درک مطلب زبان انگلیسی

درک مطلب زبان انگلیسی: نکاتی برای بهتر فهمیدن متن ها

درک مطلب زبان انگلیسی! ابتدا در پاسخ به این سوال که “درک مطلب زبان چیست” باید بگوییم که “درک مطلب” درست شبیه به مکالمه‌ای است بین خواننده و نویسنده یک متن. این مطلب کاملا درست است، چون اگر تلاش نکنید خود را به جای نویسنده بگذارید و از دید او به موضوع نگاه کنید، شاید نتوانید با معنا و مفهوم مطلب به خوبی ارتباط برقرار کنید. (درک مطلب به انگلیسی comprehension می باشد)

آدم ها معمولا از سنین کودکی و همزمان با مدرسه رفتن این توانایی را می‌آموزند. قطعا هیچ یک از ما در هنگام خواندن یک خبر در روزنامه به مشکل خاصی برنخورده و با یک بار خواندن مطلب، می‌توانیم به آسانی آن را برای دیگران بازگو کنیم و حتی درباره آن نظر بدهیم.

اما متاسفانه در زبان انگلیسی که زبان مادری ما نیست، به مشکل برمی‌خوریم. این مشکل محدود به امتحان های کلاس زبان یا آزمون آیلتس نیست، بلکه در هنگام خواندن یک کتاب داستان، تماشای یک فیلم و ترجمه یک متن علمی هم وجود دارد.

تکنیک های بهبود توانایی درک مطلب در زبان انگلیسی:

در این مطلب تلاش می‌کنیم کمی از بحث “آموزش زبان انگلیسی” فاصله گرفته و روی مهارت “درک مطلب” و “آموزش درک مطلب انگلیسی” و اینکه “چگونه درک مطلب زبان را پاسخ دهیم” تمرکز کنیم. تکنیک هایی که مطرح می‌کنیم شاید لزوما در هنگام امتحان دادن یا سر کلاس قابل اجرا نباشند، اما برای بهبود توانایی درک مطلب انگلیسی شما مفید هستند و به عبارتی به سوالی که می تواند ذهن شما را درگیر کرده باشد با عنوان “چگونه درک مطلب انگلیسی خود را تقویت کنیم” پاسخ واضحی دهیم. امیدواریم این نکات برای شما هم مفید باشند!

نکته 1: هیچ وقت بدون اینکه خودکار دستتان باشد شروع به خواندن نکنید!

این جمله دقیقا از بنجامین فرانکلین نقل شده است: “.Never read a book without a pen in your hand

خیلی از افراد عادت دارند در هنگام خواندن متن، حتما یک خودکار یا مداد یا ماژیک هایلایت در دستشان باشد. اینها معمولا همان افرادی هستند که در حین خواندن دور نکات مهم یا مورد علاقه شان خط می‌کشند، در کنار متن یادداشت می‌نویسند، جاهایی که به نظرشان درست نیست را علامت گذاری کرده یا حتی با نویسنده متن دعوا می‌کنند!

برای آنکه بتوانید با نویسنده متن ارتباطی از این نوع برقرار کنید، مجبور هستید حتما به درک مناسبی از معنا و مفهوم جملات رسیده و شما هم به جای نویسنده فکر کنید. این کار همچنین باعث می‌شود قسمتی که دارید می‌خوانید را گم نکرده و تمرکز بیشتری روی متنی که می‌خوانید داشته باشید.

درک مطلب زبان انگلیسی

نکته 2: پاراگراف ها را تمام کنید.

خب معلوم است که باید پاراگراف ها تمام کنیم! منظور از این صحبت چیست؟

همانطور که در بالا گفتیم، همراه داشتن یک خودکار و یادداشت نویسی در هنگام مطالعه بسیار مفید است. اما در عین حال مهم است قبل از این کار حداق پاراگراف یا بخشی که داریم ‌می‌خوانیم را تمام کنیم. در غیر این صورت کار ما درست شبیه کسی است که قبل از گوش کردن کامل صحبت های افراد، آنها را قضاوت می‌کند.

دلیل دیگر این است که در متون انگلیسی مخصوصا از نوع علمی یا دانشگاهی آنها، معمولا در انتهای هر پاراگراف نوعی “خلاصه” یا “نتیجه گیری” وجود داشته که روان‌تر و قابل فهم‌تر است. پس قسمتی که باید هایلایت کنید اینجاست نه ابتدای پاراگراف. با رعایت این نکته هم خلاصه موضوع را بهتر درک می‌کنید و هم در میان مطالعه رشته افکارتان پاره نخواهد شد.

نکته 3: بعضی جاها را “بلند بلند” بخوانید.

امیدواریم دور و برتان آنقدر خلوت باشد که مزاحم دیگران نشوید!

هر قسمتی را که به خوبی درک نمی‌کنید با صدای بلند بخوانید. بلند بلند خواندن سرعت شما را کمی پایین آورده و باعت خواهد شد بهتر به مفهوم جمله فکر کنید. این کار موثر است چون شما در اینجا نه تنها متن را می‌خوانید بلکه آن را می‌شنوید و این هم می‌تواند کمکی دیگر به توانایی درک مطلب شما باشد.

نکته 4: بلند بلند خواندن همیشه هم خوب نیست!

مطالعات نشان داده‌اند که بلندبلند خواندن خطری کوچک همراه خود دارد: فراموش کردن آن چیزی که با صدای بلند نخوانده‌اید.

برای اینکه در چنین دردسری نیفتید، باید همواره ترکیبی از “بلند خواندن” و “آهسته خواندن” را به کار ببرید. اگر با جمله‌ای نسبتا سخت و سنگین مواجه شده‌اید که کامل متوجه منظورش نمی‌شوید، آن را به صدای بلند بخوانید اگر در قسمتی از متن به فهرستی از موارد برمی‌خورید، آنها را در سکوت کامل و با دقت کافی خوانده و حتما با خودکارتان کنار هر کدام یک تیک بزنید. این استراتژی جواب خود را پس داده و معمولا در مطالعه انواع متن ها سودمند است.

نکته 5: آنچه خوانده‌اید را برای یک نفر دیگر “توضیح بدهید”.

اگر پاراگرافی را بخوانید، به آن فکر کنید و سپس سعی کنید آن را برای شخص دیگری توضیح دهید، خودتان هم بهتر متوجه مفهوم آن متن خواهید شد.

حالا در اینجا منظور این نیست که همیشه باید یک نفر را گیر آورده و کل کتاب را برای او توضیح دهید تا خودتان آن را یاد بگیرید! این کار را بگذارید برای قسمت های سنگین و تحلیلی متن و در صورت لزوم جلوی آینه بایستید و همه چیز را برای خودتان توضیح دهید.

درک مطلب زبان انگلیسی

نکته 6: لازم نیست همیشه کل متن را بخوانید!

کاملا طبیعی است که اگر کتاب جدیدی خریده‌اید یا قصد مطالعه مقاله‌ای طولانی را دارید، بروید به سراغ آن قسمت‌هایی که لازمشان دارید. در کلاس های آموزش زبان انگلیسی، همیشه زبان آموزان زیادی را می‌بینیم که وقت بسیار زیادی تلف می‌کنند برای خواندن و درک کردن (و احتمالا و متاسفانه در این میان ترجمه کردن) بخش هایی از متن که هیچ نیازی به آنها ندارند، چون از ابتدا متوجه نشده‌اند سوال چیست یا معلم از آنها چه چیزی می‌خواهد.

هوشمندانه بخوانید! دقیقا بدانید به دنبال چه هستید، متن را به اصطلاح “اسکن” کنید و دنبال جواب سوالتان بگردید، نه اطلاعات اضافی!

نکته 7: به حروف ربط داخل جملات دقت کنید.

در اینجا تاکید ما بیشتر روی عباراتی مثل “Therefore”، “As a result” یا “To conclude” است. بعد از این کلمات، معمولا جمله‌ای می‌آید که نتیجه گیری کلی جمله قبلی یا حتی یک پاراگراف را نشان می‎‌دهد، پس حتما برای نتیجه گیری های کلی یا نت برداشتن به جملات قبل و بعد از این کلمات توجه ویژه داشته باشید تا هم نتیجه گیری را درک کرده و دلایل را به خوبی بفهمید!

نکته 8: کلیدواژه ها را شناسایی کنید.

کار دیگری که باید انجام دهید این است که کلمات و نکات کلیدی متن را پیدا کنید، دورشان خط کشیده و بعد از اینکه کتاب یا مقاله به پایان رسید، دوباره برگردید و این نکات را مرور کنید. این کار باعث می‌شود بتوانید با یک مرور کوتاه کل مطالب مهم نوشته را دوباره به خاطر بیاورید.

درک مطلب زبان انگلیسی

نکته 9: اگر چیزی را متوجه نمی‌شوید، درباره معنی آن تحقیق کنید.

معمولا در کتاب هایی که به خوبی نوشته شده‌اند، مرسوم است که درباره بعضی واژه‌ها، جملات، اتفاق‌ها یا موارد مشابه در “پاورقی” کتاب توضیح مختصری وجود داشته باشد. این خیلی خوب است، اما مهم‌تر است که در چنین مواقعی “روحیه تحقیق” داشته باشید. این روزها اینترنت پر است هر چیزی که نمی‌دانید: توضیح، معنی، تاریخچه و …. از چیزی که متوجه نشده‌اید سرسری عبور نکنید. البته همانطور که در بالا گفتیم، اینجا بحث بر تکنیک های تست زنی نیست؛ بدیهی است که چنین کاری در آزمون آیلتس امکان پذیر نبوده و اگر هم شدنی باشد به جز تلف کردن زمان شما فایده دیگری نخواهد داشت.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا راه‌های دیگری هم برای بهبود و آموزش درک مطلب زبان انگلیسی وجود دارد؟

 

 

4.7/5 - (42 امتیاز)
59 پاسخ
  1. آرش
    آرش گفته:

    خلاصه کردن داستان ها و گفتنش برای بقیه بسیار تاثیر به سزایی تو گفتار داره اساتید ایران اروپا همه نکات خوب تدریس رو رعایت میکنن این موسسه بهترین موسسه زبان هست

    پاسخ
  2. آتیلا
    آتیلا گفته:

    از داستان های کوتاه میشه کمک گرفت خیلی خوب هستند که تو موسسه زبان هم سر کلاسا خونده میشه

    پاسخ
  3. فرزاد
    فرزاد گفته:

    درک مطلب بحثی نیست که تو مدرسه خیلی بهش پرداخته بشه من به زبان علاقه داشتم بخاطر همین تو موسسه ایران اروپا ثبت نام کردم واقعا کارشون خوبه درک مطلب یسری تکنیک هست که یادگرفتنش کاری نداره

    پاسخ
  4. F_F
    F_F گفته:

    درک مطلب یکی از مهمترین اصول یادگرفتن زبان هست
    امیدوارم همگی موفق باشید

    پاسخ
  5. لعیا
    لعیا گفته:

    برای درک مطلب همونطور که گفته شده میتونیم یه مجله یا کتابی رو انتخاب کنیم و اول بصورت سطحی و تند بخونیم و تو مرحله دوم با دقت بخونیم

    پاسخ
    • محمد جهان فر
      محمد جهان فر گفته:

      لطفا با آموزشگاه تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان مربوط با توجه به سطح شما مطالبی که مورد نیاز شما است را معرفی کنند

      پاسخ
  6. لیلا راد
    لیلا راد گفته:

    میگن که برای درک مطلب نیاز نیست به دیکشنری رجوع کنیم درسته ؟

    پاسخ
  7. عرفان زارع
    عرفان زارع گفته:

    این موضوع که تک به تک کلمات دشوار رو تو داستان پیدا کنیم و اونا رو یاد بگیریم خیلی روند یادگیری رو پایین میاره من تو کلاسای موسسه زبان شرکت کردم و مسائلی که برای یادگیری داشتم به سرعت حل شدند

    پاسخ
  8. Hanie taghvaei
    Hanie taghvaei گفته:

    خوندن داستان های کوتاه و تعریف کردنش برای یک فرد دیگه تاثیر بسزایی تو یادگیری داره

    پاسخ
  9. سام اتابکی
    سام اتابکی گفته:

    سلام خدمت تیم خوب آموزشگاه زبان ایران اروپا
    میخواستم بپرسم شما تو موسستون بحث کتابخونی هم دارید ؟

    پاسخ
  10. محدثه
    محدثه گفته:

    درک مطلب زبان انگلیسی ،توی همه امتحان ها، خیلی وقت میگیره، به نظرم بهتره بیشتر تمیرین کنم

    پاسخ
  11. الهام
    الهام گفته:

    درمورد در مطلب زبان انگلیسی این ۹ نکته ای که توضیح دادید خیلی جامع و کامل بود، تشکر از اینکه به مخاطبینتون اهمیت میدید

    پاسخ
  12. پژمان
    پژمان گفته:

    توضیحاتون در مورد درک مطلب زبان انگلیسی برای بهتر فهمیدن متن ها عالی بود.

    پاسخ
  13. Asalii
    Asalii گفته:

    درمورد نکاتی برای بهتر فهمیدن متن ها، من که خودم عادت دارم همیشه خودکار دستم باشه. بهتر یاد میگیرم.

    پاسخ
  14. مهراب
    مهراب گفته:

    خیلی سپاسگذارم برای اطلاعاتی که درمورد درک مطلب زبان انگلیسی: نکاتی برای بهتر فهمیدن متن ها تهیه و در سایت قرار دادید.

    پاسخ
  15. اشرف شیخی
    اشرف شیخی گفته:

    اطلاعات این صفحه درمورد درک مطلب زبان انگلیسی: نکاتی برای بهتر فهمیدن متن ها خیلی عالی بود چون برای یادگیری هر چیزی میتونیم استفاده کنیم.

    پاسخ
  16. شعاع کاظمی
    شعاع کاظمی گفته:

    تشکر بابت درک مطلب زبان انگلیسی نکاتی که برای بهتر فهمیدن متن ها بهمون آموزش دادید

    پاسخ
  17. رامین
    رامین گفته:

    میشه مطالب بیشتری هم به درک مطلب زبان انگلیسی. نکاتی برای بهتر فهمیدن متن ها اضافه کنید؟

    پاسخ
    • محمد جهان فر
      محمد جهان فر گفته:

      سلام ، حتما مطالب دیگری اضافه خواهد شد لطفا صفحات شبکه اجتماعی مجموعه را دنبال کنید

      پاسخ
  18. زهرا قنبری
    زهرا قنبری گفته:

    نکاتی برای بهتر فهمیدن متن هاگذاشتید واقعا در یادگیریمون مفید است.

    پاسخ
  19. نگین تنابنده
    نگین تنابنده گفته:

    درک مطلب برای ترجمه درست متون انگلیسی به شدت مهم، ممنون که اینقدر جامع اموزش دادید

    پاسخ
  20. فرزانه
    فرزانه گفته:

    وقت بخیر، مچکرم بابت درک مطلبی که برای زبان انگلیسی و نکاتی برای بهتر فهمیدن متن ها فرمودین

    پاسخ
  21. علیزاده
    علیزاده گفته:

    ممنون از روش های یادگیری بهتری که فرمودین نکته 1که با عنوان هیچ وقت بدون اینکه خودکار دستتان باشد شروع به خواندن نکنید خیلی موثر.

    پاسخ
  22. ناصر فروغی
    ناصر فروغی گفته:

    خیلی مهمه که در مطالعه کردن پاراگراف ها را تمام کنیم چون بعضی وقتا معنی و مفهوم جمله رو اگر کامل پاراگراف رو نخونیم اشتباه متوجه میشیم.

    پاسخ
  23. هاشم پور
    هاشم پور گفته:

    تمام نکاتی که در رابطه با درک مطلب زبان انگلیسی و بهتر فهمیدن متن ها مطرح میکنید موثر هستن.

    پاسخ
  24. سعادتی
    سعادتی گفته:

    من موافق مکالمه کردن انگلیسی هستم، چون هم ایرادات ما مشخص میشه و هم طرف مقابلمون

    پاسخ
  25. الهام عظیمی
    الهام عظیمی گفته:

    درمورد درک مطلب انگلیسی علاوه بر اینکه پاراگراف ها را تمام کنیم موثر هست، تماشای فیلم هم نقش مهمی داره و درک درست مکالمه های داخل فیلم…

    پاسخ
  26. مرجان شجاعتی
    مرجان شجاعتی گفته:

    در مورد تمرکز بهتر برای یادگیری به نظرم هر کسی باید ببینه کدوم یکی از این مواردی که فرمودید باعث تمرکز بیشترش میشه و تلاش کنه اون زمینه رو قوی تر کنه

    پاسخ
  27. حسن زاده
    حسن زاده گفته:

    اگر کلید واژه ها و اصطلاحات مهم رو داخل متن پیدا کنیم و روی اونها تمرکز کنیم خیلی برای یادگیری زبان کمک کننده هست

    پاسخ
  28. Zahra
    Zahra گفته:

    من برای افزایش تمرکز همیشه باید خودکار دستم باشه زمانیکه مطالعه میکنم

    پاسخ
    • دنیا زیوری
      دنیا زیوری گفته:

      ممنون از آموزشگاه فوق العاده تون که برای آموزش بهترین روشهارو ارائه میده

      پاسخ
  29. مریم سلامت
    مریم سلامت گفته:

    برای درک مطلب به نظرم اساتید خوب و نوع آموزشی که میدن خیلی موثر و تاثیر گزار هست

    پاسخ
  30. یداللهی
    یداللهی گفته:

    من انقدر ضربه خوردم از اینکه پاراگراف رو کامل نخوندم و ترجمه کردم

    پاسخ
  31. خسرو
    خسرو گفته:

    من روی درک مطلب خیلی کار کردم ، سوالات t /f همشون به درک مطلب نیاز دارن.

    پاسخ
  32. مارال آقایی
    مارال آقایی گفته:

    تمامی مواردی که گفتید رو امتحان کردم
    خیلی تاثیر خوبی داره تو یادگیری
    ممنونم

    پاسخ
  33. علی نوری
    علی نوری گفته:

    نکاتی که برای تمرکز کردن عنوان کردید خیلی عالی و تاثیرگذار هستش.
    ممنونم

    پاسخ
  34. سپیده
    سپیده گفته:

    گوش دادن آهنگ. دیدن فیلم. خواندن داستانهای کوتاه. دیدن اخبار به زبان اصلی. گوش دادن پادکست و تکرار و تکرار همه ی اینا رو در کنارتون و با راهنماییهای شما انجام دادم و نتیجه ی خیلی خوبی داشتع برام

    پاسخ
  35. محراب
    محراب گفته:

    منم با روش مکالمه کردن موافقم چون باعث میشه speaking زبان آموز قوی بشه… تشکر

    پاسخ
  36. ثابت
    ثابت گفته:

    دقیقا به نکته کلیدی اشاره کردید من همیشه موقع درس خوندن یک خودکار یا مداد دستم میگیرم و جاهای مهم رو هایلایت میکنم. اینجوری برای خودم هم حالت تاکید خواهد داشت و بهتر در ذهنم میمونه

    پاسخ
  37. نازنین نامی
    نازنین نامی گفته:

    من عادت دارم هر وقت مطلبی رو میخونم برای اینکه اون درس بیشتر تو ذهنم بمونه اون رو برای یک نفر توضیح میدم و از اون میخام که اشکالاتم رو بگه بهم…

    پاسخ
  38. عابد
    عابد گفته:

    نکته هایی که در مورد درک مطلب زبان انگلیسی: در جهت بهتر فهمیدن متن ها در این قسمت آوردین خیلی خوب بود. متشکر

    پاسخ
  39. وریا یارسان
    وریا یارسان گفته:

    از اینکه خودتون رو همیشه مسئول میدونید و با نظم و انظباط کار رو پیش میبرید و پاسخگو سوالات مردم هستید خوشحالم

    پاسخ
  40. کامبیز وثوقی
    کامبیز وثوقی گفته:

    از سوال کردن نترسید و خجالت نکشید چه از استادتون چه از کسانی که مطمئنید زبان بلدن

    پاسخ
  41. Sasan k
    Sasan k گفته:

    Never read a book without a pen in your hand” عجب عبارتی از یکی از بزرگترین شخصیت های تاریخ امریکا

    پاسخ
  42. Khansarinia
    Khansarinia گفته:

    آثار ویلیام شکسپیر بزرگ رو به زبان انگلیسی مطالعه کنید به خصوص اشعارش

    پاسخ
  43. Alireza amin
    Alireza amin گفته:

    نقل قول از بنجامین فرانکلین که ذکر شد عالی بود، فرانکلین شخصیتی که از هیچ به بزرگترین افتخارات رسید و منبع الهام شد 👊💪

    پاسخ
  44. یکتا
    یکتا گفته:

    خیلی نکات جالبی بود واقعا اگر این نکات رعایت بشه خیلی تو یادگیری کمک میکنه

    پاسخ
  45. دنیا
    دنیا گفته:

    همیشه وقتی دارم درس میخونم سعی میکنم ک خودکار یا هایلایت دستم باشه چون مطالب مهم رو بهتر میتونم به خاطرم بسپارم

    پاسخ
  46. مریم حاجی زاده
    مریم حاجی زاده گفته:

    ولی من بلند بلند که میخونم بهتر یاد میگیرم در واقع برای خودم توضیح میدم این روند من باعث میشه بهتر و زودتر یاد بگیرم

    پاسخ
  47. ایرج
    ایرج گفته:

    تقریبا تمام مطالبی رو که میخونم، متوجه میشم.دایره لغاتم هم بالاست.فقط و فقط و فقط هر وقت میخوام حرف بزنم استرس منو میگیره و نمی تونم روون انگلیسی حرف بزنم.از اکسنت آمریکایی استفاده میکنم و روی این موضوع خیلی کار کردم.بدک نیست.فقط میخوام خوب و معقول حرف بزنم.کمکم میکنید؟

    پاسخ
  48. شافقی
    شافقی گفته:

    منم همیشه عادت دارم وقتی خودکار یا مداد دستم شروع به خواندن درسهام میکنم اصلا بدون خودکار اینگار یچیزی کم دارم.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *