بخش Listening آزمون آیلتس - ایران اروپا

صفر تا صد لیسنینگ آزمون آیلتس – IELTS Listening

در آزمون آیلتس توانایی های شما در بخش های Listening، Reading، Writing و Speaking در کمتر از سه ساعت ارزیابی می شود. که در این آزمون بخش های لیسنینگ آیلتس و اسپیکینگ یکسان اما بخش های ریدینگ و رایتینگ متفاوت می باشند. از آنجایی که آزمون آیلتس دو نوع می باشد که عبارتند از آزمون آیلتس آکادمیک و آزمون آیلتس جنرال. شما باید در ابتدا نوع آزمون خود را با توجه به هدف خود مشخص نمایید.

در آزمون آیلتس بخش‌های Listening، Reading و Writing در یک روز و بدون هیچ وقفه ای برگزار می شوند. اما بخش Speaking را می توان یک هفته قبل یا بعد از بخش های دیگر انجام داد. زمان کل آزمون 2 ساعت و 45 دقیقه می باشد.

سعی کنید قبل از شرکت در آزمون آیلتس، دانش زبانی خود را محک بزنید و میزان پیشرفت و آمادگی خود را بررسی نمایید. برای این کار می توانید در آزمونهای آزمایشی آیلتس تحت عنوان آزمون ماک که هر ماه در موسسه زبان ایران اروپا برگزار می شود شرکت نموده و با توجه به بازخوردهای آن سعی در رفع نقاط ضعف خود پیش از آزمون نمایید.

یکی از بخش های آزمون آیلتس بخش لیسنینگ آیلتس می باشد که در ادامه شما را با ساختار و فرمت آن اشنا می کنیم.

ساختار بخش Listening آزمون آیلتس:

ساختار بخش Listening آزمون آیلتس

فرمت آزمون Listening: بخش لیسنینگ آیلتس دارای چهار قسمت می باشد که در هر قسمت یک فایل صوتی پخش می شود. داوطلبان باید بعد از شنیدن آن ها به یک سری سوالات پاسخ دهند.

  • فایل صوتی اول: این فایل شامل مکالمه بین دو نفر درباره یک موضوع اجتماعی که بصورت روزمره اتفاق می افتد می باشد.
  • فایل صوتی دوم: فایل دوم شامل یک مونولوگ یا مکالمه یک نفره است که در مورد یک موضوع اجتماعی که بصورت روزمره اتفاق می افتد صحبت می کند.

دو بخش اول لیسنینگ آیلتس به موقعیت هایی در زمینه های اجتماعی و روزمره می پردازد. در قسمت اول، مکالمه بین دو نفر می باشد مانند گفتگو در مورد مقدمات سفر و در قسمت دوم، یک مونولوگ یا صحبت های یک نفر مانند صحبت های یک شخص در مورد سفر می باشد.

  • فایل صوتی سوم: این فایل شامل یک مکالمه بین دو تا حداکثر چهار نفر می باشد که در مورد یک موضوع آموزشی می باشد. به عنوان مثال صحبت های یک استاد با دانشجو.
  • فایل صوتی چهارم: این فایل نیز شامل یک مونولوگ یا یک سخنرانی تک نفره در مورد یک موضوع دانشگاهی، به عنوان مثال یک سخنرانی در دانشگاه می باشد.

دو بخش پایانی آزمون لیسنینگ زبان به موقعیت هایی در زمینه های علمی و آموزشی می پردازد. در قسمت سوم، گفتگو بین دو نفر مانند صحبت دو دانشجو و در قسمت چهارم، یک مونولوگ یا یک سخنرانی در مورد یک موضوع دانشگاهی می باشد.

فایل های صوتی فقط یک بار پخش می شوند. که شامل گویش های متفاوت از جمله بریتانیایی، استرالیایی، نیوزلندی، آمریکایی و کانادایی می شود.

ممتحنین به دنبال شواهدی مبنی بر توانایی داوطلب در درک ایده‌های اصلی و اطلاعات واقعی دقیق، نظرات و نگرش‌های سخنرانان و همچنین توانایی داوطلب در پیگیری و توسعه ایده‌ها خواهد بود.

فرمت دفترچه سوالات: دفترچه سوالات لیسنینگ آیلتس شامل چهار بخش با 10 سوال می باشد و سوالات به گونه ای طراحی شده اند که ترتیب پاسخ ها بر اساس ترتیب پخش فایل های صوتی می باشد.

زمان بندی: زمان تقریبی بخش لیسنینگ آزمون آیلتس 30 دقیقه، به اضافه 10 دقیقه مربوط به Time transfer یا همان زمان انتقال جوابها به پاسخنامه می باشد.

تعداد سوالات: تعداد سوالات این بخش 40 سوال می باشد.

نوع سوالات: در امتحان listening انواع مختلفی از سوالات از جمله چند گزینه ای، تطبیقی، برچسب گذاری روی نقشه و نمودار، کامل کردن جدول، فرم، فلوچارت، کامل کردن جمله مطرح می شود.

نحوه پاسخگویی: داوطلبان می بایست در حین گوش دادن به فایل های صوتی، پاسخ های خود را در برگه سؤال بنویسند و در پایان آزمون به آنها 10 دقیقه فرصت داده می شود تا پاسخ های خود را به پاسخنامه منتقل کنند. همچنین داوطلبان باید توجه داشته باشند درهنگام وارد کردن پاسخ ها در پاسخنامه غلط املایی و دستور زبان نداشته باشند چرا که با هر غلط نمره آن سوال را از دست می دهند. (هر سوال یک نمره دارد)

جزییات بخش Listening آزمون آیلتس:

سوالات لیسنینگ آزمون آیلتس

سوالات آزمون لیسنینگ آیلتس دارای فرمت های مختلفی می باشد که در ادامه به تشریح جزییات آنها می پردازیم:

1- سوالات چند گزینه ای یا Multi Choice

نوع و فرمت سوالات: در سوالات چند گزینه ای، یک سوال مطرح می شود که برای آن سه پاسخ در نظر گرفته شده است، داوطلب باید از بین سه پاسخ موجود، بهترین گزینه را انتخاب نماید. و یا ممکن است هیچ سوالی مطرح نشود و فقط ابتدای یک جمله داده شده و داوطلب باید از بین سه گزینه موجود، گزینه مناسب را برای تکمیل جمله انتخاب نماید.

گاهی اوقات نیز یک سوال مطرح می شود ولی برای آن تعداد گزینه های داده شده بیش از سه تا می باشد و باید بیش از یک گزینه به عنوان جواب انتخاب شود. بنابراین داوطلبان باید سوال را با دقت خوانده و بررسی نمایند چه تعداد پاسخ باید انتخاب شود.

مهارت مورد نیاز برای سوالات چندگزینه ای: سوالات چند گزینه ای لیسنینگ آیلتس برای بررسی قدرت درک و فهم نکات اصلی سوال و فایل صوتی می باشد.

تعداد سوالات: متغیر می باشد.

2- سوالات تطبیقی یا Matching

نوع و فرمت سوالات: داوطلبان باید لیستی از آیتم هایی که در فایل های صوتی listening شنیده اند، با لیستی ازگزینه هایی که در برگه سوال موجود می باشد را مرتبط (match) نمایند.

مهارت مورد نیاز برای سوالات تطبیقی: از سوالات تطبیقی لیسنینگ آیلتس برای بررسی توانایی و درک شنیداری داوطلب از گفتگوهای روزمره مانند اقامت در هتل، و همچنین ارزیابی توانایی داوطلب در تشخیص روابط و ارتباطات بین حقایق در متن فایل صوتی استفاده می شود.

تعداد سوالات: متغیر می باشد.

3- سوالات برچسب گذاری پلان، نقشه و نمودار (Plan, Map, Diagram Labling)

نوع و فرمت سوالات: در این نوع سوالات داوطلبان ملزم به تکمیل برچسب های خالی در یک پلان (مثلاً پلان یک ساختمان)، نقشه (مثلاً قسمتی از یک شهر) یا نمودار(مثلاً نموداریک قطعه تجهیزات) هستند. پاسخ ها را می توان از میان گزینه های ارایه شده در برگه سوال انتخاب کرد.

مهارت مورد نیاز: هدف از این نوع سوالات لیسنینگ آیلتس بررسی توانایی داوطلبان در توصیف یک مکان و ارتباط آن با یک تصویر ذهنی و همچنین ارزیابی تشخیص روابط بین مسیرها و مکان ها(مانند straight on یا Through the far door) می باشد.

تعداد سوالات: متغیر می باشد.

4- سوالات مربوط به فرم، یادداشت، جدول، نمودارو خلاصه (Form, note, table, flow-chart, summary completion)

نوع و فرمت سوالات: داوطلبان در این نوع ازسوالات باید جاهای خالی را بر اساس حقایق و طرح های اصلی متن و فایل صوتی بصورت زیر پر نمایند.

  • فرم: اغلب برای ثبت جزئیات واقعی مانند نام ها استفاده می شود.
  • مجموعه ای از یادداشت ها: برای خلاصه کردن هر نوع اطلاعاتی که نشان دهنده ارتباط بین آنهاست استفاده می شود.
  • جدول: برای خلاصه کردن اطلاعات مربوط به فرایندی مشخص و واضح مانند مکان، زمان، قیمت استفاده می شود.
  • فلوچارت: برای خلاصه کردن فرآیندی که دارای مراحل مشخص می باشد، استفاده می شود.

داوطلبان این مدل سوالات را می توانند با استفاده از فایل صوتی در حال پخش و فهرستی که در پرسشنامه وجود دارد با رعایت محدودیت کلمات مندرج در سوال، پاسخ دهند. البته باید توجه نمایند که نیازی به تغییر کلمات ضبط شده نیز نمی باشد.

داوطلبان باید دستورالعمل ها را با دقت مطالعه کنند زیرا تعداد کلمات یا اعدادی که باید برای پر کردن جاهای خالی استفاده کنند متفاوت می باشد.

  • دراین نوع سوالات محدودیت تعداد کلمه نیز وجود دارد، بطوریکه برای نوشتن بیش از تعداد کلمات مشخص شده جریمه می شوند. تعداد کلمات مجاز یک، دو یا سه کلمه می باشد.
  • کلمات مخفف شده برای پاسخ مد نظر نیستند.
  • کلمات خط فاصله دار به عنوان یک کلمه به حساب می آیند.

مهارت مورد نیاز: هدف از این نوع سوالات لیسنینگ آیلتس بررسی توانایی داوطلب در تشخیص نکات مهم و اصلی فایل صوتی می باشد.

تعداد سوالات: متغیر می باشد.

5- سوالات تکمیلی یا Sentence completion

نوع و فرمت سوالات: داوطلبان در این نوع سوالات می بایست مجموعه ای از جملات را که خلاصه ای از اطلاعات کلیدی فایل صوتی می باشد را بخوانند. سپس با استفاده از این اطلاعات جاهای خالی را پر نمایند.

  • دراین قسمت محدودیت تعداد کلمه نیز وجود دارد بطوریکه برای نوشتن بیش از تعداد کلمات مشخص شده جریمه می شوند. تعداد کلمات مجازیک، دو یا سه کلمه می باشد.
  • کلمات مخفف شده برای پاسخ مد نظر نیستند.
  • کلمات خط فاصله دار به عنوان یک کلمه به حساب می آیند.

مهارت مورد نیاز: هدف از این سوالات در لسنینگ آیلتس تکمیل جمله بر توانایی شناسایی اطلاعات کلیدی در یک متن شنیداری متمرکز است. شرکت کنندگان در آزمون باید روابط عملکردی مانند علت و معلول را درک کنند.

تعداد سوالات: متغیر می باشد.

6- سوالات با پاسخ کوتاه یا Short-answer questions

نوع و فرمت سوالات: داوطلبان باید هر سوال را با دقت بخوانند و سپس با توجه به اطلاعات موجود در فایل صوتی یک پاسخ کوتاه به آن بدهند.

  • دراین قسمت محدودیت کلمه نیز وجود دارد بطوریکه برای نوشتن بیش از تعداد کلمات مشخص شده جریمه می شوند.
  • کلمات مخفف شده برای پاسخ مد نظر نیستند.
  • کلمات خط فاصله دار به عنوان یک کلمه به حساب می آیند.
  • گاهی اوقات نیز به داوطلبان سؤالی داده می شود که از آنها می خواهد دو یا سه نکته از فایل صوتی را فهرست کنند.

مهارت مورد نیاز: هدف از این سوالات بررسی توانایی داوطلبان در گوش دادن به فایل صوتی و تکمیل کردن جملات بر اساس حقایق موجود در فایل مانند مکان‌ها، قیمت‌ها یا زمان‌ها.

تعداد سوالات: متغیر می باشد.

نحوه نمره دهی لیسنینگ آزمون آیلتس:

بخش لیسنینگ آیلتس دارای چارچوب مشخصی به شرح زیر می باشد:

  • تعداد قسمت ها: 4 قسمت 10 سوالی ( بخش لیسنینگ آزمون آیلتس 4 قسمت می باشد که هر قسمت شامل 10 سوال می باشد.)
  • تعداد کل سوالات: 40 سوال (بخشlistening آزمون آیلتس شامل 40 سوال می باشد که پاسخ صحیح به هر سوال یک نمره مثبت محسوب می شود بنابراین بخش listening از مجموع 40 نمره محاسبه می شود.)
  • پاسخ غلط، نمره منفی ندارد.
  • زمان آزمون: 30 دقیقه برای پاسخگویی به سوالات + 10 دقیقه برای وارد کردن پاسخ ها به برگه پاسخنامه
  • ارزش هر سوال: هر سوال 1 نمره دارد.
  • بخش لیسنینگ بین آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال یکسان می باشد.
  • داوطلبان باید توجه نمایند که هنگام نوشتن پاسخ ها در پاسخنامه غلط املایی و دستور زبانی نداشته باشند زیرا املا و دستور زبان ضعیف جریمه دارد و باعث از دست دادن نمره می شود.
  • نمره بخش لیسنینگ آیلتس مانند دیگر بخش های آزمون آیلتس عددی بین 1 تا 9 می باشد. که هر چه این عدد به 9 نزدیکتر باشد نشان دهنده مهارت بالای داوطلب در بخش listening می باشد.

برای محاسبه نمره لیسنینگ آیلتس، می توانید از جدول نمره دهی آیلتس زیر استفاده نمایید.

نحوه نمره دهی لیسنینگ آزمون آیلتس

به شما پیشنهاد می کنیم ابتدا مدت زمانی را به تحقیق و درک آنچه به شما در رسیدن به اهداف شخصی، حرفه ای، آموزشی و کاری کمک می کند، صرف کنید. با دانستن الزامات تحصیل، آموزش، کار و یا مهاجرت و داشتن یک برنامه مشخص می توانید گام های لازم را در جهت رسیدن به اهداف خود بردارید.

همچنین می توانید برای آموزش لیسنینگ آیلتس با شرکت در دوره های آمادگی آیلتس که در آموزشگاه زبان ایران اروپا با همراهی جمعی از اساتید برتر آیلتس کشور برگزار می شود، با نکات و تکنیک های تقویت لیسنینگ آیلتس  آشنا شده تا بتوانید خود را برای کسب نمره مورد انتظار از آزمون آیلتس آماده نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در دپارتمان آیلتس موسسه زبان ایران اروپا تماس گرفته تا اطلاعات دقیق و کاملی از فرمت و ساختار آزمون آیلتس را در اختیار شما قرار دهند.

 

 

نگارنده: مهشاد مرادی

4.4/5 - (13 امتیاز)
14 پاسخ
  1. عبیری
    عبیری گفته:

    خیلی نکات ایلتس رو مطالعه میکنم‌که طی دو سه سال دیگه با نمره خیلی خوب قبول بشم

    پاسخ
  2. ساحل کرمرودی
    ساحل کرمرودی گفته:

    درود بر شما بسیار از مطالبی که در سایت خوبتون به اشتراک میگذارید لذت میبرم امیدوارم موفق و پیروز باشید

    پاسخ
  3. امینی
    امینی گفته:

    اگر نکاتی که شمل در مطالب بالا ذکر کردید ب درستی انجام بشه و دقت بشه تو این نکات قطعا نمره ی آیلتس بالایی خواهیم داشت

    پاسخ
  4. فردی
    فردی گفته:

    ما باید اول تحقیق کنیم که چه هدفی داریم و متناسب یا اون هدف سطح زبان خودمون رو انتخاب کنیم و اون مسیر رو طی کنیم

    پاسخ
  5. عاملی
    عاملی گفته:

    خیلی خلاصه و مفید تمامی اقدامات لازمه برای آزمون آیلتس ذکر شده بود مچکرم🌹

    پاسخ
  6. زینب رضایی
    زینب رضایی گفته:

    ممنون که انقد دقیق و با جزئیات کامل مطالب و نکات رو ذکر کردید من حتما از این نکات استفاده خواهم کرد👌🏻

    پاسخ
  7. شیدا
    شیدا گفته:

    من تمامی فایل های آموزشی رو دارم خیلی کمکم کرد آزمون آیلتسم رو با نمره ی بالا قبول شدم

    پاسخ
  8. samane.naseri
    samane.naseri گفته:

    برای آرمون لیسنینگ آیلتس باید چه نمره ای بگیریم که قبول بشیم؟؟حتما باید ۱۰ نمره گرفت؟

    پاسخ
  9. نگار
    نگار گفته:

    اگر دقت و تمرکز کنیم واقعا مطالب آسون هست و نکات مهم توی لیسنیگ اشاره کردین ممنونم بابت این مطالب خوب و مفیدتون

    پاسخ
  10. فاطمه قاسم زاده
    فاطمه قاسم زاده گفته:

    فعلا کلاس های آیلتس رو دارم شرکت میکنم دو ماه دیگ آزمون دارم خیلی استرس دارم واسه آزمون فکر میکنم خیلی سخت باشه اما من نهایت تلاشم رد میکنم

    پاسخ
  11. شیما
    شیما گفته:

    سلام من چند هفته دیگه می‌خوام داخل آزمون آیلتس شرکت کنم خیلی اطلاعات کاملی بهم دادین الان دیگه کلا میفهمم قضیه از چه قراره.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *