منابع یادگیری لغات انگلیسی

سیر تا پیاز یادگیری لغات انگلیسی با استاد فتحی

یادگیری لغات انگلیسی و به خاطر سپردن و بکار بردن آنها در مکالمات برای زبان آموزان همواره یک چالش بزرگ بوده است. در این مقاله قصد داریم شما را با منابع یادگیری لغات انگلیسی معتبر آشنا کنیم و در ادامه روشهای متعددی را جهت یادگیری و فعال کردن این لغات در ذهنتان جهت بکارگیری آنها در writing و seaking پیشنهاد می دهیم که می توانند به شما بسیار کمک کننده باشند.

یادگیری لغات انگلیسی و به خاطر سپردن و بکار بردن آنها در مکالمات برای زبان آموزان همواره یک چالش بزرگ بوده است. بسیاری از زبان آموزان علی رغم دانستن لغات بسیار، توانایی بکار بردن آنها را در speaking و writing ندارند و در نتیجه احساس خوبی نخواهند داشت. آیا راه حلی برای این موضوع وجود دارد؟ آیا می توان آنچه را یاد میگیریم در مکالمه بکار بگیریم؟

اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که در آزمونهای بین المللی نظیر IELTS نمرات جداگانه ای در بخش های writing و speaking برای استفاده از لغات LR یا همان Lexical Resource در نظر گرفته می شود. بدیهی است زبان آموزانی که شناخت خوبی از لغات دارند و توانایی استفاده از آنها را در speaking و writing دارند نمرات بهتری را در آزمون های متعدد کسب می کنند. اما چگونه می توان به این مهم دست یافت؟

بهترین منابع یادگیری لغات انگلیسی:

  • احتمالا درست حدس زدید یکی از منابع یادگیری لغات انگلیسی مهم، کتاب Oxford Word Skills خواهد بود. این کتاب لغت انگلیسی، یادگیری لغات انگلیسی در سه سطح متفاوت ارائه می شود. Stuart Redman و Ruth Gairns در کتاب بینظیرشان بخشهای متفاوتی را گنجانده اند و هر درس به موضوع مخصوصی اشاره می کند و این باعث می شود شما در رابطه با موضوعات متعدد لغات بسیاری را فرابگیرید. هر سطح از کتاب از هشتاد درس تشکیل شده است و واضح است که برای مطالعه این کتاب باید برنامه ریزی مدونی داشته باشید. تجربه شخصی من این بود که با یک برنامه کوتاه مدت نمی توان به این کتاب چیره شد. حتما یک برنامه طولانی اما پیوسته را دنبال کنید. کاری که خود من شخصا انجام میدادم این بود که لغتها و متن کتاب را در یک روز مطالعه میکردم و در روز بعدی اقدام به انجام دادن تمرین های کتاب می کردم. با اینکار عملا لغاتی را که در بخاطر سپردنشان مشکل داشتم شناسایی میکردم. متن خود کتاب عموما بسیار کمک کننده است. لطفا از مرور متنها و دیدن لغات در قسمت های متفاوت کتاب غافل نشوید.

کتاب Oxford Word Skills

  • کمتر کسی است که نام B J Tomas را در حیطه بخاطر سپاری لغات نشنیده باشد. کتابهای لغت B J Tomas  که از دیگر منابع یادگیری لغات انگلیسی مهم می باشد و می توان از آن بعنوان بهترین کتاب یادگیری لغات انگلیسی  اشاره کرد، در سه سطح متفاوت ارائه می شود و با عناوین متفاوت لغتهای مربوط به آن بخش را ارائه می کند با توجه به حجم کم واضح است که موضوعات با حجم کمتری در این کتاب ارائه می شوند اما گوناگونی لغات حیرت آور است. راستی خبری از تصویر های رنگی نیست و کتاب به نحوی طراحی شده است که شما با پر کردن جاهای خالی در متن به یک متن قدرتمند دست پیدا خواهید کرد که تمام لغات را در خود دارد. مرور کردن لغات بخش لاینفک مطالعه این کتاب باید باشد. از روی تجربه خدمتتان عرض میکنم اگر متن کتاب را حداقل سه بار در بازه های متفاوت مطالعه نکنید به راحتی لغات را فراموش خواهید کرد.

کتاب لغت intermediate vocabulary

  • اگر نان میخواهید باید آن را از نانوا طلب کنید و اگر لغت میخواهید باید آن را از Paul Nation بخواهید. استاد تمام عیار تدریس لغت در سری کتابهای 4000 واژه برای شما تمارین و متنهایی را آماده کرده است که کمک شایانی به زبان آموزان در بخاطر سپاری لغات میکند. دروس این کتاب برخلاف کتب ذکر شده با گروه مشخصی ارائه نمی شوند بلکه یک موضوع کلی تر لغات متفاوتی را در بر میگیرد. این عنوان از شش کتاب در سطح های متفاوت تشکیل می شود که بعنوان یکی دیگر از منابع یادگیری لغات انگلیسی در نظر گرفته می شود.

کتابهای 4000 واژه

  • وقتی صحبت از لغت اینقدر بالا میگیرد شاید سخت باشد نامی از Pauline Cullen نبرد. Pauline تمرکز ویژه ای روی امتحانات بین المللی دارد. دو کتاب بینظیر Vocabulary for IELTS و Vocabulary for IELTS Advanced را می توان از منابع لغت آیلتس برای داوطلبین آزمون آیلتس (IELTS) در نظر گرفت و همچنین بعنوان منابع یادگیری لغات انگلیسی مهم و به شدت کمک کننده می باشد. و می توان گفت بهترین کتاب برای یادگیری لغات انگلیسی در سطح C1 و C2 می باشد و برای زبان آموزانی با سطح زبانی upper intermediate به بالا مناسب است.

کتاب لغت Vocabulary for IELTS

  • کتاب Vocabulary in use: منابع یادگیری لغات انگلیسی مانند Oxford Word Skills با موضوعات متفاوتی دسته بندی شده و لغت ها را با دسته بندی های متفاوتی ارائه می کند. این دسته بندی لغات انگلیسی کمک شایانی به یادگیری بهتر لغات می کند. توصیه شخصی من این است که برای دروس اولیه این کتاب وقت زیادی نگذارید چرا که گاها درس های اولیه چندان کاربردی برای شما عزیزان نخواهد بود.

کتاب لغت Vocabulary in use

  • و اما بریم سراغ کتابهای نظیر 1100, 504, vocabulary for high school students و Vocabulary for College bound students که از دیگر منابع یادگیری لغات انگلیسی می باشند. این کتابها را باید در بخش جداگانه ای قرار بدهیم چرا که این کتب اهداف متفاوتی را دنبال می کنند. مثلا کتاب 1100 برای کسانی مفید است که می خواهند اشراف مشخصی به لغات پیشرفته و رسمی داشته باشند تا در آزمونهای بین اللملی و یا مصاحبه ها شرکت کنند و یا در می خواهند در مطالعه در کتابهای Academic مشکلی نداشته باشند.این دسته از زبان آموزان باید از سطح زبانی C1 و C2 باشند تا محتوای این کتابها برای آنها سودمند باشد. لغات بکار برده شده در این کتابها عموما رسمی است و گاها حتی برای native speaker ها هم مشکل ساز هستند.

کتاب 1100 words

  • از هرچه بگذریم از کتاب تحسین شده focus on vocabulary نمی توانیم بگذریم. این کتاب برای زبان آموزان intermediate و upper intermediate کتاب لغات انگلیسی مناسبی خواهد بود. این کتاب یکی از منابع مناسب آموزش لغات انگلیسی می باشد به این صورت که لغات بکار برده شده در این کتاب از مجلات، روزنامه ها و رمان ها انتخاب شده اند و تمارین متعددی برای لغات در نظر گرفته شده است. این کتاب در دو سطح ارائه می شود و لغات بدیع با فراوانی متوسط در این کتاب تدریس می شوند.

کتاب focus on vocabulary

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله سعی کردیم بهترین کتاب ها برای یادگیری لغات انگلیسی را به تفکیک برای شما شرح دهیم. همچنین می توانید در کلاس های مکالمه زبان انگلیسی موسسه زبان ایران اروپا ثبت نام نمایید و در کنار دوره های اصلی، در کلاس های جانبی رایگان برگزار می شوند شرکت کنید. یکی از این کلاس های رایگان جانبی که می تواند به یادگیری لغات انگلیسی کمک نماید کلاس های oxford word skills می باشد که در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته توسط استاد فتحی تدریس می شود.

4.7/5 - (357 امتیاز)
16 پاسخ
  1. زهرا نورمحمدی
    زهرا نورمحمدی گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    این سومین ترمی هست که در آموزشگاه شما در حال تحصیلم و شرکت در کلاس های جانبی که آموزش لغات کتاب های oxford, 1100 و ۴۰۵ رو دربرداشته توسط استاد فتحی واقعا در زبان من و به کار گیری لغات نقش به سزایی داشته امیدوارم که اینجور کلاس ها ادامه دار باشه
    ممنون از زحماتتون

    پاسخ
  2. M
    M گفته:

    سلام کتاب solutions که دارای 5 کتاب هست (برای نوجوانان) یک فرد بااین کتاب ها اگه همشونو بخونه میتونه چه نمره ای
    از ایلتس کسب کنه؟؟؟؟؟
    خواهش می کنم پاسخ بدید.

    پاسخ
    • moradi
      moradi گفته:

      با سلام و وقت بخیر
      اگر تا اخرین کتاب solutions که معادل سطح پیشرفته یا همان Advance می باشد را خوب بخوانید میتوانید نمره 7 تا 7.5 آیلتس را کسب نمایید.

      پاسخ
  3. مهرناز احمدی
    مهرناز احمدی گفته:

    سلام وقت بخیر من یکی از شاگردان استاد فتحی هستم و واقعا ممنونم از زحمات این استاد نمونه 🙏

    پاسخ
  4. محمدرضا شوشتری
    محمدرضا شوشتری گفته:

    کتاب focus on vocabulary محشره توصیه میکنم حتما مطالعه کنید
    سپاس

    پاسخ
  5. الهام بابایی
    الهام بابایی گفته:

    همه ی کتب معرفی شده عالی هستند ولی زبان اموزان حتما قبل از خرید از اساتید خودشون راهنمایی بگیرند

    پاسخ
  6. محسن
    محسن گفته:

    واقعا انتخاب بین این همه کتاب های خوب سخت و دشوار هست باید دید موسسه کدوم کتاب رو در اولویت قرار میده

    پاسخ
  7. رویا زندی
    رویا زندی گفته:

    همه ی کتاب ها عالی و معروف و انتخاب بینشون سخت
    تشکر از موسسه خوب ایران اروپا

    پاسخ
  8. مریم علوی
    مریم علوی گفته:

    این مطلب شما خیلی به من کمک کرد تا بتونم انتخاب بهتری داشته باشم
    سپاس

    پاسخ
  9. Fereshteh
    Fereshteh گفته:

    کتاب Vocabulary for IELTS Advanced در دوران دانشجویی مطالعه کردم پیشنهاد میکنم.

    پاسخ
  10. Faraz
    Faraz گفته:

    سلام من دو مجموعه از کتاب های عنوان شده را تهیه کردم و سه سال پیش مطالعه کردم. کتاب های ذکر شده همه با اهمیت بودن

    پاسخ
  11. ضیایی
    ضیایی گفته:

    Bj Thomas از نویسندگان و ویراستاران خوب زبان انگلیسی است که آثارش در دنیا زبانزد بوده.

    پاسخ
  12. Setayesh
    Setayesh گفته:

    همه ی کتاب ها مهم بوده اما باید دید طبق نظر استاد کدوم رو باید به کلاس اورد

    پاسخ
  13. لیلا
    لیلا گفته:

    آکسفورد ورد کتاب خیلی خوبیه دوسال پیش میخوندمش و جوابگو بود واقعا

    پاسخ
  14. آرش مولایی
    آرش مولایی گفته:

    .کتابهای لغت B J Tomas  یکی از بهترین کتاب یادگیری لغات انگلیسی  هستن

    پاسخ
  15. ایرج
    ایرج گفته:

    من خیلی دوست دارم با منابع خوب برای یادگیری زبان انگلیسی آشنا بشم تو این سایت آموزش زبان انگلیسی و این قسمت از وبلاگ همه کتاب های خوب معرفی شده.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *