10 اشتباه رایج در یادگیری زبان انگلیسی

اشتباهات رایج در یادگیری زبان انگلیسی

قبل از اینکه به اشتباهات رایج در یادگیری زبان انگلیسی بپردازیم، اجازه دهید تجربه شخصی یکی از استادان موسسه زبان ایران اروپا را برای شما بازگو کنیم:

“سال گذشته، به عنوان یک معلم جایگزین به یک مدرسه در جردن تهران فرستاده شدم. به عنوان یک مدرس حرفه‌ای، وسایل لازم را آماده کرده و روانه مدرسه شدم. تدریس به عنوان مدرس زبان انگلیسی در یک مدرسه پاکستانی تجربه جذابی بود. باورم این بود که در این مدرسه هم مانند مدارس خودمان می نشینند و کتاب بی‌انرژی رنگ پریده ای را می‌گذارند جلوی بچه ها، و بعد از ده دقیقه روخوانی شروع میکنیم به تدریس نکات و تله های تستی. اما…

همان ابتدا برخورد گرم و با محبت مدیر به زبان انگلیسی در حالیکه به فارسی مسلط بود مرا شوکه کرد. اما وقتی وارد کلاس شدم به کلی نظام باورم خرد و خاکشیر شد. خبری از نیمکت‌های بزرگ زمخت نبود و بچه‌ها هم کلافه ی کلاس زبان نبودند. بی مقدمه یکی از دانش آموزان بلند شد به زبان انگلیسی خودش را معرفی کرد و خوش آمد گفت. در تمام کلاس حتی یک کلمه به فارسی یا زبان دیگر گفته نشد. هیچ باور کردنی نبود که ما به زبان انگلیسی گاهی هرچند سخت با هم صحبت کردیم، خندیدیم، تحقیق کردیم و همه یاد گرفتیم. برای اولین بار در عمرم احساس می‌کردم زمان چه زود دارد می‌گذرد.

ولی چرا؟ چرا بچه ها گیج و خسته به نظر نمی‌آمدند؟ چرا همه در تمرین ها مشارکت می‌کردند؟ و از همه مهم‌تر: چگونه توانسته بودند در مدرسه، اینقدر زبان انگلیسی را خوب یاد بگیرند؟ این همه شهامت از کجا آمده بود؟”

سیستم آموزشی کشور عزیزمان معمولا به نوآوری و تغییر تن نداده و همچنان بر این باور است که با عوض کردن سایز و تعداد صفحات کتاب‌های درسی بر مشکلات نائل خواهد آمد. از طرف دیگر هم عده‌ای در حال ماهی گرفتن از این آب گل آلود هستند: از متدهای گرفتن آیلتس در 1 ماه گرفته تا کدگذاری ترجمه و یادگیری انگلیسی در خواب!! احتمالا هم به زودی داروی یادگیری زبان انگلیسی (!) توسط یکی از دانشمندان بزرگ دنیا (!) کشف شده و تبلیغ آن را در کنار تبلیغات داروهای چاقی و لاغری در شبکه‌های ماهواره‌ای خواهیم دید!

یک موسسه زبان معتبر، با دیدی واقع گرایانه همان‌کاری را می کند که سیستم آموزشی کشور هنوز انجام نداده است. ما زبان‌ها و مخصوصا زبان انگلیسی را با برقراری ارتباط و تعامل با دیگران یاد می‌گیریم، چون اساسا زبان یک وسیله ارتباطی است و به جز این کاربرد چندانی ندارد.

در این راه، باورهایی وچود دارند که همچون سدی بر سر راه شما قرار گرفته‌اند.

در این نوشته تلاش کرده‌ایم فهرست وار به بعضی از این اشتباهات رایج در یادگیری زبان انگلیسی پرداخته و البته برای حل مشکلات مربوط به آنها راه‌حل‌هایی هم ارائه کنیم.

 

اما این باورها چه هستند؟

اشتباه 1: حتما باید دایره واژگان (Vocabulary) خود را بالا ببرم تا بتوانم خوب صحبت کنم.

واضح است که داشتن دایره لغات بزرگ به شما کمک فراوانی خواهد کرد. اما به این هم توجه کنید که در بسیاری از موارد، مشکل در جمله سازی و یا حتی نوعی وسواس ذهنی است که شما را از جستجو، تلاش برای ساختن جمله و یافتن راهی برای ادامه صحبت‌هایتان باز می‌دارد.

توصیه ما به شما، داشتن یک دفتر واژگان (Vocabulary Book) و فرا گرفتن لغات جدید است. یکی از بهترین راهها برای گسترش دایره واژگان، شرکت در کلاس های جانبی موسسه زبان انگلیسی ایران اروپا مخصوصا کلاس های بحث آزاد انگلیسی است. اما مهم تر از آن، این است که تلاش کنید با همان کلمات محدودی که بلد هستید بیشترین جملات ممکن را بسازید. یک آشپز حرفه‌ای با حداقل مواد اولیه هم می‌تواند غذایی عالی و خوشمزه آماده کند.

همچنین توصیه می‌کنیم نوشته قبلی ما را که درباره گسترش دایره واژگان است بخوانید.

اشتباه 2: یاد می‌گیرم، اما زود فراموش می‌کنم!

یک سوال ساده: شما انسان هستید یا یک کامپیوتر؟ باور کنید انسان‌ها فراموش می‌‎کنند، همه انسانها! تنها چیزی که به آن نیاز دارید تلاش و استمرار شما است.

یادگیری زبان یک پروسه طولانی مدت است اما اگر می خواهید سرعت یادگیری خود را بالا ببرید روش‌های زیادی وجود دارند. روش‌های مناسبی برای بالا بردن سرعت فراگیری شما وجود دارند، کلاس‌ های مشاوره (LF) می توانند شما را با روش های علمی و ثابت شده تقویت مهارت‌ها آشنا کنند.

مشاوره آموزشی

اشتباه 3: خوب پیشرفت نمی‌کنم.

یکی از اشتباهات رایج در یادگیری زبان انگلیسی این است که همیشه خودمان را با دیگران مقایسه کرده و به همین خاطر فکر می‌کنیم پیشرفت نمی‌کنیم. به جای این کار، خودتان را با دیروز و گذشته خودتان مقایسه کنید. هیچ کس شرایط خاص شما را ندارد، با خودتان رقابت کنید و کمی هم در یادگیری زبان تفریح کنید! شرکت در کلاس‌ های Music علاوه بر تقویت مهارت شنوایی یک تفریح لذت بخش برای زبان آموزان است. به علاوه شرکت در کلاس‌ های جانبی موسسه ایران اروپا پاسخگوی جامع نیازهای زبان آموزان است که هر هفته به صورت رایگان در 60 ساعت کاری در در هفت روز هفته برگزار می‌شوند، که در نوع خود بی رقیب است.

اشتباه 4: خیلی فیلم نگاه می‌کنم، پس انگلیسی من در حال تقویت شدن است.

تماشای فیلم و اخبار از بهترین شیوه های یادگیری زبان انگلیسی است اما نشستن و تماشای فیلمی که شما نه اطلاعی در مورد موضوعش دارید و نه متوجهش می شوید چه کمکی می تواند به پیشرفت زبان شما بکند؟ داشتن دانش ابتدایی در مورد موضوع و دانستن روش صحیح تماشای فیلم به شما کمک می کند تا به نتیجه دلخواهتان برسید شرکت در کلاس های Movie با تکیه بر نحوه ی صحیح مشاهده و تحلیل زبان می تواند دانش تماشای فیلم و البته لذت یادگیری زبان انگلیسی با فیلم را برای شما به ارمغان آورد.

اشتباه 5: خیلی اشتباه می‌کنم و خجالت می‌کشم صحبت کنم.

خجالت کشیدن یک سیستم دفاعی است تا شما را از یک موقعیت پرمخاطره نجات دهد: موقعیت ساختن کلمات و جمله ها. ترس از قضاوت دیگران و فکری که در مورد شما خواهند کرد، شما را در دایره امن و راحت نگه می دارد. شما ترجیح می‌دهید کمتر صحبت کنید، پس کمتر اشتباه کرده و کمتر هم قضاوت خواهید شد. اما از طرف دیگر این یکی از اشتباهات رایج در یادگیری زبان انگلیسی بوده که تا بحال خیلی از زبان آموزان را به دردسر انداخته است.

فرار از صحبت کردن راه حل نیست بلکه پاک کردن صورت مسئله است. برای فرا گرفتن زبان انگلیسی، باید بر ترس ها و خجالت خود غلبه کنیم. شرکت در کلاس های استند آپ کمدی با تمرکز بر مهارت قصه گویی شما را قادر خواهد کرد تا بر ترس های درونیتان غلبه کنید و از دایره راحت خود بیرون بیایید.

اشتباه 6: خیلی درس می‌خوانم، اما نمی‌دانم چه بگویم. شاید انگلیسی من هنوز ضعیف است.

شاید در قبال خیلی از مسائل نه تنها نظر به خصوصی نداریم بلکه اطلاعات ما نسبت به موضوع به هیچ عنوان کافی نیست. در نتیجه کمتر صحبت می‌کنیم و شاید اینطور نتیجه می‌گیریم که دانش زبان انگلیسی ما کم است.

گیج شدن

اما مشکل اصلی در دانش ما به موضوع و شاید نداشتن یک دید تحلیلی است، نه ضعف در زبان انگلیسی. شرکت در کلاس های TNT با تکیه بر توییتر و کلاس های TED Talk با تکیه بر سخنرانی‌های تد، تا حدود زیادی دانش عمومی و دید تحلیلی شما را نسبت به مسائل متنوع افزایش می دهد.

اشتباه 7: می‌خواهم با دوستانم بیرون بروم!

همه ما اوقاتی را بخاطر می آوریم که تصمیم می‌گیریم در یک هفته یا یک ماه چندین کتاب را تمام کنیم و همه می دانیم چه اتفاقاتی افتاده… نظم در مطالعه و داشتن محل و ساعت مخصوص شما را هرچه بیشتر بر روی هدف اصلی متمرکز می کند و قدم های ثابت و همیشگی همواره اشتیاق زود گذر و شدید را شکست می دهند.

البته که حق دارید با دوستان خود بیرون بروید، اما یاد بگیرید گاهی هم به دعوت دوستانتان “نه” بگویید! در ساعت مطالعه هیچ چیزی نباید شما را از مطالعه جدا کند. داشتن یک برنامه مشخص که تحت هیچ شرایطی تغییر نکند از ویژگی‌های یک شخص متعهد است.

اشتباه 8: نمی‌‎خواهم کلاس بروم.

شرم، ترس، باورهای عجیب و بی اعتمادی از دلایل اصلی شرکت نکردن در کلاس‌ های زبان است. کلاس زبان بر خلاف باور عام، یک مدل کوچک از جامعه، محیط و افراد اطراف شماست تا در آن دانش خود را به کار ببرید. کلاس های مدرن زبان انگلیسی، نوعی تمرینِ بودن در محیط هستند، همراه با آموزش. یک کلاس مدرن، معلم محور نیست بلکه همه زبان آموزان درگیر بحث و آموزش هستند. شرکت در کلاس‌ های گروهی می تواند یک انتخاب درست برای افراد جدی باشد.

اشتباه 9: سواد آکادمیک من خیلی بالا است و نیازی به یادگیری بیشتر ندارم.

گاهی شور فرا گرفتن کلمات، ما را از کاربرد آنها غافل می‌کند. همیشه توجه داشته باشید دانش انگلیسی و واژگان شما چقدر می‌تواند در یک موقعیت واقعی زبان انگلیسی کاربرد داشته باشد. بسیارند کسانی که دانش آکادمیک زبان آنها بسیار بالاست اما شاید در موقعیت های واقعی مثل کرایه کردن یک ماشین مشکلات عمده ای دارند و یا از مسائل مربوط به اخبار دل خوشی ندارند. شرکت در کلاس های Real English و News با یک رویکرد حرفه ای این گونه نیازهای شما را به خوبی پوشش می دهد.

اشباه 10: می‌خواهم خودم به تنهایی مطالعه کنم.

تمام ما اوقاتی را به تنهایی مطالعه می‌کنیم. در بسیاری از موارد وقتی تنها هستیم کلمات را بهتر به خاطر می سپاریم. اما مطالعه انفرادی یکی دیگر از اشتباهات رایج در یادگیری زبان انگلیسی است که باعث بروز مشکلاتی از جمله تلفظ های اشتباه می‌شود.

تنها مطالعه کردن

در بعضی زبان‌ها مانند آلمانی یا ترکی استانبولی، دیکته با تلفظ کاملا مطابق است و اگر قوانین را بدانید، می‌تواند تمام کلمات را درست تلفظ کنید. اما در بیشتر زبان‌ها از جمله زبان انگلیسی وضعیت به این شکل نیست.

اشتباه یاد گرفتن تلفظ، تنها یک نمونه کوچک است که بدانیم بهتر است تنهایی مطالعه نکنیم. تعامل با دیگران است که به ما چیزهای فراوانی می‌آموزد و اشتباهات ما را به ما نشان می‌دهد. شاید به همین خاطر است که دانشگاه‌های معتبر دنیا روش های حفظی و کد‌گذاری را توصیه نکرده و همواره بر روش‌های تعاملی تاکید می‌کنند. شرکت در کلاس های Accent، به صورت حرفه ای ما را با تلفظ‌های درست آشنا می کند.

در انتها…

این که بدانید ایراد کار کجاست، اولین گام در راه رفع مشکل است! خوشبختانه هم اکنون راه‌حل‌ها را هم می‌دانید، پس گام بعدی را هم برداشته‌اید! افکار قدیمی را رها کنید، دست به کار شوید و به تقویت مهارت های انگلیسی خود بپردازید… موفق باشید!

5/5 - (8 امتیاز)
7 پاسخ
  1. سجاد رضایی
    سجاد رضایی گفته:

    میشه لطفا راجع به اشتباهات مربوط به تطابق دادن فعل و فاعل هم صحبت کنید ممنون میشم

    پاسخ
  2. سرآمد
    سرآمد گفته:

    فقط با شرکت در کلاس ها میتونیم قواعد گرامری خودمون رو تقویت کنیم

    پاسخ
  3. سعید راد
    سعید راد گفته:

    در رابطه با اشتباهات رایج یادگیری زبان انگلیسی اشتباهات من تمومی ندارن ولی خب موسسه ایران اروپا من رو توی مسیر موفقیت حرکت داده

    پاسخ
  4. طهماسبی
    طهماسبی گفته:

    برای فرا گرفتن زبان انگلیسی، باید بر ترس ها و خجالت خود غلبه کنیم.

    پاسخ
  5. علیرضا
    علیرضا گفته:

    به نظرم تو زبان انگلیسی تنها چیزی که خیلی اهمیت داره دایره لغت فرد هستش هر چقدر که لغات بیشتری رو بلد باشه هم می‌تونه بهتر بخونه و هم می‌تونه بهتر بنویسه.

    پاسخ
  6. میلاد
    میلاد گفته:

    آدم تو هر کاری که خجالت بکشه و ترس داشته باشه خیلی دیرتر از کارهای دیگه می‌تونه یادش بگیره به نظرم باید ترش هامونو بزاریم کنار.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *