تفاوت بین GMAT و GRE

تفاوت دو آزمون GRE و GMAT

تفاوت دو آزمون GRE و GMAT! مهاجرت قطعا باید با مشورت افراد با تجربه و کاربلد همراه باشد تا به نتیجه دلخواه برسد زیرا در مسیر مهاجرت شما با چالش های فراوانی روبرو خواهید شد که یکی از این چالشها یادگیری زبان خارجه است. انتخاب نوع زبان بستگی به مقصد مهاجرت شما دارد. در بحث زبان های خارجی دو تا چالش شما را ممکن است به دردسر اندازد اولی یادگیری زبان و دومی انتخاب آزمون مناسب می باشد. با انتخاب یک روش یادگیری اصولی از سد اولی می توان رد شد اما در مورد دومی حتما باید از افراد کاربلد مشورت بگیرید.

آزمون های زیادی هستند که با قبولی در آنها می توانید اقدام به مهاجرت کنید مثل تافل، آیلتس، PTE ،GRE و GMAT. در این مقاله قصد دارم در مورد دو آزمون GRE و GMAT صحبت کنم و به بررسی تفاوت دو آزمون GRE و GMAT بپردازم. پس اگر شما قصد مقایسه و بررسی این دو آزمون را دارید تا پایان همراه من باشید.

همه چیز در مورد آزمون GRE

آزمون GRE آزمونی است که از طریق آن توانایی تحصیلی افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشورهایی مثل آمریکا و کانادا را دارند مورد ارزیابی قرار می دهد.

GRE مخفف Graduate Record Examination است. در آزمون GRE مهارتهای محاسباتی و ریاضی، مهارت مقاله نویسی و همچنین مهارت درک مطلب فرد متقاضی مورد آزمون قرار می گیرد.

این آزمون توسط موسسه ETS برگزار می شود. این موسسه در مورد این آزمون می گوید: آزمون GRE هوشمندانه ترین راه برای ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی و مدارس کسب و کار است. همین یک جمله کافی است تا متوجه سطح دشواری این آزمون نسبت به آزمون های دیگر بشویم. از دید شرکت کنندگان در این آزمون سخت ترین بخش آزمون GRE آنجاست که باید پاسخ و تحلیل خود را از سوالات مربوط به مهارت هایی مثل احتمالات، جبر و هندسه به زبان انگلیسی داده شود و جواب ها نیز به گونه ای باشد که علاوه بر منطقی بودن مفهوم را هم برساند.

آزمون GRE قسمت های مختلفی دارد که در ادامه بعد از بررسی قسمت های مختلف آن در مورد تفاوت دو آزمون GRE و GMAT نیز صحبت خواهیم کرد.

آزمون GRE دو نوع متفاوت دارد:

  • آزمون GRE General
  • آزمون GRE Subject

این دو آزمون در محتوا و نحوه برگزاری با هم تفاوت دارند.

آزمون GRE

  • آزمون GRE General

این آزمون (جی آر ای جنرال) هم به صورت کاغذی برگزار می شود هم به صورت کامپیوتری. ولی آزمون جی آر ای در ایران بیشتر به صورت کامپیوتری برگزار می شود. بخش های مختلف این آزمون شامل:

  1. بخش نگارش تحلیلی: این بخش شامل دو سوال است که مدت زمان پاسخگویی به آن 60 دقیقه است و مجموعا 6 نمره دارد.
  2. بخش لغت و درک مطلب: بخش واژگان و درک مطلب شامل 40 سوال است که به صورت دو قسمت 20 تایی تقسیم شده اند و 30 دقیقه زمان نیز برای پاسخگویی به این سوالات در نظر گرفته شده است. شما می توانید از این بخش 130 تا 170 نمره کسب کنید.
  3. بخش استدلال ریاضی: این بخش آزمون gre خاص ترین بخش آن است. این بخش در مقدار نمرات و تعداد سوالات همانند بخش لغت و درک مطلب است.
  • آزمون GRE Subject

نحوه برگزاری آزمون جی آر ای سابجکت فقط به صورت کاغذی است و این بزرگترین تفاوت آزمون جنرال و سابجکت است. در آزمون GRE Subject دانش شما در زمینه مفاهیم و موضوعات آکادمیک مورد بررسی قرار می گیرد.

بهتر است قبل از اینکه به بررسی تفاوت دو آزمون GRE و GMAT بپردازیم کمی با آزمون GMAT نیز آشنا شوید.

همه چیز در مورد آزمون GMAT

مدرک قبولی در آزمون GMAT برای دانشجویان فعال در رشته های MBA، اقتصاد و حسابداری که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر سایر کشورها را دارند الزامی است.

آزمون GMAT

بخش های مختلف آزمون جی مت شامل:

  1. ارزیابی نگارش تحلیلی (Analytical Writing Assessment): این بخش از آزمون GMAT اولین بخش آزمون است که توانایی فرد را در نقد و بررسی یک موضوع و تفکر انتقادی مورد ارزیابی قرار می دهد. مهمترین تفاوت این بخش از آزمون GMAT با دو آزمون آزمون تافل و آزمون آیلتس در استفاده از متون بسیار پیچیده است.
  2. مهارت کلامی (Verbal): بخش وربال در آزمون جی مت به مهارت و توانایی خواندن متون مختلف، تحلیل و تصحیح متون و در نهایت استخراج یک نتیجه گیری می پردازد.
  3. مهارت محاسباتی Quantitative Sections: این بخش مربوط به توانایی شما در بخش ریاضی و محاسباتی است که مورد آزمون قرار می گیرد.

مقایسه و بررسی تفاوت بین آزمون های GRE و GMAT:

آزمون های GRE و GMAT مشترکات زیادی با هم دارند اما در محتوا، ساختار، نحوه نمره دهی و سیاست های کلی تفاوت هایی نیز باهم دارند، که در ادامه به تفاوت آزمون gre و gmat اشاره خواهیم کرد.

مقایسه GRE و GMAT

تفاوت ساختاری دو آزمون gre و gmat:

آزمون gmat یا gre؟ آزمون GRE دارای سه بخش نگارش تحلیلی، لغت و درک مطلب و استدلال ریاضی است اما آزمون GMAT دارای 4 بخش است که شامل نگارش تحلیلی، واژگان، استدلال یکپارچه و محاسبات است که قسمت استدلال یکپارچه خود شامل چند بخش متفاوت است.

  • درجه سختی: در یک کلام آزمون GMAT نسبت به آزمون GRE سخت تر است یا بعبارتی سختی آزمون gre کمتر می باشد زیرا در آزمون جی مت سوال ها بیشتر استدلالی هستند اما در آزمون جی آر ای سوال استدلالی وجود ندارد. در آزمون GMAT امکان تعویض سوال و برگشت به سوال قبل وجود ندارد و هر سوال زمینه ساز سوال بعدی است این در حالی است که در آزمون GRE این امکان وجود دارد.

از دیگر دلایل سختی آزمون GMAT نسبت به GRE بخش Verbal است که در آزمون GMAT وجود دارد و دارای سه بخش است که برای پاسخگویی به سوالات آن تنها تسلط به گرامر و زبان انگلیسی کافی نیست بلکه فرد شرکت کننده باید دارای ذکاوت و دقت بالایی باشد.

از دلایل دیگر سختی و تفاوت دو آزمون GRE و GMAT بخش سوالات تطبیقی (Questio Adaptive) در آزمون جی مت است. سوالات در این بخش به این صورت است که با جواب صحیح دادن به یک سوال، سوال بعدی سخت تر می شود اما در آزمون GRE با پاسخ دادن به سوالات یک بخش، بخش بعدی روی مانیتور برایتان ظاهر می شود. (Section Adaptive)

  • مدت زمان برگزاری آزمون: فرق gre و gmat در مدت زمان برگزاری آزمون ها انقدری نیست که باعث مزیت یکی بر دیگری شود. در آزمون GRE مدت زمان آزمون سه ساعت و چهل و پنج دقیقه است و در آزمون GMAT مدت زمان برگزاری آزمون سه ساعت و سی دقیقه است.
  • مراکز برگزاری آزمون ها: تفاوت در محل برگزاری نیز یکی دیگر از دلایل تفاوت دو آزمون GRE و GMAT است. آزمون جی مت در ایران برگزار نمی شود و برای شرکت کنندگان در این آزمون چالش بزرگی است چرا که برای شرکت در این آزمون باید به کشور های همسایه مثل ترکیه یا امارات سفر کنند. هر چند آزمون gre در ایران (آزمون رایانه ای GRE) نیز برگزار نمی شود اما آزمون کاغذی آن در 9 مرکز تحت نظر سازمان سنجش در داخل کشور برگزار می شود. مراکزی چون دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه ارومیه، دانشگاه شمال در آمل، دانشگاه شیراز و موسسه آموزشی معرفت از برگزارکنندگان این آزمون در داخل کشور هستند.
  • هزینه شرکت در آزمون: هزینه ثبت نام آزمون gre و همچنین ثبت نام gmat بسته به کشور برگزار کننده متفاوت است اما در حالت کلی برای شرکت در هریک از این آزمون ها به 205 دلار آمریکا نیاز دارید. صرف نظر از هزینه یکسان آزمونها می توان گفت هزینه شرکت در آزمون GMAT به دلیل عدم برگزاری در داخل برای متقاضیان آن بیشتر است.
  • نمره قبولی در آزمون: در آزمون GRE نمره قبولی در سه بخش نوشتار، کلامی و ریاضیات باید به ترتیب حداقل 3.8، 520 و 720 باشد اما در آزمون GMAT در بخش های نوشتار، کلامی و ریاضیات باید به ترتیب 3.5، 550 و 550 باشد.
  • دفعات شرکت در آزمون: در آزمون GRE هر 21 روز یک بار می توان در آن شرکت کرد اما تعداد دفعات در یک سال نباید بیشتر از 5 بار باشد این در حالی است که در آزمون GMAT هر 16 روز یکبار می توان شرکت کرد به این شرط که در یک سال تعداد شرکت در آزمون بیشتر از 5 بار نشود.

اگر بخواهیم به اصلی ترین تفاوت دو آزمون GRE و GMAT اشاره کنیم باید بگوییم آزمون GMAT برای سنجش استعداد متقاضیان تحصیل در حوزه مدیریت است و آزمون GRE با توجه به دامنه وسیعی که دارد برای سنجش سوابق تحصیلی متقاضی در رشته های مختلف است.

جمع بندی

به طور کلی با توجه به تفاوت دو آزمون GRE و GMAT اگر شما دارای حافظه قوی در زمینه حفظیات هستید آزمون GRE برایتان مناسب تر است ولی اگر در تحلیل موضوعات قوی تر عمل می کنید آزمون GMAT برایتان مناسب است. بهتر است این موضوع را به یاد داشته باشید که شما در حال رقابت با کسانی هستید که زبان مادریشان انگلیسی است پس باید با انتخاب آزمون درست درصد قبولی خود را بالا ببرید.

از نظر اعتبار هر دوی این آزمون ها در سطح بین الملل معتبر هستند و اعتبار آنها نیز 5 ساله است. تنها نکته مهم در انتخاب این آزمون این است که بدانید نتایج آنها را برای چه می خواهید و قصد شرکت در چه رشته ای و در کدام دانشگاه را دارید و بسته به هدفتان آزمون مورد نیازتان را انتخاب کنید تا نتایج آن برایتان مفید واقع شود. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره های رایگان موسسه زبان ایران اروپا استفاده نمایید.

4.8/5 - (55 امتیاز)
5 پاسخ
  1. علی صمدی
    علی صمدی گفته:

    خسته نباشید شزکت کردن در آزمون GRE General برای چه رشته های تحصیلی پیشنهاد میشه؟

    پاسخ
  2. فاطمه
    فاطمه گفته:

    من فکر میکردم این دو آزمون اصلا با هم تفاوت ندارد الان دیدم کلی این دو تا با همدیگه فرق می‌کنه.

    پاسخ
  3. حمیده
    حمیده گفته:

    سلام. قصد داشتم بدونم هر دو تا آزمونی که گذاشتین داخل موسسه آنلاین ایران اروپا برگزار میشه و کلاس های دوره ای هم برای موفقیت در این آزمون برگزار میکنن؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *