فواید یادگیری زبان دوم برای کودکان

یادگیری زبان دوم و فواید آن برای کودکان

در دهه 1990 مردم نیاز به یادگیری زبان دوم را دریافتند و همچنین این دهه آغاز علاقه والدین به یادگیری زبان دوم و اهمیت آن برای فرزندانشان شد زیرا مطالعات نشان داده است که بهترین زمان یادگیری زبان انگلیسی (زبان دوم) تا قبل از سن دبستان می باشد (لاچ، 1997 و ناش، 1997). برای شروع یادگیری زبان هرگز زود نیست چرا که هم می تواند باعث سرگرمی شود، و هم باعث رشد سالم شود و بسیاری از مزایای شناختی و اجتماعی مادام العمر در کودک باقی خواهند گذاشت.

فواید یادگیری زبان دوم برای کودکان:

در این مقاله می خواهیم به فواید یادگیری زبان دوم و سوم بپردازیم و شما را با آنها آشنا کنیم.

1- فواید شخصی:

یکی از فواید یادگیری زبان انگلیسی در کودکی این است که فرصت برقراری ارتباط با افراد بیشتر در کشورهای مختلف و همچنین در دست داشتن منابع بیشتر برای مطالعه را فراهم می سازد. و این توانایی باعث درک بیشتر موضوعات انسانی می شود. و در آخر فرصت های تحصیلی و شغلی بیشتری در انتظار کودک خواهد بود. (ویلانو، 1996).

2- فواید هوشی و شناختی:

کودکانی که زبان دوم می آموزند در حل مشکلات موفق تر و خلاق تر هستند (بامفورد و میزوکاوا، 1991). در مطالعه ی دیگری نشان داده شده که کودکان دو زبانه در انجام تست هوش عملکرد بهتری دارند که این نشانگر بالا رفتن توانایی ذهن کودکان است (براک، لامبرت و تاکر، 1974؛ و هاکوتا، 1986).

3- فواید علمی:

این روزها اکثر والدین نگران این موضوع هستند که شاید یادگیری زبان دوم باعث اختلال در صحبت کردن و نوشتن کودکان به زبان مادری شود ولی مطالعات خلاف این را ثابت کرده است. در مطالعاتی (بیالیستوک، 1997) که بر روی 134 کودک با گروه سنی چهار و پنج سال انجام شد نتیجه بیانگر درک بالاتر و بهتر کودکان دو زبانه از الفبای زبان مادری بود به طوریکه بین یادگیری زبان دوم و زبان مادری رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد (باریک و سوین، 1975؛ جنسی، 1976؛ سوین، 1981).

4- فواید اجتماعی:

افراد چند زبانه توانایی ارتباط با افراد از کشور های دیگر را دارند و همین امر سبب پیشرفت در اقتصاد، سیاست، تجارت، علوم پزشکی، مهندسی و غیره می شود.

5- یادگیری زبان دوم، شروعی بزرگ:

کودکانی که قبل از پنج سالگی زبان دیگری را یاد می گیرند از همان قسمتی از مغز برای یادگیری زبان دوم استفاده می کنند که برای یادگیری زبان مادری خود استفاده می کنند. ترس از اشتباه کردن در حین یادگیری زبان خارجی برای بزرگسالان امری بسیار وحشتناک است در صورتی که برای کودکان معمولا قابل کنترل می باشد.

6- تقویت مغز:

تحقیقات نشان می‌دهد از دیگر فواید این یادگیری علاوه بر بهبود حافظه، تمرکز و توانایی انجام چند کار به طور همزمان، مهارت‌های حل مسئله، تفکر انتقادی و گوش دادن را افزایش می‌دهد. در تحقیقات انجام شده کودکان مسلط به زبان های دیگر نشانه هایی از افزایش خلاقیت و انعطاف پذیری ذهنی را در خود نشان می دهند.

7- تضمین پیشرفت تحصیلی کودکان:

از دیگر مزایای یادگیری زبان انگلیسی بعنوان زبان دوم تأثیر مستقیم آن بر پیشرفت تحصیلی کودکان می باشد. در مقایسه با کودکانی که زبان دوم یا خارجی را نیاموخته اند، کودکان دو زبانه مهارت های خواندن، نوشتن و ریاضی بهتری دارند و معمولاً در آزمون های استاندارد وجامع نمره بالاتری کسب می کنند.

 

چه اقداماتی برای کمک به فرزندتان می توانید انجام دهید:

چه دو زبانه باشید و چه این اولین تجربه شما در یادگیری زبان خارجه است، حمایت شما تفاوت بزرگی در موفقیت فرزندتان ایجاد خواهد کرد. برای ایجاد یک محیط آموزشی تشویق کننده و فعال، لازم نیست به زبانی که فرزندتان یاد می گیرد مسلط باشید. تا جایی که می توانید فرصت های زیادی فراهم کنید و ابزارها و منابع آنلاین زیادی را که در دسترس شماست استفاده کنید.

  • اولین قدم برای بهره مندی از فواید یادگیری زبان دوم، انتخاب آموزشگاه زبان است. دپارتمان تخصصی کودکان در موسسه ایران اروپا بعنوان بهترین موسسه زبان با برگزاری دوره های ترمیک کودکان بصورت آنلاین و حضوری و همچنین کلاس های جانبی رایگان گودکان زمینه ساز آموزش زبان انگلیسی برای کودکان شده است. به یاد داشته باشید که این فرآیند برای کودکان نیازمند صبری ده ساله می باشد که البته پس از گذشتن سه الی چهار سال نشانه های یادگیری آشکار می شود.
  • قدم بعدی می تواند در خانه برداشته شود. والدینی که تمایل به شروع یادگیری زبان دوم از قبل از سن رفتن به آموزشگاه دارند می توانند در خانه با استفاده از کارتون، شعر های کودکانه و داستان یادگیری زبان انگلیسی را آغاز کنند. در این میان خانواده با صحبت در مورد این فواید و همچنین آشنا کردن فرزند خود به سایر زبان ها، می تواند نقش بسزایی در تشویق کودک خود به یادگیری زبان دوم بکند.
نتیجه گیری:

یادگیری در هر زمانی و هر سنی امکان پذیر است. مطالعات زیادی در خصوص فواید یادگیری در سنین پایین تر انجام شده است که حاکی از این امر می باشد که بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان در سنین پایین می باشد که دلیل آن هم به منعطف بودن فک و دهان، درصد یادگیری تلفظ pronunciation درست بیشتر است. در مقاله ای عنوان شده است که کودکان در سنین پایین توانایی ذاتی برای یادگیری زبان دارند که این توانایی در سنین بالاتر و بزرگسالی کمتر می شود (هارلی، 1986؛ پاتکوسکی، 1990).

از این رو هر جامعه ای که به دنبال رشد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است باید افراد آن جامعه را به یادگیری زبان دوم و یا سوم تشویق کند و فواید آن را فرهنگ سازی کند.

 

 

نگارنده: مینو پژمان

 

 

 

منابع:

  • Lach, J. Spring/Summer 1997. “Cultivating the Mind.” Newsweek Special Issue: Your Child–From Birth to Three 38-39.
  • Nash, J. M. February 3, 1997. “Fertile Minds.” Time 149 (5): 49-56.
  • Patkowski, M. S. 1990. “Age and Accent in a Second Language: A Reply to James Emil Flege.” Applied Linguistics 11 (1): 73-90.
  • Villano, D. April 1996. “Heads Up: Time To Go Bilingual?” Smartkid 1 (4): 45-49.
  • Bamford, K. W., and D. T. Mizokawa. 1991. “Additive-Bilingual (Immersion) Education: Cognitive and Language Development.” Language Learning 41 (3): 413-429.
  • Bruck, M., W. E. Lambert, and R. Tucker. 1974. “Bilingual Schooling Through the Elementary Grades: The St. Lambert Project at Grade Seven.” Language Learning 24 (2): 183-204.
  • Hakuta, K. 1986. Cognitive Development of Bilingual Children. Los Angeles: University of California, Center for Language Education and Research. ERIC Document Reproduction Service No. ED 278 260.
  • Bialystok, E. 1997. “Effects of Bilingualism and Biliteracy on Children’s Emergent Concepts of Print.” Developmental Psychology 30 (3): 429-440.
  • Barik, H. C., and M. Swain. 1975. Bilingual Education Project: Evaluation of the 1974-75 French Immersion Program in Grades 24, Ottawa Board of Education and Carleton Board of Education. Toronto: Ontario Institute of Studies in Education. ERIC Document Reproduction Service No. ED 121 056.
  • Genesee, F. 1976. “The Role of Intelligence in Second Language Learning.” Language Learning 26 (2): 267-280.
  • Swain, M., 1981. “Early French Immersion Later On.” Journal of Multicultural Development 2 (1): 1-23.
  • Brickman, W. W. 1988. “The Multilingual Development of the Gifted.” Roeper Review 10 (4): 247-250.
  • Harley, B. 1986. Age in Second Language Acquisition. San Diego, CA: College Hill Press.
  • Patkowski, M. S. 1990. “Age and Accent in a Second Language: A Reply to James Emil Flege.” Applied Linguistics 11 (1): 73-90.
3.7/5 - (42 امتیاز)
48 پاسخ
  1. علی احمدی
    علی احمدی گفته:

    واقعا یادگیری زبان برای کودکان در سنین پایین فرصتهای اجتماعی و شغلی زیادی براشون فراهم میکنه ممنونم از مطالب خوبتون

    پاسخ
  2. سهراب مصطفوی
    سهراب مصطفوی گفته:

    طبق گفته روانشناسان یادگیری مفاهیم زبان و حتی اصول اولیه زندگی تا سن هفت سالگی بهترین دوره یادگیری هست

    پاسخ
  3. ارغوان
    ارغوان گفته:

    یاد گیری زبان برای کودکان هیچوقت زود نیست چون هم باعث رشد شخصیتی میشود و هم در بهبود حافظه و تقویت مغز کودکان موثر است

    پاسخ
  4. محمدعلی اسدی
    محمدعلی اسدی گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    تشکر مبکنم از موسسه زبان ایران اروپا که در جهت رشد اجتماعی و فرهنگی فرزندانمان تلاش میکند فرزند من در موسسه ایران اروپا زبان دوم خود را تقویت کرد سپاس از شما

    پاسخ
  5. منیر قاسمی
    منیر قاسمی گفته:

    برای کودکانی که مقاومت میکنند و به هیچ وجه حاضر نیستند در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی شرکت کنند چه تدابیری باید اندیشید؟

    پاسخ
  6. علبرضا
    علبرضا گفته:

    به نظر من یکی از مهمترین مسائل برای یاد گیری زبان انگلیسی انتخاب درست آموزشگاه است که آموزشگاه ایران اروپا از نظر من حرفه ای ترین آموزشگاه زبان انگلیسی میباشد

    پاسخ
  7. سهیلا اقدسیان
    سهیلا اقدسیان گفته:

    در مطالبتان عنوان کردید که بهترین سن برای آنوزش زبان سنین پیش از دبستان است ولی من فرزندم الان سن پیش از دبستان را سپری میکند واین مسئله برای من معظل بزرگی است چون رضایت ندارد در این کلاسها شرکت کند چگونه میتواند بر ترس خود غلبه کند؟

    پاسخ
    • moradi
      moradi گفته:

      با سلام
      شما با کمک یک روانشناس میتوانید این مشکل را حل کنید.

      پاسخ
  8. طاهره نظری
    طاهره نظری گفته:

    سلام فرزند من الان در کلاس چهارم دبستان تحصیل میکنه به نظر شما الان برای یادگیری زبان انگلیسی دیر شده؟ چون در مطالبتون فرمودین از سنین پیش از دبستان باید شروع به یادگیری زبان دوم کرد

    پاسخ
  9. مهدی قادر
    مهدی قادر گفته:

    یادگیری زبان در هر سنی واقعا امکان پذیر است ولی اگر هوشمندانه فرزندانمان را در سنین پیش از دبستان با زبان دوم آشنا کنیم به درک بهتر مفاهیم زبان مادری می انجامد

    پاسخ
  10. محمدی
    محمدی گفته:

    یکی از کارهای هوشمندانه ای که میتوانیم کودکانمان را ترغیب کنیم برای یادگیری زبان دوم استفاده از کتابها وشعرهای کودکانه به زبان انکلیسی ست

    پاسخ
  11. تارا رادمنش
    تارا رادمنش گفته:

    من به عنوان مربی کودک، میبینم که بچه‌های دو زبانه، به وضوح از خلاقیت و اعتماد به نفس بالاتری برخوردارن.

    پاسخ
  12. احمد علی
    احمد علی گفته:

    فرزند من پنج سالشه و چن ماهه در کلاسهای زبان شرکت میکنه ومن متوجه میشم که چقدر از لحاظ فهم و درک زبان مادریش قویتر شده

    پاسخ
  13. یاسمین مظاهری
    یاسمین مظاهری گفته:

    کودکان در سنین پایین توانایی بهتری در زمینه درک مفاهیم انگلیسی دارند که با بالا رفتن سن این ادراک کمتر میشود بهتره از سنین کودکی در این کلاسها شرکت کنند

    پاسخ
  14. عرفان باقری
    عرفان باقری گفته:

    کودکانی که زبان دوم یاد میگیرند هوش و استعداد بالاتری خواهند داشت و در حل مشکلات عاقلانه تر و هوشمندانه تر عمل میکنند

    پاسخ
  15. مینو خیری
    مینو خیری گفته:

    تجربه ثابت کرده کودکانی که زبان دوم را از کودکی فرا میگیرند درک بهتری نسبت به مسائل دارند و در زمینه یادگیری مفاهیم زبان مادری قوی تر عمل میکنند

    پاسخ
  16. اکبر افشار
    اکبر افشار گفته:

    باسلام وخسته نباشید
    از نظر من مهمترین فایده در آموزش زبان دوم بیشتر بحث فواید اجتماعی است چون افرادی که زبان دوم یا چند زبان فرا میگیرند توانایی ارتباط با افراد کشورها یا ملل دیگر را به خوبی دارند و این به رشد اجتماعیشون کمک میکنه

    پاسخ
  17. الناز احمدی
    الناز احمدی گفته:

    با سلام خدمت اساتید
    بنده قصد مهاجرت دارم تصمیم دارم در کلاسهای زبان موسسه شما شرکت کنم میخواستم بدونم در چه بازه زمانی میتونم مسلط بشم ؟

    پاسخ
    • moradi
      moradi گفته:

      با سلام
      شما باید تعیین سطح شوید. لطفا با موسسه تماس بگیرید تا همکاران ما در بخش آموزش شما را راهنمایی کنند.

      پاسخ
  18. ریحانه عسکری
    ریحانه عسکری گفته:

    یادگیری زبان انگلیسی در زمان کودکی بسیار اهمیت دارد ولی چون بسیار فررار است و نیاز به تکرار و تمرین دارد باید وقفه ای در یادگیری زبان دوم ایجاد نشود

    پاسخ
  19. زهرا شهریاری
    زهرا شهریاری گفته:

    سلام خسته نباشید
    من فرزندم رو در سن ۵ سالگی یعنی سن پیش از دبستان توی یه موسسه زبان ثبت نام کردم ولی اصلا همکاری نکرد و راضی نبود توی یه کلاسی که با زبون مادریش فرق داشت بشینه و خیلی از این قضیه وحشت داشت به نظر من همه کودکان این قابلیت رو ندارن و با هم فرق دارن

    پاسخ
  20. روح انگیز مهری
    روح انگیز مهری گفته:

    به نظر من مادرانی که نگران این هستند که یادگیری زبان دوم ممکن است اختلالی در نوشتن و گویش زبان‌مادری ایجاد کند سخت در اشتباهن چون تجربه به من ثابت کرد که اتفاقا این موضوع چقدر کمک میکنه به تقویت زبان مادری

    پاسخ
  21. مهسا ایمانی
    مهسا ایمانی گفته:

    همیشه موافق این بودم که بچه هارو از همون بچگی تو موسسات آموزشی مخصوصا یادگیری زبان های خارجه ثبت نام کرد چون هم هوش یادگیری بسیار بالایی دارند هم اینکه از کودکی به این شکل رشد میکنن

    پاسخ
  22. نازیلا معتمدی
    نازیلا معتمدی گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    فرزند من در کلاسهای آموزشی موسسه شما در حال فراگیری است از همه اساتید این آموزشگاه ممنونم

    پاسخ
  23. سمیرا
    سمیرا گفته:

    من هم فارسی بلدم هم زبان ترکی تبریز، هم مدرک آیلتس رو گرفتم و الانم دوست دارم فرانسه یاد بگیرم. یادگیری زبان خیلی خوبه و شیرین

    پاسخ
  24. منیژه
    منیژه گفته:

    سلام من فرزند ۵ ساله دارم و مایل هستم درآموزشگاه شما ثبت نام کنم میخواستم بدونم آیا در یک کلاس همه همسن و سال هستن با بچه های بزرگتر هم در این کلاس حضور دارن

    پاسخ
    • moradi
      moradi گفته:

      ثبت نام در موسسه ایران اروپا از سن 7 سال به بالا انجام می شود که باید کلاس اول ابتدایی را به اتمام رسانده باشند. و در این کلاس ها همه زبان آموزان در یک رنج سنی می باشند.

      پاسخ
  25. مسعود
    مسعود گفته:

    پدران و مادرانی که از لحظه تولد فرزند به غیر ار آنوزش زبان مادری به فکر آموزش زبان دوم برای فرزند خود هستند را باید تحسین کرد

    پاسخ
  26. ایمان
    ایمان گفته:

    به نظر من برای ارتباطات بین فرهنگهای مختلف و ملل مختلف حتما باید زبان دوم رو از کودکی تقویت کنیم و بهترین موسسه از نظر من موسسه شماست که این امکان رو برای فرزندانمان به وجود آورده

    پاسخ
  27. Iمرضیه مولایی
    Iمرضیه مولایی گفته:

    سلام ممنونم از مطالب خوبتون من همیشه فک میکردم آموزش زبان دوم ممکنه خللی در زبان مادری ایجاد کنه ولی الان مطمئن شدم و حتما فرزندم رو در آموزشگاه شما ثبت نام میکنم

    پاسخ
  28. صدیقه ال نعمه
    صدیقه ال نعمه گفته:

    یادگیری زبان دوم برای بچه های امروز یه امر واجب به حساب میاد. با ورود به عصر ارتباطات و تکنولوژی وسیله ارتباط با ملل دیگه تنها زبان انگلیسی است.

    پاسخ
  29. هدایت نبیونی
    هدایت نبیونی گفته:

    یادگیری زبان دوم رو از سنین کودکی به بچه های گلتون اموزش بدید جهان هر لحظه بیشتر به هم متصل میشه

    پاسخ
  30. طاهری
    طاهری گفته:

    من پسرم از پنج سالگی کلاس زبان‌میرفت و البته اولش با مقاومت اطرافیانم روبه رو بودم که از الان زوده، اما خب الان بعد چند سال مدرک آیلتس گرفته و استاد زبان هست

    پاسخ
  31. شمسی خسروانی
    شمسی خسروانی گفته:

    به نظر من بهترین فایده این کلاسها برای کودکان فواید اجتماعی است چون خیلی باعث پیشرفتشون در زمینه اقتصادی و سیاسی میشه

    پاسخ
  32. Hasan asadi
    Hasan asadi گفته:

    با سلام و خسته نباشید به تمام مسئولین این موسسه فرزند من از سنین کودکی در این موسسه مشغول آموزش است و از همه لحاظ از نطر من این موسسه بهترین موسسه زبان در تهران است

    پاسخ
  33. مرتضی فروزش
    مرتضی فروزش گفته:

    بهترین تایم یادگیری زبان دوم از دوران کودکی است دختر من از سن ۷ سالگی در موسسه شما مشغول یادگیری است و من بسیار از استادان این موسسه سپاسگزارم

    پاسخ
  34. فقیهی
    فقیهی گفته:

    در سن کودرکی یادگیری هرچیزی خیلی بهتره چون هوش کودک در این سن خیلی بالاس

    پاسخ
  35. عارفه
    عارفه گفته:

    یادگیری زبان دوم برای کودک یک مهارته و این مهارت همه جا به کار میاد

    پاسخ
  36. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سللم ببخشید چطور میتونم کودکم رو دو زبانه و چند زبانه کنم؟

    پاسخ
  37. دریا
    دریا گفته:

    سلام آیا واقعا کودک دوزبانه باهوش میشود و بهتر مغزش کار میکند؟

    پاسخ
  38. هیما
    هیما گفته:

    سلام وقت بخیر خیلی ممنون که به بچه ها هم توی بخش زبان توجه میکنید

    پاسخ
  39. سیما
    سیما گفته:

    سلام زبان خیلی قدرتمنده و باعث پیشرفت میشه مخصوصا برای بچه ها

    پاسخ
  40. نسترن
    نسترن گفته:

    زبان واقعا نیمکره مغز رو فعال میکنه امیدوارم اکثر بچه ها چند زبانه بشن

    پاسخ
  41. هیما
    هیما گفته:

    زبان واقعا نیمکره مغز رو فعال میکنه امیدوارم اکثر بچه ها چند زبانه بشن

    پاسخ
  42. مرضیع
    مرضیع گفته:

    اگر کودک زبان بلد باشه راحت تر میتونه ارتباط اجتماعی خوبی داشته باشه

    پاسخ
  43. عارفه
    عارفه گفته:

    زبان به تحصیل کودک کمک میکنه و باعث میشه از هم شاگردانش بالاتر باشد

    پاسخ
  44. شهناز
    شهناز گفته:

    من تصمیم گرفتم یکم که دخترم بزرگ تر شد زبان انگلیسی رو براش شروع کنم. شرکت در آموزشگاه ایران اروپا یکی از گزینه های مورد نظرم هستش .

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *