زندگی در کشورهای انگلیسی زبان - اصلی

مشکلات و چالش های زندگی در کشورهای انگلیسی زبان

مدت نسبتا زیادی است که خیلی از افراد از با تحصیلات و موقعیت‌های شغلی و اجتماعی گوناگون، به مهاجرت و زندگی در کشورهای انگلیسی زبان فکر می‌کنند. دلیل اصلی این موضوع هم روشن است: رسیدن به نوعی رفاه بیشتر.

این موضوع خیلی بدیهی به نظر می‌رسد، و خیلی از افراد هم از روی دیگر این سکه بی‌خبر بوده و فکر می‌کنند زندگی در کشورهای انگلیسی زبان برایشان به جز خوشی چیز دیگری به همراه ندارد.

قبل از گرفتن هر گونه تصمیم، باید بدانیم هدف ما از مهاجرت چیست، در کشور خارجی مورد نظر چه کار می‌خواهیم بکنیم و در نهایت می‌خواهیم به کجا برسیم.

در این مطلب می‌خواهیم مسائلی را توضیح دهیم که اکثر مهاجران یا از آنها بی خبرند یا تمایلی ندارند به آنها فکر کنند: مسائل و مشکلاتی که در زندگی در یک کشور خارجی با آنها روبرو خواهند شد.

قصد ما ناامید کردن یا ترساندن شما نیست! شما احتمالا همین حالا هم نصمیم خود را گرفته‌اید. ما فقط می‌خواهیم که با دید بازتری به موضوع نگاه کنید.

کشورهای انگلیسی زبان کدامند و زندگی در آن‌ها به چه صورت است؟

در اینجا مهم‌ترین کشورهای انگلیسی زبان و مخصوصا کشورهایی که زبان انگلیسی زبان رسمی آن‌ها است را معرفی می‌کنیم.

کشورهای انگلیسی زبان

۱. انگلستان – اسکاتلند – ایرلند – نیوزیلند

۲. امریکا – کانادا – افریقای جنوبی

ویژگی‌های زندگی در هر کشور:

زندگی در کشورهای انگلیسی زبان دستهٔ اول که به انگلیسی بریتانیایی (British English) صحبت می‌کنند و بخشی از اروپا به‌حساب می‌آیند با دستهٔ دوم تفاوت دارد. دستهٔ اول فرهنگ اروپایی غالب دارند و مجاورت با سایر کشورهای اروپایی خلق‌ و خویی کاملاً منطبق بافرهنگ جوامع متمدن اروپایی به آنها داده است.

از طرف دیگر، فرهنگ کشورهای دسته دوم مثل امریکا و کانادا با توجه به حجم گستردهٔ مهاجرت از مناطق مختلف (از جمله ایران،بخش‌هایی از آفریقا و آسیای میانه) دچار تغییراتی شده است.

در این دسته فرهنگ غالبی وجود ندارد و تعامل با سایر فرهنگ‌ها باعث شده است هر منطقه ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد. از این‌ رو تحقیقات در مورد مکان مقصد کمی مشکل‌تر است.

ویژگی‌های زبانی زندگی در کشورهای انگلیسی زبان

اصولا برای زندگی در کشورهای انگلیسی زبان اولین چیزی که در اولویت قرار می‌گیرد زبان است. ما معمولاً از سنین کمتر شروع به یادگیری زبان انگلیسی می‌کنیم و حتی به مراحل بالاتر و سطوح بهتری می‌رسیم، مدرک زبان می‌گیریم. به‌ راحتی می‌توانیم متون را بخوانیم، سریال ببینیم و کارهای مختلفی انجام دهیم.

اما آیا این کافی است؟ آیا می‌توان با این سطح از دانش زبانی در کشورهای انگلیسی زبان به‌ راحتی زندگی کرد؟ چند موضوع هستند که در اینجا باید مطرح شوند.

۱. زبان عامیانه مردم

زبان عامیانه یا به‌ اصطلاح زبان رایج در حین زندگی روزمره چیزی نیست که بتوان از طریق کتاب‌ها و کلاس‌ها یاد گرفت. تفاوت‌های فرهنگی، اصطلاحات ترند روزمره، دست‌کاری در زبان و … همه و همه باعث ایجاد زبان عامیانهٔ منحصر به‌ فرد هر منطقه می‌شوند.

این زبان عامیانه اولین مشکلی است که در حیطه مشکلات زبانی زندگی در کشورهای انگلیسی زبان با آن برخورد خواهیم داشت. جملات نامفهوم، اصطلاحات عجیب‌وغریب و تکیه‌کلام‌های نسبتاً سخت باعث خواهند شد اندکی از وقت و تمرکز ما درگیر آن شود.

برای رفع این مشکل، باید در کنار یادگیری انگلیسی استاندارد به سراغ Idiom ها هم بروید. به همین خاطر توصیه می‌کنیم مطلب مرتبط با یادگیری اصطلاحات زبان انگلیسی را هم مطالعه کنید!

۲. سرعت بیان کلمات

سرعت در بیان کلمات به‌ قدری در زندگی روزمره مردم عادی انگلیسی زبان مشهود است که برای یک تازه‌ وارد به‌ نوعی یک چالش محسوب می‌شود، چرا که نمی‌تواند همپای آنان صحبت کند، در بعضی موارد حق‌ و حقوقش را نمی‌تواند به‌درستی بیان کند، در کار و شغلش به مشکل می‌خورد و …

کشورهای انگلیسی زبان

خوشبختانه، این مشکلات صرفا مربوط به اوایل مهاجرت و حضور در این کشورهاست و رفته‌ رفته با تکرار و تمرین و زندگی در همان محیط برطرف می‌شود. همچنین توصیه می‌کنیم به تقویت مهارت شنیداری خود هم اهمیت دهید!

۳. در هم‌ شکستگی اصول

تقریبا همه ما زبان انگلیسی را با وقت صرف کردن در آموزشگاه زبان و طبق قواعد و اصول یاد می‌گیریم و بعد از رسیدن به سطوح پیشرفته فکر می‌کنیم زبان انگلیسی همین است و جز این نیست! اما به محض رسیدن به کشور مقصد، کلی از باورهای ما در هم شکسته می‌شوند چرا که می‌بینیم این آدم‌ها کلا زبان انگلیسی را به شکل دیگری صحبت می‌کنند!

در زبان فارسی محاوره هم این مسئله برای خارجی‌هایی که به ایران مسافرت یا مهاجرت می‌کنند مشکل‌آفرین است. بدین ترتیب این بی‌قاعدگی به‌ نوعی باعث دور افتادن شخص از جامعه و تعامل کمتر می‌شود.

۴. لهجه و گویش

این مشکل نه‌ تنها مختص زندگی در کشورهای انگلیسی زبان است بلکه برای زندگی در اغلب مناطق جهان وجود دارد. تأثیر لهجه و گویش در درک مفهوم بسیار زیاد است. به‌طور مثال حتی در لهجه اصفهانی فارسی هم در بعضی مواقع نمی‌توان معنی و مفهوم درست جمله را فهمید.

در زبان انگلیسی هم لهجه‌ها و گویش‌های مختلفی با ریشه‌های مختلف وجود دارند. بسته به‌جایی که قرار است در آنجا زندگی کنیم ممکن است تعداد زیادی لهجه و گویش داشته باشیم. شناسایی و تشخیص این لهجه‌ها در ابتدا جزو مشکلات مهاجرت خواهد بود.

از موارد دیگری که این مشکل را جدی‌تر می‌کند در بعضی مواقع ترکیب و ادغام انگلیسی با سایر زبان‌ها نظیر شهر کبک در کانادا است. در این شهر هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی بیشتر از زبان فرانسه هم کمک می‌گیرند. در قسمت‌هایی از امریکا هم ادغام فرهنگ‌ها با فرهنگ سرخ‌پوستی تفاوت‌هایی را در لهجه و گویش افراد مقیم آنجا ایجاد کرده است.

توصیه ما، شرکت در کلاس های لهجه (Accent) است. برای شرکت در این کلاس ها به پروفایل خود مراجعه کنید!

۵. زبان رسمی، زبان غیررسمی

رسمی حرف زدن در محافل غیررسمی و یا غیررسمی بودن درجایی که باید رسمی باشیم هر دو به‌اصطلاح باعث آبروریزی هستند. این مسئله در زبان انگلیسی که زبان رسمی در آن خشکی و نحوهٔ ادای مخصوص خود را دارد هم بسیار تنش‌زاست.

یادگیری زبان رسمی و غیررسمی انگلیسی هم جزو مشکلات اولیه زندگی در این کشورها به شمار می‌رود. البته یادگیری این دو حالت و تشخیص آن‌ها زمان زیادی نمی‌برد و به‌مرورزمان حل می‌شود.

مشکلات اقتصادی

این مشکل در تمام زندگی با همه ماست. زندگی در کشورهای انگلیسی زبان هم به دلیل امکانات رفاهی، مالیات بر ارزش‌ افزوده، کیفیت زندگی، مالیات خدماتی، حامل‌ های انرژی و … مخارج زیادی را برای افراد مقیم آن کشورها به همراه دارد.

کشورهای انگلیسی زبان

این مشکلات با شاغل شدن و درآمد متناسب با سطح فرهنگ زندگی و شاید اندکی صرفه‌جویی تأمین شود. ناگفته نماند که این مشکلات می‌توانند درراه‌های مختلفی حل شوند و عموماً راه بن‌بست برای حل آن‌ها وجود ندارد.

مشکلات فرهنگی و اجتماعی

محل زندگی هر کس در کودکی بخش اعظمی از ذهن و شخصیت او را شکل می‌دهد. دور شدن از این فضا و درک فضاهای تازه مستلزم یک تغییر نگرش است. مسائل مذهبی و اعتقادی، موارد مربوط به حریم و مفاهیمی نظیر غیرت و حجاب و … که در فرهنگ ما ارزشمند محسوب می‌شوند ممکن است در کشور دیگری گاهی حالت مضحک و غیرعقلانی به خود بگیرد.

البته این اختلافات هرگز نباید باعث شود که همزیستی مسالمت‌آمیز بین افراد از بین برود؛ اما اگر توان آن را ندارید که اعتقادات و تفکرات شما به چالش کشیده شوند ممکن است زندگی در کشورهای دیگر اندکی عرصه را بر شما تنگ کند.

تنها این مشکلات فرهنگی نیستند، مشکلات اجتماعی نظیر حمل اسلحه در بعضی مناطق، قانونی بودن برخی مواد مخدر، استفاده از مشروبات الکی و … هم جزء مسائلی است که می‌بایست قبل از مهاجرت با آن‌ها کنار آمده باشید.

آن روی سکه را شناختیم، حالا برویم به سراغ این روی سکه!

تا اینجا مشکلات و درگیری‌های که ممکن است برای یک نفر در کشورهای انگلیسی زبان به جود بیاید را بیان کردیم؛ اما همیشه این‌طور نیست. روی دیگر سکه را هم بشناسیم.

فرصت زندگی در کشورهای انگلیسی زبان یک فرصت برای پیشرفت‌های بزرگ است. اقتصاد برجسته، باثبات و بزرگ این کشورها، در کنار سطح علمی بالای آن‌ها سهم بزرگی در پیشرفت دارند.

سیل عظیم مهاجرت به این کشورها نشان‌دهندهٔ پتانسیل بالای این کشورها برای رشد و ترقی افراد است. در این میان امکانات رفاهی و تفریحی را نیز نباید از یاد برد.

رفاه کشورهای خارجی و مخصوصاً انگلیسی زبان برای مردم نسبت به سایر کشورها به نسبت بیشتر است. مکان‌های تفریحی و طبیعت زیبای آن‌هم از دلایلی هستند که معمولاً برخی افراد این کشورها را به‌عنوان مقصد آیندهٔ خود برای زندگی انتخاب می‌کنند.

کشورهای انگلیسی زبان

کلام آخر

زندگی در کشورهای انگلیسی زبان یک فرصت است، یک فرصت برای شکوفایی و رشد. آمار بالای مهاجرت نخبگان و دانشجویان و کارآفرینان به این کشورها چیزی جز این را نشان نمی‌دهد.

حال‌آنکه این فرصت چالش‌ها و مشکلاتی را هم پدید می‌آورد که البته اجتناب‌ ناپذیرند. مشکلاتی نظیر مشکلات اقتصادی، مشکلات فرهنگی و همچنین مشکلات زبانی که به‌تفصیل در مورد هر یک بحث شد.

مشکلات زبانی معمولاً به‌عنوان یک مشکل ثابت درگیری‌های زیادی را برای افراد پدید می‌آورد که عموماً لذت‌بخش هم هستند؛ اما در مواقعی هم آزاردهنده و تنفر برانگیزند.

مشکلات اقتصادی که ممکن است برای هرکسی پیش بیاید و معمولاً راه‌هایی هم برای برون‌رفت از بحران‌ها می‌توان پیدا کرد. مشکلات فرهنگی و اجتماعی هم، بیشتر به درک اجتماعی، سواد و توانایی هم‌زیستی و تعامل با دیگران مرتبط است و راه‌های مختص به خود را دارد.

4.7/5 - (4 امتیاز)
8 پاسخ
  1. علی آبادی
    علی آبادی گفته:

    حالا ب غیر از اینکه باید راجع به مسکن ، شغل ، تحصیلات کشوری که میخوایم بریم تحقیق کرده باشیم باید حتما زبان انگلیسی خودمونو خیلی تقویت کنیم تا برامون مشکل ساز نشه

    پاسخ
  2. آرش غفاری
    آرش غفاری گفته:

    زبان انگلیسی بدلیل بین المللی بودن و همه گیر بودنش خیلی واجب و حتمیه

    پاسخ
  3. Keyhani
    Keyhani گفته:

    بهتره که آدم ها آینده نگر باشن یهو دیدی یه موقعیت خوب برات پیش اومد و بخاطر فقدان بلد بودن زبان انگلیسی اونو رد کنیم آموزشگاه زبان ایران اروپا شرایط یادگیری خیلی خوبی برای استفاده ما فراهم کرده

    پاسخ
  4. علیرصا
    علیرصا گفته:

    بنظر بنده هم برای مهاجرت یا حتی سفر به یک کشور علاوه بر شناختی ک باید از اقلیم و فرهنگ و اقتصادش داشته باشیم از همه مهمتر باید زبان مردم اون کشور یاد بگیریم تا بتونیم راحتتر باهاشون ارتباط برقرار کنیم…

    پاسخ
  5. هومن
    هومن گفته:

    ایرانیانی که به زبان انگلیسی راحت صحبت میکنن ولی در یک کشور غیر انگلیسی زبان زندگی میکنن به راحتی به دو زبان رایج در دنیا اشنایی دارن

    پاسخ
  6. منصور
    منصور گفته:

    به نظرم امروزه اکثر مردم به خاطر مشکلات اقتصادی زیادی که به وجود اومده قصد دارن از ایران به کشورهای دیگه مهاجرت کنند.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *