نوشتن رزومه قوی و تاثیرگذار

چگونه یک CV یا رزومه انگلیسی موثر بنویسیم؟

یکی از مهمترین الزامات پذیرش در موقعیت های تحصیلی در خارج از کشور ، داشتن یک CV آکادمیک یا رزومه انگلیسی خوب و تاثیر گذار است. اگر قصد تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور را دارید بهتر است از اصول و استانداردهای نوشتن یک رزومه یا CV و ترفندهای مهم در ارائه آن با خبر باشید.

ما از نیازهای شما خبر داریم و به همین خاطر می‌خواهیم به شما آموزش دهیم چطور یک رزومه استاندارد، قوی و جذاب به زبان انگلیسی بنویسید.

اگر شما هم به تحصیل یا کار در خارج از کشور فکر می‌کنید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید!

فکر کنید یک شرکت خارجی از شما خواسته برایشان رزومه انگلیسی بفرستید و شما پیش خود فکر می‌کنید که از کجا باید شروع کنید. نگران نباشید! اگر راه و روش رزومه نویسی به زبان انگلیسی را بلد باشید، می‌توانید این کار را به بهترین شکل انجام دهید.

قبل از هر چیز، به معنی واژه CV می‌پردازیم. حتما می‌دانید CV مخفف Curriculum Vitae است. در زبان لاتین، Curriculum یعنی “کار” یا “دوره” و Vitae یعنی “زندگی”. به عبارت دیگر، CV یعنی خلاصه‌ای از فعالیت‌های شما در زندگی! رزومه شما باید شامل مهارت‌ها، تخصص‌ها و تجربیات کاری و در صورت لزوم غیر کاری شما باشد.

هدف از نوشتن رزومه، این است که طرف مقابل را متقاعد کنید مهارت‌های ضروری و کافی برای انجام کارهایی که به شما محول خواهد شد را دارید.

این کار چند مرحله اصلی دارد:

مرحله اول نوشتن رزومه انگلیسی: جمع‌آوری اطلاعات

از قبل بدانید رزومه شامل چه اطلاعاتی باید باشد.

بیشتر CV ها دربردارنده اطلاعات شخصی، تحصیلات و مدارک، سوابق کاری، علاقه‌ها، موفقیت‌ها، مهارت‌ها و رفرنس‌ها هستند.

خیلی از افراد ترجیح می‌دهند رزومه را بسته به موقعیت شغلی که دارند برایش اقدام می‌کنند تغییر دهند. پس گاهی اوقات امکان این امکان وجود دارد که بعضی از اطلاعات را بسته به نیاز کم و زیاد کنید.

به شغلی که دارید به خاطرش رزومه انگلیسی می‌فرستید با دقت فکر کنید.

همانطور که گفتیم، یک رزومه خوب باید با موقعیت شغلی مورد نظر مطابقت داشته باشد. به همین خاطر، درباره شرکت یا دانشگاه مورد نظر تحقیق کنید. زمینه کاری شرکت چیست؟ اهداف و ماموریت‌های آنها چه هستند؟ به چه علت به دنبال جذب نیروی کار هستند؟ در این نیروی کار به دنبال چه چیزی می‌گردند؟ چه مهارت‌هایی برای این موقعیت شغلی مورد نیاز هستند؟ قبل از فرستادن رزومه به شرکت، حتما تمام این موارد را در نظر گرفته و CV خود را متناسب با آنها تنظیم کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، وبسایت شرکت مورد نظر را ببینید.

تحقیق کنید تا مطمئن شوید اطلاعات مورد نیاز شرکت در CV شما موجود هست یا خیر. ممکن است در قسمت “همکاری با ما” وبسایت، از شما خواسته شده باشد قبل از مراجعه موارد خاصی را در رزومه لحاظ کنید و فرمی آنلاین وجود داشته باشد که می‌بایست آن را هم پر کنید. همیشه این موارد را مد نظر داشته باشید.

فهرستی از شغل‌های قبلی خود تهیه کنید.

این فهرست هم باید شامل شغل یا شغل‌های فعلی شما بوده و هم به شغل‌های قبلی شما اشاره داشته باشد. همچنین باید تاریخ‌های شروع و پایان هر یک از شغل‌ها را به دقت روبروی آنها بنویسید.

رزومه انگلیسی

از علاقه‌ها و تفریح‌های خود بگویید!

داشتن علاقه‌ها و فعالیت‌های تفریحی خاص، شما را از دیگران متمایز می‌کنند. به این توجه کنید که علاقه‌های شما روی برداشت‌ها و نتیجه گیری‌های دیگران از شخصیت شما تاثیر زیادی دارند. سعی کنید از تفریح‌هایی بگویید که جنبه ارتباطی و اجتماعی در آنها قوی‌تر است. تفریح‌های شخصی شما برای دیگران چندان جذابیتی ندارند. شرکت‌ها همیشه به دنبال کسی هستند که توانایی ارتباط با دیگران را داشته و در صورت لزوم مسئولیت‌هایی را بپذیرد.

برای مثال، بودن کاپیتان یک تیم فوتبال، هماهنگی جلسات خیریه یا فعالیت‌های آموزشی بعضی از تفریح‌های گروهی هستند. از طرف دیگر، تلویزیون تماشا کردن، کتاب خواندن یا بازی‌های فکری کاملا شخصی محسوب می‌شوند.

اگر می‌خواهید در رزومه از علاقه‌های شخصی‌تان بنویسید، حتما برای آن دلیلی بیاورید که به زمینه کاری مورد نظر هم مربوط باشد. برای مثال، اگر می‌خواهید برای یک شرکت انتشاراتی در آمریکا رزومه بفرستید، می‌توانید بگویید: “از مطالعه آثار ادبی آمریکا مثل کتاب‌‌های مارک تواین و ارنست همینگوی لذت می‌برم چون نوشته‌های آنان منعکس کننده فرهنگ آمریکا در زمان خودشان است.”

مهارت‌های خود را فهرست کنید (مهار‌ت‌های مرتبط با موقعیت شغلی).

این مهارت‌ها می‌توانند شامل آشنایی شما با نرم‌افزارهای مختلف، زبان‌هایی که بلد هستید یا هر مهارت دیگری باشد که شرکت مورد نظر به آن نیاز دارد.

مرحله دوم: نوشتن رزومه

قبل از هر کاری، فرمت رزومه خود را تعیین کنید.

آیا می‌خواهید بین هر دو بخش یک خط بکشید، آیا ترجیح می‌دهید هر بخش را داخل یک جعبه قرار دهید؟ یا اینکه دوست دارید کل رزومه انگلیسی را فهرست وار بنویسید؟ قبل از پرداختن به جزئیات، شکل‌های مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدامیک حرفه‌ای تر به نظر می‌آید. هدف‌تان این باشد که رزومه‌تان از یک برگ پشت و روی استاندارد طولانی‌تر نشود.

نام، آدرس، شماره تلفن و ایمیل خود را در بالای صفحه قرار دهید.

مهم است که نام شما با قلمی درشت تر از بقیه متن در بالای صفحه دیده شود، چون اشخاص بررسی کننده رزومه باید بدانند اطلاعات چه کسی را دارند می‌خوانند.

فرمت استاندارد این است که نام خود را وسط صفحه فرار دهید. بعد از آن به ترتیب آدرس، شماره تلفن و ایمیل خود را در سمت چپ صفحه بنویسید.

البته همان طور که گفتیم این قالب‌بندی استاندارد CV بوده و افراد بسیاری بنا به سلیقه خود این فرمت را تغییر می‌دهند.

برای خود یک پروفایل شخصی بنویسید.

پروفایل شخصی یعنی بخشی از رزومه شما که به شخص خواننده کمک می‌کند شما را بیشتر به عنوان یک شخص بشناسد. در این بخش می‌توانید شخصیت و مهارت‌های خود را در یک “درباره من” یک یا دو جمله‌ای خلاصه کنید. سعی کنید از واژه‌های مثبت مثل Adaptable یا Flexible یا Hardworking استفاده کنید.

یکی از بخش‌های CV را به تحصیلات خود اختصاص دهید.

این بخش را هم می‌توانید در اوایل رزومه گذاشته و هم بعد از بخش‌های دیگر قرار دهید، انتخاب با شماست.

سوابق تحصیلی و آموزشی خود را از انتها به ابتدا بنویسید. از آخرین مقطع تحصیلی خود شروع کرده و به ترتیب به سراغ قدیمی‌ترها بروید. نام دانشگاه یا موسسه آموزشی، رشته و تخصص، بعضی از سرفصل‌های آموزشی، سطح و نمره نهایی خود را ذکر کنید.

از سوابق کاری خود بگویید.

در این قسمت باید سوابق کاری و حرفه‌ای‌تان را که به شغل مورد نظر مرتبط هستند را شرح دهید. نام شرکت، محل کار، مدت زمان همکاری و کارهایی که انجام می‌دادید را بنویسید. درست مثل سوابق تحصیلی، به ترتیب از جدیدترین‌ها شروع کنید و در زمان عقب بروید.

مهارت‌ها و موفقیت‌های خود را شرح دهید.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در این بخش می‌توانید انجام دهید نوشتن درباره موفقیت‌هایی است که در شغل‌ها یا پروژه‌های سابق خود بدست آورده‌اید. مقالاتی که منتشر کرده‌اید، سخنرانی‌های شما، کلاس‌هایی که تدریس کرده‌اید و … در این قسمت قرار می‌گیرند.

درباره علاقه‌های خود صحبت کنید.

بهتر است در رزومه‌تان درباره آن علاقه‌هایی صحبت کنید که بهترین و مثبت‌ترین تاثیر را روی طرف مقابل می‌گذارند. در بخش اول این نوشته توضیح داده‌ایم که این بخش را چطور باید پر کنید.

 یک بخش را بگذارید برای اطلاعات اضافه.

در این بخش می‌توانید هر چیزی که در رزومه‌تان ننوشته‌اید اما کارفرمای شما لازم است بداند را بنویسید. این اطلاعات اضافه می‌توانند شامل هر چیزی باشند، از جمله اینکه برای مثال شما روزهای 3 شنبه کلاس گیتار دارید و از ساعت 4 تا 6 بعد از ظهر نمی‌توانید سر کار باشید.

در رزومه خود رفرنس‌ بگذارید.

رفرنس‌ها یعنی اشخاصی که قبلا با آنها کار کرده‌اید، مثل مدیران یا استادان دانشگاه که کار شما را دیده‌اند و می‌توانند دانش، توانایی‌ها و تجربیات حرفه‌ای شما را تایید کنند. شرکتی که برایش رزومه می‌فرستید به احتمال زیاد درباره شما تحقیق خواهد کرد، پس بهتر است از قبل با این افراد صحبت کنید و سپس اطلاعات تماس آنها را در CV قرار دهید. این را هم چک کنید که شماره تلفن یا ایمیل این افراد تغییر نکرده باشد.

بخش سوم: تکمیل رزومه

رزومه انگلیسی را از نظر املایی و دستوری چک کنید.

در جریان باشید که کارفرمایان معمولا همین که در رزومه‌ای غلط تایپی یا دستوری ببینند، آن را کنار گذاشته و زحمت مطالعه آن را هم به خود نمی‌دهند. فرستادن چنین CV هایی هیچ فایده‌ای برای شما نداشته و فقط اعتبار شما را از بین خواهد برد.

پس قبل از ارسال رزومه، آن را دو بار یا حتی سه بار چک کنید تا کاملا مطمئن شوید هیچ ایراد نوشتاری در آن وجود ندارد. می‌توانید برای این کار از معلم خود هم کمک بگیرید.

شاید لازم باشد جملاتی را بازنویسی کنید .

رزومه‌هایی که تا حد امکان خلاصه و زیبا نوشته شده‌ باشند نسبت به رزومه‌های طولانی و حاوی اطلاعات تکراری شانس بیشتری دارند. هیچ موردی را در رزومه تکرار نکنید. تا می‌توانید اطلاعات کامل و جامع به خواننده برسانید، ولی هیچ یک از این اطلاعات لازم نیست بیشتر از یک بار مطرح شوند.

یک بار هم خودتان را به جای شرکت مخاطبتان بگذارید.

نظرتان درباره این رزومه چیست؟ آیا حاضرید این شخص را به مصاحبه دعوت کرده یا استخدامش کنید؟ چرا؟

از شخص دیگری بخواهید رزومه انگلیسی شما را بخواند.

بهتر است این شخص با زمینه کاری شما هم آشنا باشد. یک شخص سوم معمولا نظراتی دارد که شاید به فکر شما نرسیده باشند. پس حتما از افکار دیگران هم استفاده کنید.

به سایت شرکت سر زده و صفحه مربوط به استخدام را ببینید.

ببینید آیا مورد دیگری هست که شرکت از شما می‌خواهد و شما انجام نداده‌اید؟ آیا باید چیزی آپلود کنید؟ معرفی‌نامه؟ نمونه کار؟ قبل از مصاحبه احتمالی حتما به این نکته هم توجه داشته باشید.

رزومه انگلیسی

بخش چهارم: نکاتی برای بهتر رزومه نوشتن

  • توصیه شده که علاوه بر شماره تلفن و آدرس ایمیل، آدرس سایت (در صورتی که سایت دارید) و حساب لینکدین خود را هم داخل رزومه تان بگذارید.
  • از آدرس ایمیل مناسبی استفاده کنید که نام کامل شما در آن دیده شود. ایمیلی مثل supergamer123@yahoo.com اصلا مناسب CV شما نیست.
  • در صورت امکان از عکستان استفاده کنید اما مطمئن شوید این عکس رسمی و باکیفیت است.
  • داخل فایل رزومه از هایپرلینک استفاده کنید. برای مثال، شخص مخاطب باید بتواند با یک کلیک وارد حساب کاربرب لینکدین شما شود.
  • صادق باشید. با دروغ گفتن یا اغراق کردن درباره مهارت‌هایتان به جایی نخواهید رسید چون طرف مقابل مخصوصا در خارج از کشور رفرنس‌های شما را به دقت بررسی خواهد کرد.
  • حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی مخصوصا لینکدین را به دقت چک کنید تا اطلاعات آنها کاملا به روز بوده و محتوای نامناسبی هم در آنها وجود نداشته باشد.
  • فایل رزومه را حتما به صورت pdf تهیه کرده و از آن پرینت هم بگیرید تا مطمئن شوید مشکلی از این نظر وجود ندارد.

امیدواریم به خوبی به تمامی اهداف خود برسید. موفق باشید!

 

4.6/5 - (23 امتیاز)
30 پاسخ
  1. ساخت رزومه انگلیسی
    ساخت رزومه انگلیسی گفته:

    بسیار مقاله خوبی بود. خوشحالیم که نگاه تخصصی به مسئله رزومه نویسی داشتید.

    پاسخ
  2. سعید
    سعید گفته:

    برای رزومه نویسی شغل طراحی سایت رزومه پرو فشنال چجوری باید ساخت که سوابق کاری به خوبی بولد شده باشه؟
    ممنونم

    پاسخ
    • محمد جهان فر
      محمد جهان فر گفته:

      سلام
      لطف بفرمایید با اموزشگاه تماس حاصل فرمایید تا کارشناس مربوط شما را راهنمایی کنند

      پاسخ
  3. سمیرا محمدی
    سمیرا محمدی گفته:

    خیلی ممنون از ایران اروپا که اطلاعات مفید و خوبی در اختیار ما قرار میدین

    پاسخ
  4. یاسمن شاهمرادی
    یاسمن شاهمرادی گفته:

    من برای کار تو خارج از کشور به یه رزومه نیاز داشتم که موسسه ایران اروپا برای تهیه این کار به من کمک کردن و حتی این مطالب خیلی مفید و کاربردی هستند
    ممنون

    پاسخ
  5. مسعود صابری
    مسعود صابری گفته:

    اگه رزومه رو برای شغلی بخوایم بنویسیم میتونیم از یه کتاب یا دیکشنری که لغات مخصوص مورد نظر ما رو تخصصی توش داره استفاده کنیم حتی تو کلاس های آنلاین هم میتونیم این مباحث رو از اساتید پرسید

    پاسخ
    • محمد جهان فر
      محمد جهان فر گفته:

      سلام
      بله حتما ، لطفا با اموزشگاه تماس حاصل فرمایید تا در رابطه با این موضوع راهنمایی بشوید

      پاسخ
  6. معصومی
    معصومی گفته:

    سلام من برای شغلی قصد مهاجرت کردن دارم این وقت رو برای ما میگذارید که تست بگیرید ببینید در چه سطحی هستیم ؟

    پاسخ
    • محمد جهان فر
      محمد جهان فر گفته:

      سلام
      با شماره 49109000 موسسه تماس حاصل فرمایید ، کارشناسان در اولین فرصت شما رو تعیین سطح میکنند

      پاسخ
  7. شادی
    شادی گفته:

    سلام لطفا یک نمونه رزومه انگلیسی رو توی سایت موسسه زبان ایران اروپا قرار بدین

    پاسخ
  8. روناک
    روناک گفته:

    سلام ممنون از مطالب ارزنده سایت موسسه زبان ایران اروپا
    به نظر من اینکه رزومه رو برای چه شرکت یا ارگانی هم بنویسیم نوعش هم میتونه متفاوت باشه

    پاسخ
  9. رحیم امانی
    رحیم امانی گفته:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما عوامل ایران اروپا
    داشتم سرچ میکردم که توی رزومه انگلیسی چه چیزی بنویسم مطالب شما رو دیدم ممنون از وبلاگ خوبتون

    پاسخ
  10. آرام
    آرام گفته:

    سلام. میشه یک نمونه از رزومه انگلیسی رو تو سایتتون قرار بدین… ممنون

    پاسخ
  11. maleki
    maleki گفته:

    من برای وارد شدن در شغلم نیاز به نهیه ی رزومه داشتم خداروشکر به کمک کارشناسان مربوطه ی شما تونستم بهترین رزومه رو بنویسم و تهیه کنم

    پاسخ
  12. rezaii
    rezaii گفته:

    مقاله ی خیلی خوبی ارائه داده بودید در رابطه با نوشتت رزومه من واقعا به همچین مقاله ای نیاز داشتم چون اصول ررومه نویسی رو بلد نبودم

    پاسخ
  13. کیمیا چنگیزی
    کیمیا چنگیزی گفته:

    برای هر بیزینس و حیطه ی شغلی رزومه ی مخصوص خودش باید تهیه شه ک لازمه ک این موارد رو حتما بلد باشیم که کجا چی بنویسیم

    پاسخ
  14. مریم قدسی
    مریم قدسی گفته:

    چقد خوب توضیح داده بودید روش رزومه نویسی رو این مطالب قطعا خیلی میتونه منو کمکم کنه در این حیطه

    پاسخ
  15. شاهین کرمی
    شاهین کرمی گفته:

    من ی بار برای شغلم رزومه نوشتم اما خوب نبود و مورد تایید قرار نگرفت توسط موسستون یاد گرفتم ک یک رزومه ی عالی تهیه کنم

    پاسخ
  16. ارجمند
    ارجمند گفته:

    برای استخدامم لازم بود ک رزومه تهیه کنم اما نمیدونستم چه مراحلی داره و چه چیزهایی باید رعایت شه خیلی خوب و کامل توصیح داده بودید ممنونم🙏🏻

    پاسخ
  17. یاسین
    یاسین گفته:

    تمامی نکاتی ک برای تهیه ی یک رزومه ی خوب لازم بود رو ذکر کرده بودید عالی هستید👌🏻

    پاسخ
  18. صادقلو
    صادقلو گفته:

    من چندین بار خواستم رزومه ی مناسی تهیه کنم اما هربار موقق نمیشدم خیلی خوب توضیح داده بودید ممنونم خیلی بهم کمک شد

    پاسخ
  19. Hamid
    Hamid گفته:

    رزومه نویسی برای هرشغلی متفاوته یا میشه یک رزومه رو مشابه برای تمامی شغل ها تهیه کرد؟؟؟

    پاسخ
  20. تیموری
    تیموری گفته:

    سلام یک سوال خواستم بپرسم
    سوالم اینه ک برای هر شغلی ک بخوایم وارد شیم باید رزومه مرتبط با همون شغل تهیه کنیم؟

    پاسخ
  21. آرزو
    آرزو گفته:

    واسه افرادی که تولید محتوا انجام میدین درست کردن یه رزومه خیلی خوب و قوی خیلی می‌تونه در جذب کار موثر باشه خیلی عالی و کامل همه قسمت های نوشتن رزومه رو توضیح دادین.

    پاسخ
  22. صفرزاده
    صفرزاده گفته:

    من هر جا می‌خوام در حوزه زبان انگلیسی کار کنم ازم یه رزومه تخصصی خوب میخواست الان با توجه به نکاتی که شما گفتین می‌خوام یه رزومه خوب درست کنم.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *