روش های یادگیری واژگان انگلیسی

بهترین روش های یادگیری لغات انگلیسی

زبان انگلیسی در حال حاضر زبان علم، فناوری، تجارت بین‌الملل، تحقیقات و انتشارات دانشگاهی است، روش های آموزش و یادگیری مؤثر زبان انگلیسی همچنان موضوع مورد علاقه معلمان و زبان آموزان انگلیسی است و شاید روش های موثر یادگیری و آموزش زبان انگلیسی برای سال‌های آینده به عنوان موضوع محبوب مورد بحث و تحقیق باقی بماند. با توجه به اهمیت داشتن دانش گسترده لغات، یعنی دانستن بسیاری از لغات انگلیسی به ویژه لغات پر تکرار، بسیاری از افراد در سراسر جهان ممکن است علاقه زیادی به دانستن و درک چگونگی و نحوه یادگیری لغات انگلیسی به روشی موثر داشته باشند.

در این مقاله که به همت تیم تخصصی موسسه زبان ایران اروپا گردآوری شده است به روش های یادگیری لغات انگلیسی که برای فراگیری لغات انگلیسی موثر هستند می پردازیم.

روش های یادگیری موثر لغات زبان انگلیسی:

ایده های ارائه شده در این مقاله بر اساس یافته های تحقیقی است که از پایان نامه کارشناسی ارشد برگرفته شده است. در این مطالعه با 5 دانش‌آموز و 5 معلم زبان انگلیسی مصاحبه شده است و شرکت کنندگان از یک مدرسه انگلیسی خصوصی در کامبوج انتخاب شده اند. یافته‌های به‌دست‌آمده از تجزیه و تحلیل مصاحبه، تعدادی از روش ‌های مورد استفاده شرکت‌کنندگان در پژوهش را نشان می‌دهد که به عنوان روش های یادگیری مؤثر زبان انگلیسی نامبرده اند. این روش ها، که برخی از آنها توسط هر دو گروه از شرکت کنندگان ذکر شده است، در زیر خلاصه شده است.

یادگیری واژگان انگلیسی

1. مطالعه آزاد:

برای یادگیری لغات زبان انگلیسی تا حد امکان منابع زیادی به زبان انگلیسی بخوانید. به منظور بهبود دایره لغات خود، دانش آموزان باید زیاد مطالعه داشته باشند تا با کلمات زیادی آشنا شوند.

2. از کلمات جدید در speaking و writing استفاده کنید:

تا حد امکان از کلمات جدیدی که یاد گرفته اید در گفتار و نوشتن استفاده کنید. دانش آموزان باید سعی کنند با استفاده از لغاتی که یاد گرفته اند مثال بزنند. آنها می توانند با دوستان، معلمان یا هر کسی که می شناسند کلمات جدید را تمرین کنند.

3. استراتژی های حافظه:

استفاده از استراتژی های حافظه مانند حفظ کردن و تکرار، سعی کنید تا حد امکان املا و معنی کلمات جدید را به خاطر بسپارید. دانش آموزان باید سعی کنند املای کلمات (جدید) و همچنین معنای کلمات را به خاطر بسپارند، زیرا اگر معنی کلمات را به خاطر نیاورند، نمی توانند از آنها استفاده کنند.

4. لغات جدید را یادداشت کنید

هر وقت لغات جدید را دیدید در دفترچه لغت خود یادداشت کنید. هنگامی که با کلمات جدید روبرو می شوید، آنها را در دفترچه یادداشت کنید. بعد از آن معنی آنها را بررسی کنید. پس از بررسی معنی، شروع به یادگیری آن کلمات کنید.

5. استفاده از دیکشنری ها مقاله

مکرراً معنی و ویژگی های دستوری کلمات جدید را در فرهنگ لغت بررسی کنید. دانش آموزان باید تا حد امکان از یک فرهنگ لغت، ترجیحاً یک فرهنگ لغت ( دیکشنری انگلیسی-انگلیسی) استفاده کنند.

6. فرهنگ لغت خود را بسازید

فهرست کلمات را بر اساس حروف الفبا یا بر اساس موضوع ایجاد کنید. هر دانش آموز می تواند فرهنگ لغت خود را بسازد. آنها می توانند همه آن کلمات جدید را کنار هم بگذارند و آنها را به ترتیب حروف الفبا مرتب کنند.

7. خود را با زبان انگلیسی احاطه کنید

در داخل و خارج از کلاس درس یادگیرنده فعال باشید. مهمترین نکته این است که دانش آموزان هنگام یادگیری لغات جدید باید سعی کنند در فعالیت های کلاس درس شرکت کنند و از لغات جدید استفاده کنند.

8. تمرین تمرین و تمرین

به دنبال فرصتی برای تمرین استفاده از کلمات جدید در نوشتن و گفتار تا حد امکان باشید. سعی کنید از کلمات جدیدی که یاد گرفته اید حمله های جدید بسازید. وکلمات جدید را با صدای بلند بخوانید.

9. خواندن

تا حد امکان کتاب، روزنامه، مجله یا هر چیز دیگری به زبان انگلیسی بخوانید. برای یادآوری کلمات، اغلب کتاب بخوانید. وقتی می خوانید بارها و بارها با کلمات روبرو می شوید که باعث می شود کلمات را به یاد بیاورید. همچنین روزنامه ها، مجلات، و به خصوص کتاب های داستانی که کلمات جدید زیادی دارند را بخوانید.

10. استفاده از فرهنگ لغت

از یک فرهنگ لغت “خوب” استفاده کنید تا اطلاعات لازم در مورد یک کلمه مانند بخش های گفتار، املا، تلفظ، تعاریف و سایر ویژگی های دستوری را بیاموزید. کلمات سخت و جدید را هایلات کنید. و در فرهنگ لغت خود یادداشت کنید.

11. داشتن دفترچه لغات

در زمان یادگیری لغات انگلیسی، کلمات جدید را در یک دفتر یادداشت کنید تا بعداً آنها را به راحتی مرور کنید. همیشه کلمات جدید را در دفتر یادداشت کنید. تا وقتی کلمه ای را فراموش کردید، آن را در دفتر بررسی و دوباره مرور کنید.

12. سوال بپرسید

هر زمان که معنی کلمات جدید را نمی فهمید یا نمی دانید چگونه از آنها استفاده کنید از دوستان و معلمان خود کمک بخواهید. هر زمان که پس از بررسی فرهنگ لغت معنای کلمات جدید را متوجه نشدید، از معلمتان سوال بپرسید.

13. با صدای بلند صحبت کردن

کلمه جدید را در یک جمله قرار دهید و آن جمله را با صدای بلند بخوانید. این کار نیز به یادگیری لغات انگلیسی کمک زیادی می کند.

14. مطالعه آزاد

تا حد امکان به برنامه های زبان انگلیسی گوش دهید. به برنامه های تلویزیونی که زیرنویس دارند گوش دهید تا بتوانیم بارها و بارها کلمات جدید را ببینید.

15. حدس زدن معنی کلمه از متن

سعی کنید با استفاده از سرنخ‌های متن مانند معنای سایر کلمات در جمله، معنای یک کلمه ناآشنا را حدس بزنید.

16. استفاده از فلش کارت

یک کلمه جدید روی کارت بنویسید و معنی کلمه را در طرف دیگر کارت بنویسید. به کلمه نگاه کنید و سعی کنید معنی آن کلمه را حدس بزنید و به خاطر بسپارید. یکی ازتکنیک ها یا استراتژی های خودم که برای مطالعه لغات میتوان استفاده کرد، استفاده از فلش کارت است. به این صورت که ما می توانیم به کلمه در یک طرف کارت و به معنی کلمه در طرف دیگر نگاه کنیم.

17. مطالعه لیست کلمات

فهرستی از کلمات جدید داشته باشید و فهرست را اغلب مرور یا مطالعه کنید.

18. حفظ کردن

همانطور که در بالا ذکر شد، سعی کنید تا حد امکان املا و معنی کلمات جدید را به خاطر بسپارید. این تکنیک برای دانش‌آموزانی که خجالتی هستند یا در استفاده از کلمات جدید در گفتار و نوشتن اعتماد ندارند، بهترین کار است. سعی کنید کلمات را با تکرار حفظ کنید.

همانطور که در توضیحات ملاحظه کردید، روش های بسیاری وجود دارد که شرکت کنندگان برای یادگیری لغات جدید انگلیسی موثر می دانند. که به طور خلاصه استفاده از دفترچه لغت، دیکشنری، تمرین زیاد، خواندن منابع متنوع، جمله سازی از پر تکرارترین پاسخ های شرکت کنندگان بوده است. البته قابل ذکر است که بسیاری از روش های دیگر در یادگیری لغات انگلیسی وجود دارد که در این مقالع توسط شرکت کنندگان ذکر نشده است. با توجه به انواع یادگیری، هر زبان آموزان باید نوع یادگیری خود را پیدا کند و روش مناسب خود را به کار گیرد. به طور خلاصه، برخی ممکن است یک یا چند روش را مفید یا مؤثر بدانند، در حالی که برخی دیگر ممکن است همان روش را برای خود کمتر مؤثر بدانند. بنابراین، بسیار مهم است که آنها روش های مختلف را امتحان و بهترین روش یادگیری لغات انگلیسی را برای خود برگزینند.

 

 

نگارنده: مینو پژمان

4.2/5 - (57 امتیاز)
45 پاسخ
  1. زهرا منادی
    زهرا منادی گفته:

    من همیشه دنبال بهخرین روش یادگیری لغات انگلیسی ام
    اینم که شما گفتین خوبه انتحان کنم تا ببینن نتیجه چیه ؟

    پاسخ
  2. سمیرا احمدیان
    سمیرا احمدیان گفته:

    سلام
    ایا کتاب های word skills انتشارات اکسفورد هم میتونه مفید واقع بشه ؟ مخصوصا در ازمون ایلتس؟

    پاسخ
  3. المیرا مظفری
    المیرا مظفری گفته:

    روشهایی که برای یادگیری زبان انگلیسی مطرح کردید واقعا کاربردی است من که همه نکات را انجام دادم و نتیجه مطلوب گرفتم ممنونم از مطالب شما

    پاسخ
  4. ساسان
    ساسان گفته:

    نکاتی که مطرح کردید برای یادگیری لغات خیلی مفیده سعی میکنم که این نکات رو رعایت کنم

    پاسخ
  5. نگار فرهمند
    نگار فرهمند گفته:

    به نظرتون موسیقی به یادگیری زبان بیشتر کمک میکنه یا دیدن فیلم؟

    پاسخ
  6. شهلا منصوری
    شهلا منصوری گفته:

    تمام موارد عالی بود اگر همه ی این موارد رو انجام بدیم قطعا در یادگیری زبان انگلیسی موفق خواهیم بود

    پاسخ
  7. فهیمه راست کردار
    فهیمه راست کردار گفته:

    به نظر من مطالعه آزاد بهترین روش در یاد گیری لعات انگلیسی خواهد بود ممنونم از روشهای خوبی که عنوان کردید

    پاسخ
  8. parisa.mohammadi
    parisa.mohammadi گفته:

    من هر وقت لغات جدیدی که یاد میگیرم رو یادداشت میکنم یهتر ملکه ی ذهنم میشه و یادم میمونه و میتونم بگم این یکی از ترفندای من برای یادگیری و فراموش نکردن لغاته

    پاسخ
  9. تهمینه
    تهمینه گفته:

    من برای یادگیری لغات از فلش کارت استفاده میکنم پیشنهاد میکنم که استفاده بشه چون خیلی کمک میکنه

    پاسخ
  10. فاطمه قبادیان
    فاطمه قبادیان گفته:

    به نظرم تماشای فیلم به زبان اصلی کمک خوبی میکنه. اشنایی با مکالمات روزانه و اصطلاح هایی که به کار میبرن عالیه

    پاسخ
  11. ژینوس البرز
    ژینوس البرز گفته:

    درود به همه ی ایرانیان دانش پژوه
    حتما از وبسایت Queiz استفاده کنید برای تقویت زبانتون البته مطالب وبلاگ سایت ایران اروپا رو از دست ندید 😉😉😉

    پاسخ
  12. هوتن خداپیشه
    هوتن خداپیشه گفته:

    فلش کارت ، کتاب word skill ، کتاب ۵۰۴ لغت ضروری دایره لغت رو زیاد میکنه

    پاسخ
  13. تینا روحانی
    تینا روحانی گفته:

    موسیقی / فیلم / سریال / پادکست / کتاب تمرینی کمک زیادی میکنه به عزیزان

    پاسخ
  14. ماهان افاضلی
    ماهان افاضلی گفته:

    مرسی از مجموعه خوب و عالی ایران اروپا که فضای دوستانه و اموزشی خوبی رو برای ما چه در دوره مجازی و چه در کلاسهای حضوری فراهم میکنه

    پاسخ
  15. کامران
    کامران گفته:

    ایا فلش کارت های اماده در بازار موجود هست یا باید خودمون درستش کنیم ؟

    پاسخ
    • moradi
      moradi گفته:

      بله شما می توانید هم از فلش کارتهای آماده در بازار استفاده کنید، هم خودتان درست کنید.

      پاسخ
  16. نرگس
    نرگس گفته:

    عرض ادب
    تمام مطالبی که گفته شد اموزنده بود از همه ی شما سپاسگزارم

    پاسخ
  17. سید محمد حسینی
    سید محمد حسینی گفته:

    سلام
    خسته نباشید
    بسیار خوشحالم که با سایت شما اشنا شدم انشالله در سال جدید حتما در کلاسهای شما شرکت خواهم کرد

    پاسخ
  18. فریده نوری
    فریده نوری گفته:

    استفاده از دیکشنری های انگلیسی ب انگلیسی خیلی برای یادگیری اصولی زبان مهمه

    پاسخ
  19. Miaa
    Miaa گفته:

    مهمترین نکته این است که دانش آموزان هنگام یادگیری لغات جدید باید سعی کنند در فعالیت های کلاس درس شرکت کنند و از لغات جدید استفاده کنند.

    پاسخ
  20. علی شیخ سفلی
    علی شیخ سفلی گفته:

    اومدم نظرمو بگم دیدم سه تا از عزیزان بهش اشاره کردن 😂😂 دیگه چیزی برای گفتن ندارم جز تشکر

    پاسخ
  21. نیلوفر معماریان
    نیلوفر معماریان گفته:

    سریال های انگلیسی زبان رو با زبان اصلی تماشا کنید اگر با لهجه امریکن جلو میرید Friends و اگر بریتیش Peaky قطعا هم جنبه سرگرمی داره هم کمک میکنه

    پاسخ
  22. شایان کاشانی
    شایان کاشانی گفته:

    سلام
    هر چقدر خوانش زبان انگلیسی به صورت مستمر و روزانه بالا بره دایره لغات گسترده خواهد شد.

    پاسخ
  23. ستایش
    ستایش گفته:

    یکی ازتکنیک ها یا استراتژی های خودم که برای مطالعه لغات میتوان استفاده کرد، استفاده از فلش کارت است.

    پاسخ
  24. اسکندری
    اسکندری گفته:

    سلام، امروز یکی از کتاب ها رو تهیه کردم و باید تا سیزدهم فروردین تمومش کنم اگه بتونم

    پاسخ
  25. Farnoosh
    Farnoosh گفته:

    فلش کارت یکی از ابزار آموزشی قدیمی است که طبق گفته اساتید مورد استفاده قرار میگیرد

    پاسخ
  26. منیژه
    منیژه گفته:

    من برای یادگیری همیشه از یه دفترچه لغات استفاده کردم داشتن این دفترچه خیلی به من کمک کرد

    پاسخ
  27. سیما شیرینی
    سیما شیرینی گفته:

    کتابهای مخصوص لغات که اتفاقا در یکی از مطالب گفته شده

    پاسخ
  28. راحله ملکشاه
    راحله ملکشاه گفته:

    روش استراتژی حافظه خیلی جالب بود 👏👏👏👏 درود بر شما

    پاسخ
  29. مونا پاک نیا
    مونا پاک نیا گفته:

    من برای اینگه بتوتم لغات انگلیسی رو بهتر حفظ کنم مینویسم این روش یادگیریه منه ک واقعا کمکم میکنه

    پاسخ
  30. شرمینه طلاهری
    شرمینه طلاهری گفته:

    من فقط تکرر تمرین دارم برای یادگیری لغات اینطوری خیلی بهتر تو ذهنم میمونه

    پاسخ
  31. rima
    rima گفته:

    هرکی با روش خودش میتونه دایره ی لغاتش رو قوی تر کنه مثلا من ی دفترچه دارم کلمات جدید رو که یاد میگیرم تو دفترچم مینویسم و یاعث شده کلمات زیادی رو یاد بگیرم

    پاسخ
  32. انوشه
    انوشه گفته:

    سلام بله مطالعه آزاد واقعا عالیه و بینظیر ترین روش هست چون هم شما از مطالعه لذت میبرید هم چیزی یاد میگیرید

    پاسخ
  33. حنا
    حنا گفته:

    سلام هر کلمه ای که یاد میگیرید رو نوت برداری کنید و حتما توی دفترچه بنویسید

    پاسخ
  34. مینا
    مینا گفته:

    هیچ ایرادی نداره اگر چیزی رو نمیدونید سوال بپرسید یا کنجکاو بشید خیلی هم خوبه

    پاسخ
  35. پیام
    پیام گفته:

    سلام وقت بخیر خیلی خوبه که تماما با انکلیسی و کلماتش سر و کار داشته باشید

    پاسخ
  36. سمیرا
    سمیرا گفته:

    حدس زدن کلمه یکی از بهترین نکاتی هست که توی یادگیری زبان میتونه کمکتون کنه

    پاسخ
  37. ایناز
    ایناز گفته:

    سلام وقت بخیر برای لعات میتونید فلش کارت درست کنید و یاد بگیرید

    پاسخ
  38. دیانا
    دیانا گفته:

    لغات رو خوب یاد بگیرید توی صحبت کردن خیلی میتونه کمکتون کنه

    پاسخ
  39. نعیم
    نعیم گفته:

    میتونید برای لغات رمز گذاری انجام بدید که کاملا یادتون بمونه و استقاده کنید

    پاسخ
  40. ریما
    ریما گفته:

    دیکشتری و دفتر لغات واقعا نیازه برای یادگیری کلمات جدید تر سعی کنید داشته باشید

    پاسخ
  41. نسترن
    نسترن گفته:

    من لغات توی آزمون ها همیشه به دردم خورده و نجاتم داده واقعا

    پاسخ
  42. مهرنوش
    مهرنوش گفته:

    من قبلا دامنه لغات زبان انگلیسیم خیلی بالا بود کل کتاب پونصدو چهار رو حفظ بودم اما متاسفانه بعد چند سال که کنار گذاشتمش همه لغات رو به صورت کامل فراموش کردم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *