آزمون شفاهی آیلتس

نکات ضروری در آزمون شفاهی آیلتس

آزمون آیلتس یک امتحان زبان انگلیسی است که دارای اعتبار بین المللی است. آزمون آیلتس IELTS از سر واژه های عبارت International English Language Testing System برداشته شده است که به معنای نظام بین المللی ارزشیابی زبان انگلیسی می باشد. آزمون آیلتس، یکی از معتبر ترین آزمون های زبان انگلیسی در سراسر جهان است که توسط دانشگاه کمبریج انگلستان، مرکز آیلتس استرالیا و شورای فرهنگی بریتانیا برگزار می شود. این آزمون دارای چهار بخش است که شامل شنیداری، خواندن، نوشتن و مکالمه است. ما در این مقاله می خواهیم به نکاتی برای موفقیت در قسمت مکالمه آزمون آیلتس یا به اصطلاح آزمون شفاهی آیلتس بپردازیم.

در ابتدا به معرفی آزمون آیلتس و اهمیت این آزمون می پردازیم و بعد از آن به بررسی دقیق نکاتی که باعث موفقیت در آزمون شفاهی آیلتس می شود، خواهیم پرداخت.

معرفی بخش مکالمه آزمون آیلتس:

این قسمت از آزمون آیلتس به صورت شفاهی برگزار می شود و زمان این آزمون شفاهی بین پانزده الی بیست دقیقه است. آزمون شفاهی دارای سه بخش است:

  1. در بخش اول آزمون شفاهی آیلتس فرد باید به سوالات عمومی و شخصی پاسخ بدهد. این سوالات در زمینه محل زندگی، شغل، وضعیت خانوادگی و علایقش است. این بخش چهار الی پنج دقیقه طول می کشد.
  2. در بخش دوم آزمون شفاهی آیلتس موضوعی در اختیار فرد قرار داده می شود. زمانی که موضوع در اختیار فرد قرار داده شد به مدت یک دقیقه می تواند به آن فکر کند و مطالب خود را یادداشت نماید. بعد از گذشت یک دقیقه باید به مدت یک الی دو دقیقه در مورد آن موضوع صحبت کند.
  3. بخش سوم آزمون شفاهی فرد باید به مدت چهار الی پنج دقیقه با فرد مصاحبه کننده در مورد موضوع بخش دوم صحبت کند.

چگونگی موفقیت در آزمون شفاهی آیلتس:

همانطور که میدانید برای موفقیت در این آزمون نیاز به تمرین و تلاش زیاد است. شما برای موفقیت در اسپیکینگ آیلتس کارهای متفاوتی می توانید انجام دهید. به عنوان مثال می توانید در کلاس های آنلاین زبان انگلیسی، دوره های مکالمه موسسه زبان و آزمون ماک آیلتس شرکت کنید و همچنین کتاب ها و نمونه آزمون های مختلفی در این زمینه وجود دارد که می توانید تهیه نمایید. ناگفته نماند که شما می توانید برای آمادگی این بخش آزمون آیلتس در دوره های مکالمه موسسه زبان ایران اروپا شرکت کنید.

بررسی آزمون ماک آیلتس:

آزمون ماک آیلتس یا به عبارتی آزمون آزمایشی آیلتس، یک آزمون می باشد که توسط موسسه های مختلف برگزار می شود. هزینه آزمون اصلی آیلتس زیاد است و این آزمون های آزمایشی طراحی شده اند که شما قبل از پرداخت هزینه های سنگین آزمون آیلتس اصلی بتوانید سطح زبان خود را بسنجید. تمام موسسات تلاش می کنند تا این آزمون های ماک را شبیه به آزمون اصلی برگزار کنند که این شبیه بودن بسیار مهم است و باعث می شود افراد با آن موقعیت بیشتر آشنا شوند.

آزمون ماک آیلتس

ما پیشنهاد می کنیم برای آمادگی در آزمون شفاهی آیلتس، حتما ابتدا اقدام به ثبت نام آزمون ماک آیلتس کنید. ناگفته نماند که آموزشگاه زبان ایران اروپا که یکی از بهترین آموزشگاه های زبان انگلیسی است دارای آزمون ماک آیلتس می باشد و شما می توانید در موسسه اقدام به ثبت نام آزمون ماک نمایید و در این آزمون که دارای بالاترین شباهت به آزمون اصلی آیلتس است شرکت کنید.

نکات ضروری برای موفقیت در آزمون شفاهی آیلتس

شما برای این که بتوانید نمره بسیار بالایی در آزمون شفاهی بدست آورد باید به نکات بسیار زیادی توجه نمایید که در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم.

1- روان بودن در صحبت (fluency):

یکی از مواردی که در آزمون شفاهی آیلتس بسیار مهم است، روان صحبت کردن شما به زبان انگلیسی است. این روان صحبت کردن شامل عدم وجود مکث و همچنین یکپارچه بودن مسائل مطرح شده می باشد. راه های مختلفی برای نداشتن مکث وجود دارد که یکی از بهترین این راه ها، استفاده از عبارات و کلماتی است که جاهای خالی یا همان مکث ها را پر می کنند.

مهارت روان صحبت کردن در انگلیسی

به این کلمات و عبارات، Gap Fillers گفته می شود. این کلمات و عبارات می توانند برای شما وقت بخرند. این تکنیک به این معنی است زمانی که فرد مصاحبه کننده از شما سوال پرسید شما به جای این که مکث کنید و به سوال فکر کنید می توانید از یک جمله عمومی استفاده کنید و در حین گفتن جمله عمومی به سوال فکر کنید.

بنابراین زمانی که سوال سخت پرسیده می شود و شما پاسخ را نمی دانید می توانید از این جمله ها استفاده کنید، با این کار شما می توانید در صورت رعایت نکات تلفظی نمره کامل را کسب می کنید. ناگفته نماند زمانی که سوال آسان نیز پرسیده می شود نیز می توانید از این جملات استفاده نمایید.

2- گرامر (Grammer)

در قسمت گرامر دو موضوع مطرح است. اولین موضوعی که در قسمت گرامر آزمون شفاهی آیلتس مطرح است، این است که جملات شما از نظر گرامر صحیح باشد که این امری منطقی است و اگر جملات شما صحیح نباشد، شما نمره این قسمت را از دست می دهید. برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی کتاب، کلاس و تمرین های بسیار زیادی وجود دارد. البته ناگفته نماند که شما می توانید از آموزش های آنلاین زبان انگلیسی نیز استفاده کنید.

گرامر زبان انگلیسی

دومین مورد در قسمت گرامر آزمون شفاهی تنوع گرامری است که در جملات خود استفاده می کنید. این مورد دوم هر چقدر بهتر باشد نمره شما را نیز افزایش می دهد. تنوعی که شما باید استفاده کنید از زمان ها آغاز می شود و تا مفاهیم و کارکرد های گرامری پیشرفته ادامه دارد.

3- کلمات (Vocabulary)

یکی از مواردی که فرد مصاحبه کننده آزمون شفاهی آیلتس بسیار به آن اهمیت می دهد، انتخاب واژگان و همچنین تنوع و سطح آنها است. نکته ای که آن فرد در این آزمون در نظر میگیرد این است که آیا این کلمات در جایگاه مناسب و با کیفیت و موقعیت مناسب استفاده شده است یا نه.

  • در مورد جایگاه، منظور همان بخش گرامری است که با لغت در ارتباط هستند.
  • در مورد کیفیت، منظور تلفظ صحیح یا تکیه گاه کلمات است. ناگفته نماند در تلفظ کلمات لهجه اصلا مهم نیست و فقط تلفظ درست کلمات بدون در نظر گرفتن لهجه مهم است.
  • در مورد موقعیت، کلمات در آزمون شفاهی منظور رسمی یا غیر رسمی بودن عبارات است. شما باید قبل از استفاده از اصطلاحات و ضرب المثل ها کاربرد و شرایط آنها را بدانید و اطمینان حاصل کنید.

4- قبل از آزمون شفاهی آیلتس حتما نمونه سوالات آنها را مطالعه کنید.

به طور معمول در این آزمون از مباحث روزمره مثل کار، تحصیل، خانواده و … از شما سوال می پرسند ولی سعی کنید حتما نمونه سوالات دوره های پیشین را مطالعه کنید و همچنین همانطور که گفته شد در آزمون های آزمایشی (ماک) شرکت کنید. البته ناگفته نماند که شما از سادگی سوالات آزمون تعجب می کنید و فقط باید اعتماد به نفس کافی داشته باشید. سعی کنید قبل از آزمون شفاهی آیلتس واژگان مناسب را در ذهن خود مرور کنید.

5- دوباره از فرد آزمون گیرنده سوال بپرسید.

اگر در آزمون شفاهی آیلتس سوالی را متوجه نشدید و برایتان سوال واضح نبود از مصاحبه کننده سوال بپرسید و خجالت نکشید. زیرا سوال پرسیدن امتیازی از شما کم نمی کند و مشکلی ندارد ولی اگر به سوال اشتباه پاسخ دهید، حتما آن امتیاز را از دست خواهید داد.

مصاحبه آزمون شفاهی آیلتس

6- اگر اشتباه کردید وحشت نکنید.

اگر در پاسخ به سوالات اشتباه کردید، وحشت نکنید؛ چون باعث می شود اعتماد به نفس خود را از دست بدهید و نتوانید به بقیه سوالات پاسخ دهید. در زمانی که اشتباه کردید سعی کنید پاسخ خود را تصحیح کنید و اگر نمی توانید تصحیح کنید به صحبت کردن خود ادامه دهید. زیرا به خاطر چند اشتباه امتیاز زیادی از دست نمی دهید ولی اگر به خاطر آن چند اشتباه وحشت کنید و نتوانید ادامه دهید، باعث می شود که کل امتیاز را از دست بدهید.

7- در روز آزمون شفاهی آیلتس رسمی باشید.

آزمون آیلتس یک آزمون بین المللی و رسمی است؛ بنابراین در روز آزمون شفاهی کاملا جدی و رسمی باشید و فکر کنید که قرار است یک مصاحبه شغلی انجام دهید. شما به هیچ وجه نباید با برگزار کننده آزمون شوخی کنید، زیرا ممکن است از شما امتیاز کم کند. پس بهتر است در این مورد هم احتیاط لازم را مد نظر داشته باشید.

8- از سرعت مناسب در آزمون استفاده کنید.

در آزمون شفاهی آیلتس از بیش از حد سریع صحبت کردن خودداری کنید. زیرا ممکن است این سرعت باعث اشتباهاتی شود. همچنین بسیار آهسته صحبت نکنید چرا که ممکن است فرد آزمون گیرنده فکر کند که شما تسلط ندارید. سعی کنید با سرعتی بسیار مناسب صحبت کنید که هیچ کدام از این مشکلات پیش نیاید.

9- از پاسخ های کوتاه خودداری کنید.

تا اینجا متوجه شدید که آزمون شفاهی آیلتس دارای سه بخش است. شما در این سه بخش نباید پاسخ کوتاه بدهید، چون ممکن است فرد آزمون گیرنده فکر کند که شما دانش کافی ندارید و نمی توانید از ابعاد گوناگون یک سوال صحبت کنید.

حرف آخر

باید در نظر داشته باشید که مواردی که از ابتدا در این مطلب گفته شد، نکات بسیار مهمی هستند که با رعایت آنها میتوانید سطح دانش و استعدادتان را افزایش دهید و از طرفی بتوانید در آزمون شفاهی آیلتس خودتان را بخوبی پرزنت کنید و استرس کمی داشته باشید. درصورتی که نیاز به تمرین بیشتر دارید و می خواهید قبل از آزمون شفاهی آیلتس سطح توانایی و تسلط خودتان را محک بزنید و مشاوره های لازم قبل از آزمون را داشته باشید، کافیست با مشاوران ما در موسسه زبان ایران اروپا تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

4.6/5 - (26 امتیاز)
23 پاسخ
  1. saadat
    saadat گفته:

    مطمئنا تا اسپیکینگمون روان و قوی نباشه نمیتونیم در آزمون شفاهی آیلتس شرکت کنیم من با کمک کلاسهای موسسه خیلی روانتر شدم. با تشکر از موسسه ایران اروپا

    پاسخ
  2. kimia
    kimia گفته:

    ۹ مورد نکات ضروری که برای موفقیت در آزمون شفاهی آیلتس بیان داشتید خیلی آموزنده بود. mer30

    پاسخ
  3. maedeh
    maedeh گفته:

    متاسفانه من زمانی که در پاسخ دادن اشتباهی مرتکب بشم دستپاچه میشم و تمرکزم را از دست میدم و این مسئله باعث میشه که امیدی به موفقیتم نداشته باشم.

    پاسخ
  4. حمید - ج
    حمید - ج گفته:

    من سرعت تست زدنم زیاد نیستش برای اینکه بتونم سرعتم را بالا ببرم چه راهکاری رو پیشنهاد می دهید؟

    پاسخ
    • moradi
      moradi گفته:

      شما می توانید با درک عمیق مطالب و یادگیری تکنیک های تست زنی و تمرین مستمر این مشکل را رفع نمایید.

      پاسخ
  5. نهاوندی
    نهاوندی گفته:

    با سلام و عرض خسته نباشید.اطلاعاتی که در مورد مکالمه آزمون آیلتس در این قسمت گذاشتید خیلی مفید بود. با تشکر

    پاسخ
  6. ساداتی
    ساداتی گفته:

    ممنون که در مورد جزییات برگزاری مکالمه آزمون آیلتس توضیح دادید، خیلی به من کمک کرد.

    پاسخ
  7. Maryam
    Maryam گفته:

    مطالبی که عنوان کردید خیلی کاربردی بود من خیلی ممنونم از این موسسه که نکات مهم رو یادآوری میکنه

    پاسخ
  8. سعیده رفسنجانی
    سعیده رفسنجانی گفته:

    یک دنیا سپاس از این منابعی که در اختیار ما میذارید. تقاضا برای ازمون ایلتس زیاد شده و یکیش هم من 🙋

    پاسخ
  9. رضا گرمساری
    رضا گرمساری گفته:

    سلام و خسته نباشید به مدیران موسسه خوب ایران اروپا
    لطفا خیلی بیشتر در اینستاگرام فعالیت داشته باشید. ممنون

    پاسخ
  10. نازنین محبی
    نازنین محبی گفته:

    من از این کهومیخواستم در آزمون آیلتس شرکت کنم خیلی وحشت زده بودم و اصلا اعتماد به نفس نداشتم ممنونم از مطالب خوبتون کلیراعتماد به نفسم رفت بالا 😊

    پاسخ
  11. دارا طبیعت
    دارا طبیعت گفته:

    چند وقت پیش یه مطلب درباره ازمون های شبیه سازی شده خوندم الان هرچقدر میگردم پیداش نمیکنم تو سایتتون چرا؟

    پاسخ
  12. زهرا مقدم
    زهرا مقدم گفته:

    تمامی مواردی ک در آزمون آیلتس باید رعایت و دقت شود رو به اون اشاره کرده بودید

    پاسخ
  13. صبا محمدی
    صبا محمدی گفته:

    روان صحبت کردن و استرس نداشتن خیلی کمک میکنه ب قبولی آزمون آیلتس

    پاسخ
  14. ایمانی
    ایمانی گفته:

    من از نظر گرلمر یک مقدار ضعیف بودم ک باعث شدآزمون آیلتس قبول نشم واقعا گرامر خیلی مهمه ک خیلی خوب درکش کنی

    پاسخ
  15. طلایی
    طلایی گفته:

    شما کلاس های قبل آزمون آیلتس رو دارید؟؟؟من دوست دارم که خودمو تو این زمینه از هر جهتی تقویت کنم که بتونم آزمون موفقی داشته باشم

    پاسخ
  16. ویدا
    ویدا گفته:

    سلام توی ازمون آیلتس سعی کنید اروم اروم صحبت کنید و اعتماد بهدنفس خوبی داشته باشید

    پاسخ
  17. تهرانی
    تهرانی گفته:

    سلام وقت بخیر توی ازمون ایلتس از کلمات جدید و بهتر استفاده کنید

    پاسخ
  18. سمیرا
    سمیرا گفته:

    حتما اگر توی ایلتس توضیحی ازتون خواستن سعی کنید کامل توضیح بدید

    پاسخ
  19. امید
    امید گفته:

    سلام حتما در ایلتس شمرده شمرده صحبت کنید جوری که متوجه بشن

    پاسخ
  20. فروزان
    فروزان گفته:

    سلام برای آیلتس قبلش حتما جلوی ایته با خودتون تمرین و تکرار داشته باشید

    پاسخ
  21. حسنی
    حسنی گفته:

    به نظرم در آزمون های شفاهی زبان انگلیسی شیوه و روش تلفظ کلمات یکی از مهمترین آیتم ها برای نمره دادن محسوب میشه.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *