بورسیه تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور

شرایط و مراحل اخذ بورسیه تحصیلی برای دانشجویان

در حال حاضر افراد زیادی به دنبال اخذ بورسیه تحصیلی و کمک‌هزینه‌های تحصیلی خود در کشورهای خارجی هستند، این بورسیه تحصیلی به این معناست که دانشگاه یا شهر مقصد شما مخارج تحصیل رایگان شما به‌علاوه کمک‌هزینه‌های تحصیلی شمارا بر عهده می‌گیرد.

گرفتن بورسیه تحصیلی در نگاه اول یک‌ چیز استثنایی و چشم‌ گیر است و افراد بسیاری ممکن است به این موضوع فکر کنند؛ اما  اخذ آن به همین سادگی نخواهد بود. شرایط اخذ بورسیه یا به عبارتی فاند در حال حاضر در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و متأسفانه مراحل سخت و پیچیده‌ای هم دارد.

اگر قصد دارید از این بورسیهٔ تحصیلی استفاده کنید بهتر است شرایط و مراحل آن را بدانید و سپس اقدام کنید.

شرایط و مراحل دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان 

در مقالات قبلی درباره ی باید و نبایدهای یادگیری زبان انگلیسی برای مهاجرت صحبت کرده ایم . در این مقاله به طور اخص درباره ی شرایط و الزاماتی که لازم است داشته باشید و بدانید برای دریافت بورسیه تحصیلی . در اینجا ابتدا شرایطی که لازم است یک متقاضی داشته باشد تا بتواند از بورسیه تحصیلی استفاده کند را بیان می‌کنیم و سپس مراحل دریافت و سپس مهاجرت را خواهیم گفت.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی هنگامی به یک نفر تعلق می‌گیرد که دانشگاه مبدأ از مفید و پربازده بودن دانشجو اطمینان حاصل کند؛ یعنی مطمئن شود حضور دانشجو در آن دانشگاه هم به تولید علم کمک می‌کند و هم برای دانشگاه درآمدزایی دارد.

به همین خاطر معمولاً هر دانشگاه ملاک‌های خود را برای ارزیابی رزومهٔ دانشجو دارد و شرایط قبولی و گرفتن پذیرش و فاند تحصیلی در هر کشور و هر دانشگاه متفاوت است؛ اما از چند حالت خارج نیست که ما در اینجا به چند مورد از این شرایط می‌پردازیم.

مدرک زبان

مدرک زبان انگلیسی تقریباً اولین چیزی است که برای آن‌ها مهم است، هر دانشگاه نمره‌های و معدل‌های ویژه‌ای را برای آن در نظر گرفته است و متقاضی قبل از هر چیز باید بتواند در آزمون‌های تافل یا آیلتس بسته به نمره‌ای که دانشگاه مقصد نیاز دارد در بخش زبان انگلیسی نمرات لازم را کسب کند.

 

بورسیه تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور

 

بدون مدرک زبان با اطمینان تمام می‌توان گفت که هیچ دانشگاهی شما را قبول نخواهد کرد حتی اگر رزومهٔ درخشانی داشته باشید. سعی کنید قبل از اقدام به اخذ بورسیهٔ تحصیلی مدارک زبان انگلیسی خود را تکمیل کنید.

دانشگاه مبدأ

اگر قصد دارید برای دورهٔ ارشد و دکترا اقدام کنید باید دانشگاهی که در حال حاضر در آن مشغول درس خواندن هستید به‌قدر کافی دارای اعتبار باشد تا دانشگاه مقصد از کیفیت تحصیل در آنجا اطمینان حاصل کنید، به‌ طور مثال دانشگاه‌های دولتی معمولاً درجهٔ بالاتری نسبت به بقیه دارند.

مقاله و کار تحقیقاتی

 

از مواردی که عموماً توجه ویژه‌ای به آن می‌شود داشتن مقاله و کار تحقیقاتی است. مقاله باید در ژورنال‌های معتبر چاپ‌شده باشد تا دانشگاه بتواند نسبت به آن تصمیم بگیرد، معمولاً مقالات چاپ‌شده در ژورنال‌های ایمپکت ۳ به بالا زودتر پذیرش دریافت می‌کنند. کارهای تحقیقاتی دیگر نظیر نوشتن کتاب و کارهای آزمایشگاهی نیز به همان اندازهٔ مقاله درروند دریافت بورسیه تأثیرگذارند.

ثبت اختراع

 اختراع و کارهای نوآورانه یکی دیگر از موارد دریافت فاند تحصیلی است. اگر توانسته‌اید اختراع یا ایدهٔ جدیدی را در هر حوزه‌ای ثبت کنید می‌توانید در رزومهٔ خود به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین موارد قبولی در دانشگاه قرار دهید.

ارتباط با استاد

یک استاد در دانشگاه مقصد می‌تواند شمارا به دانشگاه معرفی کند و از همین راه نسبت به پذیرش در دانشگاه مبدأ اطمینان حاصل کنید. این مورد البته منوط به انجام حداقل یک کار تحقیقاتی با استاد موردنظر است.

داشتن توصیه‌نامه

یک توصیه‌نامه (Recommendation Letter) از یک استاد و یا مرجع علمی معتبر مانند محققین و پژوهشگران معتبر حوزهٔ فعالیت شما از موارد دیگری است که کارنامهٔ شمارا پربار می‌کند.

بورسیه تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور

معدل

معدل نیز امتیاز نسبتاً خوبی است هرچند برخی از دانشگاه‌ها زیاد آن را در قبولی تأثیر نمی‌دهند و بیشتر کارهای تحقیقاتی را ملاک قرار می‌دهند اما برای برخی دانشگاه‌ها هم کاملاً مهم است.

سن و شرایط کلی دیگر

سن برای درخواست بورسیه تحصیلی در برخی از دانشگاه‌ها ملاک است برخی به دنبال نیروی جوان و پرنشاط هستند و برخی در سنین بالا هم پذیرش می‌دهند. درهرصورت در صورت تصمیم به اپلای شرایط عمومی پذیرش دانشگاه مربوطه را بخوانید.

تسلط به زبان انگلیسی جزو مواردی است که حتماً و به‌طورقطع باید آن را داشته باشید برخی دانشگاه‌ها درروند پذیرش از مخاطب مصاحبهٔ تصویری هم می‌گیرند تا از تسلط او بر زبان انگلیسی اطمینان حاصل کنند.

مراحل اخذ بورسیه تحصیلی

علاوه برداشتن حداقل دو یا سه تا از شرایط گفته‌شده در بالا شما باید یک مسیر را هم برای دریافت آن طی کنید. مسیری نسبتاً سخت و پیچیده که مراحل آن در اینجا آورده می‌شود و اگر مرحله‌به‌مرحله و دقیق این مراحل را بروید مشکلی برایتان پیش نمی‌آید.

برای گرفتن بورسیه تحصیلی ، ابتدا دانشگاه مقصد را انتخاب کنید

اولین مرحله انتخاب دانشگاهی است که قصد دارید در آنجا بورسیه شوید. این مرحله شاید در نگاه اول ساده و ابتدایی باشد ولی قطع به‌یقین مهم‌ترین مرحله است. باید دانشگاه را نسبت به حوزهٔ پژوهشی تخصصی خود انتخاب کنید و اگر می‌بینید دانشگاهی تخصص شمارا نیاز دارد سریعاً اقدام کنید.

 

بورسیه تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور

 

معمولاً دانشگاه‌ها در وب‌سایت رسمی خود در مواردی که تخصص تازه‌ای را نیاز داشته باشند اعلام می‌کنند و شرایط بورسیه و اقامت را نیز در آنجا ذکر می‌کنند. اگر بتوانید به‌صورت مداوم به سایت‌های دانشگاه‌هایی که در آن حوزه تخصص دارید سر بزنید احتمالاً بتوانید در یک فرصت مناسب پذیرش آنجا را کسب کنید.

در نظر داشته باشید که بعضی دانشگاه‌ها شرایط نسبتاً آسان‌تری دارند به‌طور مثال پذیرش گرفتن از جایی مانند MIT به‌مراتب سخت‌تر از دانشگاه‌های دیگر است.

تحویل رزومه

ابتدا با تکمیل فرم‌های درخواست پذیرش و پاسخ گرفتن از دانشگاه و مذاکره با آن‌ها باید رزومهٔ خود که باید حتماً به زبان انگلیسی و کارشده و قوی باشد را ارسال کنید و منتظر جواب باشید.

در تحویل رزومه دقت داشته باشید که تمام و کمال محتوای آن را تنظیم کنید، از چند نفر در این حوزه کمک و مشاوره بگیرید. رزومهٔ شما مهم‌ترین چیز است و نشان‌دهندهٔ آنچه هستید است.

تحویل مدارک

بعد از قبولی رزومه باید مدارک خود را کامل تحویل دهید، دقت کنید در این مرحله هم تمام چیزهایی که خواسته‌شده است را به‌دقت ارائه دهید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

در نظر داشته باشید شاید برخی از مدارکی که خواسته می‌شود را نداشته باشید، حتماً به بخش پشتیبانی دانشگاه اطلاع دهید تا یا معادل آن را ارائه کنید و یا بتوانید بدون ارائهٔ آن مدرک پرونده‌تان را تکمیل کنید.

گاهی مدارکی نظیر برگهٔ استشهادیه و عدم سوءسابقه و یا ترجمهٔ مدرک و … خواسته می‌شود که می‌توانید معادل آن‌ها را هم ارائه کنید.

اخذ ویزا

از دیگر مراحل سخت و فرسایشی در مهاجرت همین اخذ ویزا است، باید ابتدا برای آن اقدام کنید و سپس بعد از مراحل مصاحبه و تأیید سفارت و بیمه و قضایای مربوط به آن مجاز به دریافت ویزا هستید.

حتماً برای وقت گرفتن از سفارت برای مصاحبه و مراحل دریافت ویزا سروقت و دقیق باشید چراکه ممکن است وقت آن بگذرد و برای وقت گرفتن دوباره به مشکل بخورید، در حال حاضر وقت گرفتن برای سفارت آلمان یا برخی کشورهای دیگر شاید بیشتر از یک سال هم طول بکشد و ممکن است فرصت به‌دست‌آمده برای شما بسوزد.

بورسیه تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور

مهاجرت

 بعد از طی مراحل پذیرش و ویزا مرحلهٔ نهایی یعنی مهاجرت می‌رسد. این مرحله مهم است، مهم است که همیشه هدف خود را جلوی چشم خود قرار دهید تا بتوانید دور از زادگاه خود موفق باشید.

مراحل حضور در دانشگاه و ملاقات حضوری و برنامه‌ها و آغاز تحصیل در آنجا نیز به ترتیب کارهایی هستند که باید انجام دهید.

 

تنها توصیه‌ای که مهم است و باید حتماً در نظر داشته باشید این است که در ادامهٔ مسیر خود را نبازید و باقدرت ادامه دهید. ادامه دادن و جنگیدن برای هدفتان تنها چیزی است که در غربت شمارا سرپا نگه می‌دارد.

نتیجه گیری 

اخذ بورسیه تحصیلی و دریافت کمک‌هزینهٔ تحصیل در کشورهای خارجی مراحل سخت و شرایط سخت‌تری دارد. تخصص در حیطهٔ که در آن فعالیت می‌کنید شرط اصلی و بارز است. اگر کارهای تحقیقاتی انجام داده‌اید و یا کتاب نوشته‌اید و مقاله به چاپ رسانده‌اید می‌تواند یک رزومهٔ قوی برای شما قلمداد شود. اگر توانسته‌اید اختراعی را ثبت کنید و عرضه کرده باشید هم می‌توانید پذیرش دانشگاه‌های خارجی را بگیرید.

مراحل اخذ بورسیه نیز بیشتر به حوصله و دقت شما نیاز دارد، اگر بتوانید مدارک موردنیاز را به همراه رزومهٔ انگلیسی خود در موعد مقرر به دانشگاه برسانید می‌توانید پذیرش دانشگاه را بگیرید. فقط در نظر داشته باشید دانشگاهی را انتخاب کنید که در حیطهٔ تخصص شما باشد و همچنین به شما نیاز داشته باشند.

4.7/5 - (287 امتیاز)
8 پاسخ
  1. تهرانی
    تهرانی گفته:

    اگر مدرک آیلتس نداشته باشیم ولی کارای مهاجرت درست بشه
    توی کالج امکان یادگیری زبان فراهم هست؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *