ادبیات انگلیسی

آشنایی با رشته ادبیات انگلیسی، نحوه ادامه تحصیل و بازار کار

رشته ادبیات انگلیسی رشته‌ای شناخته شده و پرکاربرد است که در بسیاری از نقاط جهان از جمله دانشگاه‌های سراسر ایران ارائه می‌شود. اهمیت فوق العاده بالای یادگیری و تسلط به زبان انگلیسی باعث شده که بسیاری از متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها، رشته زبان و ادبیات انگلیسی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

با توجه به محبوبیت فراوان این رشته دانشگاهی و کاربردهای آن، ما هم تصمیم گرفتیم بیشتر درباره آن بنویسیم. در این مقاله به ساختار، سیلابس، چگونگی ورود به این رشته، کاربردها و بازار کار آن را بررسی خواهیم کرد. اگه به فکر تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی هستید، مطالعه این نوشته را از دست ندهید!

تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی چگونه است؟

وقتی که زبان و ادبیات انگلیسی را به عنوان رشته دانشگاهی خود انتخاب می‌کنید، باید بدانید که قرار است کلی مطلب مطالعه کرده و متن های فراوان و طولانی بنویسید. باید در کلاس هایی که در آنها شرکت می‌کنید صحبت کنید (Lecture بدهید) و احتمالا در سمینارهایی هم شرکت کنید. استاد در ابتدای هر ترم منابعی که باید بخوانید را به شما معرفی کرده و شما باید در کلاس ها حضور فعال داشته، متن ها را تحلیل کرده و آرایه‌های ادبی و مفاهیم داخل آنها را شناسایی کنید.

درس‌های ارائه شده در رشته ادبیات زبان انگلیسی می‌توانند به شکل موضوعی هم باشند یعنی گاهی کل محتوای مورد استفاده در یک ترم درباره یک موضوع خاص هستند.

ارزشیابی ها و امتحانات میان ترم و پایان ترم عمدتا به صورت کتبی انجام شده و شما باید بتوانید توانایی های خود را در نوشتن متن به نمایش بگذارید. نوشته‌های شما باید بر پایه ایده‌هایی باشند که در طول ترم برای شما مطرح شده‌اند، پس لازم است از مطالبی که در کلاس ارائه می‌شوند نت برداری کرده و در صورت لزوم صدای استادان را هم ضبط کنید.

این رشته هم در دورهٔ کارشناسی و هم ارشد و دکترا گرایش‌های مختص خود را دارد که ویژگی‌ها و درس‌های آن با دیگری متفاوت است. ابتدا به طول هر دوره و تعداد واحدها خواهیم پرداخت و سپس گرایش‌ها را معرفی خواهیم کرد.

دوره کارشناسی رشته ادبیات انگلیسی

در دورهٔ کارشناسی درمجموع ۱۴۰ واحد اعم از درس‌های عمومی، اصلی، تخصصی و اختیاری برای دانشجویان در نظر گرفته‌شده است. در این دوره سه گرایش اصلی وجود دارد که البته دانشجوها نیاز به انتخاب آن ندارند و صرفاً درس‌های اختیاری را متناسب با گرایش دلخواه خود اخذ کرده و می‌گذرانند.

زبان و ادبیات انگلیسی: این گرایش بیشتر در حوزه قواعد زبانی و بررسی متون ادبیات انگلیسی است.

ادبیات انگلیسی

مترجمی زبان: دانشجویان مشتاق به این گرایش بیشتر در حوزه‌های ترجمه فعالیت می‌کنند و درس‌های مربوطه را اخذ می‌کنند.

دبیری زبان انگلیسی: در این حوزه هم دانشجویان درس‌های آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزان و مباحث مربوط به آن را اخذ می‌کنند.

کارشناسی ارشد

در کارشناسی ارشد هم سه گرایش داریم که بسته به کارنامهٔ کنکور و قبولی در رشته‌های موردنظر دانشجویان می‌توانند در آن‌ها ادامه تحصیل دهند.

گرایش ادبیات انگلیسی که از زبان انگلیسی به‌کلی جدا می‌شود و صرفاً بخش ادبی موضوع موردتحقیق و پژوهش دانشجویان قرار می‌گیرد. گرایش زبان‌شناسی که در حالت کلی به بررسی شاخصه‌ها و ریشه‌های زبان انگلیسی می‌پردازد. گرایش مترجمی زبان که دانشجویان به‌طور اخص به یادگیری ترجمه و اصول آن می‌پردازند.

در مقطع ارشد البته ۳۶ واحد در مجموع گذرانده شده و در پایان دوره پایان‌نامه ارائه می‌شود. دورهٔ ارشد در ادامهٔ دورهٔ کارشناسی با بسط دادن مباحث زیاد درک دانشجو نسبت به لایه‌های زیرین ادبیات و تفکرات نویسندگان و شاعران بیشتر می‌شود.

 

دکترا

در دوره دکترای رشته ادبیات انگلیسی معمولاً گرایش دانشجو همان چیزی است که در مقطع کارشناسی ارشد گذرانده است. در این دوره دانشجویان باید در انتهای دوره تحقیقاتشان در طول مقطع دکتری را به ‌صورت تز یا پایان ‌نامه دوره دکترا ارائه دهند و تحصیلات تکمیلی به نحوی به اتمام می‌رسد.

دورهٔ دکترا دورهٔ تحقیقات و پژوهش است. بررسی ساخت‌های زبانی به ‌صورت آماری، فرهنگ و فلسفهٔ زبان و شاخص‌ های ادبی جزو مباحث پرکاربرد در دورهٔ دکترا هستند.

 

 

بازار کار رشته زبان و ادبیات انگلیسی

پس از فارغ التحصیلی در رشته ادبیات انگلیسی، وقت آن رسیده که ببینید می‌خواهید از آن در عمل چگونه استفاده‌ کنید. این که بخواهید وارد چه کاری شوید، کاملا بستگی به علایق شما و فرصت ‌های شغلی در دسترس دارد.

در اینجا به چند مورد از اصلی‌ترین شغل‌ هایی که فارغ التحصیلان رشته ادبیات می‌توانند وارد آنها شوند، اشاره خواهیم کرد:

تدریس زبان انگلیسی

تدریس زبان انگلیسی منحصر به افرادی نیست که رشته دانشگاهی‌شان دبیری (Teaching) زبان انگلیسی است بلکه دانش بالای فارغ التحصیلات رشته ادبیات به آنان این امکان را می‌دهد که به مشاغل مختلف مرتبط با انگلیسی از جمله تدریس هم فکر کنند.

در کشور ایران و حتی کشورهای خارجی، فارغ التحصیلان رشته ادبیات به آسانی می‌توانند وارد کار آموزش زبان انگلیسی شوند. در اکثر مواقع اگر دانش شما در زبان انگلیسی به معنای واقعی در سطح پیشرفته‌ای قرار داشته باشد، می‌توانید با گذراندن دوره های مختلف تدریس زبان انگلیسی مثل TTC یا CELTA آموزش حرفه ای زبان انگلیسی را آغاز کنید.

امروزه آموزشگاه‌های زبان انگلیسی فراوانی در کشور وجود دارند که همواره به دنبال جذب مدرسین توانمند و حرفه‌ای بوده و با توجه به تقاضای بسیار بالا برای یادگیری زبان انگلیسی، همواره فرصت های شغلی فراوانی برای استادان خلاق وجود دارند.

ادبیات انگلیسی

به تدریج با کسب تجربه و بالارفتن توانایی های شما در آموزش، کم کم می‌توانید تدریس را تخصصی تر کرده و دوره های آمادگی برای آزمون های بین المللی را برگزار کنید یا حتی آموزشگاه زبان خودتان را تاسیس کنید.

 

نویسندگی

شاید اصلی‌ترین هدف از تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی چیزی نباشد به جز بالا بردن توانایی افراد در نوشتن متن های حرفه‌ای،  زیبا و تاثیرگذار به زبان انگلیسی. اگر هدف شما هم از ورود به این رشته شروع به نویسندگی است، باید بدانید که این کار را به چند شکل مختلف می‌توانید انجام دهید.

بعضی از این جنبه‌ها عبارت هستند از نویسندگی رمان و داستان، مترجمی، روزنامه‌نگاری و نوشتن اخبار، ویراستاری، تولید محتوای آنلاین، کپی رایتینگ، تبلیغات و بازاریابی.

نویسندگی رمان و داستان

البته که داستان نویسی آن هم به زبان انگلیسی کار چندان آسانی نیست زیرا بیشتر نویسندگان آثار بزرگ ادبی مثل جورج اورول، اسکار وایلد، جین آستین، چارلز دیکنز، ویرجینیا وولف و جیمز جویس همه انگلیسی زبان بومی (Native) بوده‌اند. داستان نویسی نیاز به تسلط بسیار بالا به جزئیات یک زبان دارد. این موضوع طبیعی و قابل درک است زیرا این مسئله در همه زبان ها یکسان است.

 مترجمی

ترجمه متون انگلیسی به فارسی یا بالعکس، کاری است که اشخاص زیادی حتی با دانش انگلیسی نه چندان بالا هم مشغول آن می‌شوند. اما این موضوع به این معنی نیست که همه آنها می‌توانند این کار را به خوبی انجام دهند.

ترجمه مخصوصا ترجمه حرفه ای آثار ادبی، هم نیاز به تسلط کامل به هر دو زبان دارد و هم دانش کافی درباره تکنیک های نویسندگی و آرایه‌های ادبی. اگر هم قصد ترجمه متون فنی و تخصصی را دارید، باید دانش تخصصی لازم را در آن موضوع خاص داشته، از مشورت افراد متخصص در این رشته استفاده کنید یا دست کم آنقدر روحیه تحقیق و مطالعه داشته و از هیچ یک از جزئیات مقاله نگذرید تا اطمینان کامل پیدا کنید هیچ نقطه ابهام یا اشکال مفهومی در ترجمه شما وجود ندارد.

همانطور که اشاره کردیم، مترجمان فراوانند اما مترجمان حرفه‌ای معدود و شما هم می‌توانید با تقویت مهارت هایی که با آنها اشاره کردیم تبدیل به مترجمی سرشناس شده و از این راه درآمد کسب کنید.

روزنامه نگاری (Journalism)

فعالیت های ژورنالیستی هم می‌توانند به زبان فارسی انجام شده و هم به زبان انگلیسی. روزنامه نگاری یا نوشتن مقاله های خبری به زبان فارسی برای فارغ التحصیلان رشته ادبیات معمولا جنبه ترجمه اخبار از منابع خارجی را داشته و نوشتن مطلب به زبان انگلیسی هم یا ترجمه اخبار از فارسی به انگلیسی بوده یا نوشتن خبر از ابتدا به زبان انگلیسی انجام می‌شود.

در صورتی که بتوانید به روزنامه نگاری به زبان انگلیسی مسلط شوید، احتمالا فرصت های شغلی جدیدی برای شما به وجود آمده و از این طریق بتوانید وارد خبرگزاری‌های معتبر بین‌المللی شده و کار حرفه‌ای خود را ادامه دهید!

تولید محتوای آنلاین و کپی رایتینگ

با توجه به محبوبیت و فراگیری اینترنت، خدمات آنلاین و ابزارهای دیجیتال، بسیاری از متخصصان ادبیات انگلیسی تصمیم می‌گیرند همان فعالیت های خبری و ژورنالیستی به صورت تولید محتوای آنلاین ادامه دهند. البته محتوای اینترنتی چیزی بسیار فراتر از اخبار و مطالبی است که در وبلاگ های خبری و آموزشی قرار می‌گیرند.

تبلیغات و بازاریابی مدرن از شکل سنتی آن فاصله زیادی گرفته و امروزه بخش عمده آن در وبسایت های اینترنتی، بسترهای خدمات دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. تسلط به مفاهیم به روزِ تبلیغات و کپی رایتینگ به همراه کمی خلاقیت می‌تواند شما را در این مسیر جذاب و پرطرفدار قرار داده و برای شما درآمدزایی فراوانی داشته باشد.

ادبیات انگلیسی

 

در انتها…

با وجود آنکه افراد بسیار زیادی در کشور ما وجود دارند که “زبانشان خوب است” و از این راه درآمد هم دارند، باز هم تسلط واقعی به زبان انگلیسی در سطوح بالا می‌تواند موقعیت‌های فوق العاده‌ای برای شما به وجود آورده که از طریق آنها پیشرفت هایی فراوانی داشته باشید. قطعا این فرصت ها محدود به موارد مطرح شده در این نوشته نیستند چون امروزه تقریبا همه مشاغل به نوعی زبان انگلیسی مرتبط هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.3/5 - (77 امتیاز)
239 پاسخ
  1. سامان حسن نژاد
    سامان حسن نژاد گفته:

    سلام وقت بخیر.
    من امسال کنکور دارم.میخوام برم مترجمی زبان بخونم.ولی دانشگاه سراسری تبریز میخوام برم.اما ظاهرا پذیرش مترجمی زبان نداره. فقط مترجمی زبان و ادبیات انگلیسی داره.
    اونطوری که شما اینجا بهش اشاره کردید،زبان و ادبیات انگلیسی شامل مترجمی هم میشه؟ میشه زبان و ادبیات انگلیسی رو انتخاب کنم و تو دانشگاه واحدهای مربوط به مترجمیو بخونم؟
    با تشکر

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام سامان عزیز، ممنونیم از توجه شما به این نوشته.
      اگر قصد دارید به عنوان یک مترجم حرفه‌ای کار کنید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ گرایش مترجمی برید نه ادبیات. در گرایش مترجمی واحدهای متنوعی درباره فنون ترجمه از جمله ترجمه همزمان، ترجمه متون تخصصی، ترجمه فارسی به انگلیسی و … ارائه می‌شوند که لزوما در رشته ادبیات وجود ندارند.

      پاسخ
      • farideh
        farideh گفته:

        سلام لطفا ب منم راهنمایی کنید من میخوام رشته مترجمی یا زبان وادبیات انگلیسی بخونم توی دانشگاه اما بهم میگن چون پیش زمینه نداری بری مترجمی یا زبان تو دانشگاه گیرمیکنی موفق نمیشی یا نمیکشی متوجه نمیشی ازقبیل حرفها .پیش زمینه من از زبان درحد دبیرستانه
        بنظرتون من موفق نمیشم یا یه مترجم خوب نمیشم؟؟؟

        پاسخ
        • علیرضا بلوری
          علیرضا بلوری گفته:

          سلام. این صحبت به صورت کلی درست هستش چون دانشگاه چندان به دانش زبان انگلیسی شما چیزی اضافه نخواهد کرد. پس توصیه می‌کنیم در حین تحصیل حتما در کلاس های زبان هم شرکت کنید.

          پاسخ
          • مونس
            مونس گفته:

            سلام وقت بخیر. من لیسانس ادبیا گت انگلیسی دارم از دانشگاه ازاد با معدل 17.5. 1سال هم هست که فارغ تحصیل هستم. میخوام برای ارشد بخونم اما قصدم برای PhD مهاجرته نمیدونم که برای مهاجرت ادبیات بهتره یا آموزش وقتمم خیلی کم هست ممنون میشم کمکم کنین.

          • علیرضا بلوری
            علیرضا بلوری گفته:

            سلام وقت شما هم بخیر. توجه داشته باشید که در اینجا مدرک ارشد ادبیات کمکتون خواهد کرد اما اصلی‌ترین چیزی که نیاز دارید دانش واقعی شما در زبان انگلیسی هستش و یک مدرک بین المللی آموزش زبان انگلیسی مثل CELTA.

      • نجمه
        نجمه گفته:

        سلام وقتتون بخیر
        امن قصد دارم که برای در دانشگاه پیام نور در رشته ادبیات انگلیسی مشغول بتحصیل بشم
        و معلم زبان بشم به نظرتون شانس قبولی در اموزش پرورش چند درصده
        میشه از این طریق رفت؟!

        پاسخ
    • دانشجوی دانشگاه بین الملیی تبریز
      دانشجوی دانشگاه بین الملیی تبریز گفته:

      کلا در دانشگاه برتری مثل دانشگاه مثل دانشگاه تهران یا تبریز فقط ادبیات انگلیسی هست و رشته های آموزش یا مترجمی فقط تو پیامنور و ازاد و یا دانشگاه های سطح پایین هستن

      پاسخ
      • شیرین
        شیرین گفته:

        کی همچین چیزی رو گفته؟:|
        دانشگاه نوشهر،قزوین،علامه،کاشان کارشناسی ترجمه دارند و دولتی و سطح بالا هستند، همه سه شاخه رشته زبان هم در دانشگاه های برتر وجود دارند هم آزاد و سطح پایین، لطفا اطلاعات غلط ندید اگه نمیدونید

        پاسخ
      • ممد
        ممد گفته:

        بهتره یکم تحقیق کنی بعد نظر بدی، پس دانشگاه کاشان و نوشهر و قزوین و علامه تهران بوقن؟
        مترجمی تو دانشگاه های سطح بالا هست هم پیامنور و ازاد

        پاسخ
  2. s_A13
    s_A13 گفته:

    سلام
    من میخوام برای دبیری زبان بخونم میخواستم ببینم ک اگر ادبیات زبان انگلیسی بردارم حتما میتونم دبیر شم
    و سوال بعدیم اینه ک شرایط برای مهاجرت چیه؟
    با تشکر

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام.
      در جواب سوال اول: تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی قطعا می‌تونه شما رو در مسیر تدریس حرفه‌ای زبان انگلیسی قرار بده اما تسلط کامل و واقعی شما به زبان انگلیسی بسیار مهمه (نه صرفا مدرک دانشگاه) و اینکه برای تدریس در موسسات حرفه‌ای باید دوره های تخصصی تدریس زبان انگلیسی مثل TTC یا CELTA رو بگذرونید.
      در جواب سوال دوم: این سوال بسیار کلی هستش چون هر کشور برای مهاجرت شرایط خاص خودش رو داره اما به صورت کلی تسلط به زبان و داشتن مهارت و دانش مورد نیاز کشور مقصد اصلی‌ترین شرایط مهاجرت هستند.

      پاسخ
      • M.R
        M.R گفته:

        سلام وقت بخیر خیلی ببخشید نیخواسستم بدونم اگه کسی با کنکور ارشد ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران بخونه(یعنی قبل از اون رشتش چیز دیگه ای باشه) و نمرع ی تافل و آیتلسش هم بالا باشه و درکل رزومش خوب باشه اگر بخواد برای بورسیه برای تحصیلی دکترا اقدام کنه،اینکه رشتش قبلا توی مقطع کارشناسی چیز دیگه ای بوده مشکلی ایجاد نمیکنه؟یعنی میتونه ببرای دکترای ادبیات انگلیسی در یک دانشگاه خوب خارجی بورسیه بشه؟

        پاسخ
  3. Artemis
    Artemis گفته:

    سلام خسته نباشین
    میخواستم بدونم آیا امکان داره که هردو رشته مترجمی و زبان و ادبیات رو باهم خوند ؟

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      معمولا نیازی به این کار نیست چون هر دو گرایش بیشتر واحدهاشون با هم یکی هستند و در نهایت از نظر بازار کار هم تفاوت زیادی با هم نخواهند داشت.

      پاسخ
      • موسوی
        موسوی گفته:

        سلام سوال من هم همین هست من دوست دارم هم مترجمی بخونم هم ادبیات امکانش وجود داره یا خیر؟

        پاسخ
        • moradi
          moradi گفته:

          سوال شما در حیطه تخصصی موسسه نمی باشد لطفا با یک مشاور تحصیلی صحبت کنید

          پاسخ
  4. علی
    علی گفته:

    سلام من دیروز کنکور زبان دادم خیلی علاقه مند به تحصیلی در رشته ادبیات انگلیسی هستم میخواستم بدونم آخرین رتبه برای قبولی در این رشته چقدره؟

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. در شهر تهران با حدود رتبه 130 می‌تونید روزانه قبول بشید و تا حدود 370 در دانشگاه های شبانه.

      پاسخ
  5. شایان
    شایان گفته:

    سلام با داشتن مدرک لیسانس ادبیات انگلیسی در خارج از کشور امکان شغلی هست ؟

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      بله اما به صورت محدود یعنی نباید انتظار داشته باشید موقعیت های شغلی چندان سطح بالایی داشته باشید. بپیشنهاد می‌کنیم که با مدرک بالاتری به فکر کار در خارج از کشور باشید.

      پاسخ
    • Ghasemi
      Ghasemi گفته:

      سلام، من کنکور زبان دادم، می خوام در یکی از دانشگاه های آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی بخونم
      سوال اولم اینکه کدوم دانشگاه بهتر از لحاظ معتبر بودن مدرک؟
      و اما سوال بعدی بازار کار مترجمی بهتر یا ادبیات انگلیسی؟
      سوال آخر بین رشته ی زبان انگلیسی و فرانسه ادامه تحصیل کدوم بهتر به نظر شما؟

      پاسخ
  6. آنوییل
    آنوییل گفته:

    سلام. من امسال کنکور زبان دادم. علاقه خیلی زیادی به رشته ادبیات انگلیسی دارم ولی گویا این رشته رو خوبه که تو دانشگاه تهران یا شهید بهشتی وعلامه طباطبایی تهران خوند. اگه شهرستانی باشی و درصد های بالایی تو کنکور نزده باشی(مجبور باشی تو شهرستان خودت بری دانشگاه),این رشته ارزش خوندنش رو تو هر دانشگاهی نداره و دانشجو اونطوری که باید از این رشته بهره نمیبره. و بعد هم در پیداکردن شغل به مشکل برمیخوره. ممنون میشم راهنماییم کنید.

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      به علت محدودیت بازار کار این رشته، همه چیز بستگی به تلاش و مطالعه شما و دانش واقعی شما در زبان انگلیسی داره (نه لزوما چیزی که فقط در دانشگاه یاد می‌گیرید) که این دانش رو باید با مطالعه آزاد یا شرکت در کلاس های زبان انگلیسی کسب کنید. پس به هیچ وجه به چیزی که در دانشگاه به شما آموزش داده می‌شه اکتفا نکنید. البته همونطور که خودتون هم اشاره کردید، دانشگاه ها هم از نظر اعتبار با هم متفاوت هستند…

      پاسخ
      • mlbfe
        mlbfe گفته:

        سلام،میخواستم بدونم کسی ک منطقه س هستش چ رتبه ای برای رشته ادبیات انگلیسی در دانشگاه دولتی شیراز باید داشته باشه?

        پاسخ
    • مریم
      مریم گفته:

      سلام کی این حرفو زده..من دانشجوی ادبیات انگلیسی دانشگاه اراک هستم و یک ترم هم دانشگاه قم مهمان بودم و تجربه هردو دانشگاهو دارم..استادای هردوجا وااقعا فوق العاده بودن شاید یکی دوتا استاد هم بودن که خوب نبودن ولی در کل استادامون همه تسلط بسیار زیاد و دانش بالایی دارن و کلا به جز موضوع استاد همه چی برمیگرده به تلاش خود فرد..من اول زیاد علاقه مند نبودم ولی الان عاااشق رشتمم..انقد استادامون خوبن انگار یه دریچه جدیدی از دنیا رو با ادبیات برام باز کردن..امیدوارم شماهم قبول شی و به این حس فوق العاده برسی

      پاسخ
      • آیدا
        آیدا گفته:

        سلام.قطعا اساتید دانشگاه تهران که اولین و برترین دانشگاه کشور عست بسیار شایسته تر و مسلط تر هستن و توجه بازار کار به دانش آموختگان دلنشگاه های تهران رو هم شدیدا مد نظر داشته باشید.حقیقتا و واقعا تفاوت های بسیار فاحشی هست بینشون

        پاسخ
      • نجمه
        نجمه گفته:

        سلام وقتتون بخیر
        اگر سطح سواد مون هم در حد دبیرستانی باشه میتونیم تدریس زبان کنیم بعد بعد از کرفتن کارشناسی

        پاسخ
      • Nadia
        Nadia گفته:

        سلام
        منم میخوام ادبیات زبان بخونم ولی فک کنم تو دوره دوم متوسطه امکانش نیست و باید کنکور زبانو داد یعنی ما باید چه رشته ای برداریم و از اون بتونیم بریم کنکور زبانو بدیم و اینکه برا رشته ادبیات انگلیسی باید از قبل زبانو کامل بلد باشیم؟!

        پاسخ
    • Ltfe
      Ltfe گفته:

      سلام میخواستم بدونم ادبیات برای کار در خارج از ایران بهتره یا مترجمی؟
      و اینکه کدوم یک از این دو رشته آینده شغلی بهتری تو ایران دارن؟

      پاسخ
        • Emal
          Emal گفته:

          سلام امید که خوب باشین .
          من در رشته زبان وادبیات فارسی دری توی کانکور کامیاب شدم ولی توی دانشگاه بهم پیشنهاد دادن که زبان و ادبیات انگلیسی رو بخانم من که هیچ تا حالا انگلیسی درست نخوندم چی کار کنم .

          پاسخ
          • moradi
            moradi گفته:

            شما باید با یک مشاوره تحصیلی مشورت کنید تا شما را در مسیر درست تحصیلی هدایت کنند.

  7. دلآرام
    دلآرام گفته:

    سلام،ببخشید من الان دارم رشته ی ادبیات انگلیسی رو در دانشگاه میخونم و به رشتمم خیلی علاقه دارم و دوس دارم به مدرک های بالاتر از لیسانس فک کنم و گرایش ارشدم رو هم ادبیات بزنم ولی بعضی از دوستانم میگن که آموزش خیلی راحت تره و بازار کار بهتری هم داره.اما من چون هدفم اینه که جزو هیئت علمی دانشگاه بتونم بشم میخواستم ببینم فرقی داره کدوم گرایش زبان رو ادامه بدم یا فارغ التحصیل از کدوم دانشگاه باشم

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. از اونجا که رشته Teaching محبوب‌تره و ظاهرا بازار کار بیشتری داره قبول شدن در اون هم دشوارتره. اگر قصد دارید عضو هیئت علمی دانشگاه ها باشید معمولا کار شما مرتبط با گرایشتون خواهد بود اما اگه قصد دارید بیرون از فضای دانشگاهی کار کنید گرایشی که انتخاب می‌کنید اونقدر هم مهم نیست و دانش و توانایی شماست که تعیین کننده است.
      دانشگاه های علامه، تربیت معلم (خوارزمی)، تهران، تربیت مدرس و شهید بهشتی از دانشگاه های معتبر در این رشته هستند.

      پاسخ
      • مریم
        مریم گفته:

        سلام ببخشید لازمه بگم اتفاقا الان آموزش چون تعداد خیییلی بیشتری دانشجو واسه ارشد میگیره تقریبا داره اشباع میشه و ارشد ادبیات ارزشش خیییلی خییلی بالاتر از آموزشه..من خودم خیلی واسه این موضوع تحقیق کردم و قطعا میگم ادبیات مخصوصا اگه بخوای استاد دانشگاه بشی خیلی خیلی شانس بیشتری داری و حتی استادامون میگفتن انقد ارشد ادبیات کمه که قطعا شما رو زمین نمیمونی البته در صورتی که باسواد هم باشی واقعا

        پاسخ
        • Kousar
          Kousar گفته:

          سلام خب به این فکر کنین که چرا اینقدر تعداد ارشد ادبیاتی ها کم شده، وقتی ظرفیت دانشگاهو کم میکنن پس یه دلیلی داره، تو ایران الان دیگه ادبیات به درد نمیخوره چون دارن حذفش میکنن و کاملا هم واضحه چرا
          من خودمم ادبیات دوست داشتم اما شرایط کاری برام مهم تره پس اموزش خوندم
          مطمئن باش تا چند سال دیگه اصلا ادبیاتیا رو راه نمیدن
          الانم برا استخدام اموزش و پرورش فقط میگن اموزش
          بعدم کی گفته اموزش راحته نمیفهمم چرا
          آموزش کلی تئوری و اصول روان شناسی داره و اونم همش به زبان انگلیسی نه فارسی
          خیل هم تاکیدش به ساختارها زیاده
          واقعا منی که خودم این رشته رو خوندم فهمیدم تدریس نیازمند اینه که آموزش خونده باشی نه ادبیات
          اتفاقا مباحث آموزش گاها سختتر و چالشی ترم میشن
          درسته ادبیات تاریخ نورتون داره ولی آموزش هم مطالب خاص خودش رو داره کلی مقاله و تحقیق داره
          موفق باشین

          پاسخ
          • الهام
            الهام گفته:

            سلام..شماازرشته آموزش زبان انگلیسی راضی هستید؟من هم دراین رشته قبول شدم..لطفاراهنمایی بفرمایید که بازارکارش چجوریه

          • نازیلا
            نازیلا گفته:

            سلام. لطفا بفرمایید که چرا اینطوری فکر می‌کنید و به جز تعداد کم پذیرش دانشگاه‌ها برای رشته ادبیات انگلیسی چه دلیلی محکمی برای مطرح کردن همچنین ادعایی دارید؟! ممنون

    • D
      D گفته:

      سلام ببخشید من میخوام برم رشته انسانی خیلیم به زبان انگلیسی علاقه دارم دوست دارم دبیر زبان بشم فقط نمیدونم مترجمی باید بخونم یا ادبیات همین چیزی که بالا توضیح دادین خیلی در این باره کلا سرچ کردم هم درباره ادبیات و هم درباره مترجمی زبان انگلیسی میشه راهنمایی کنین؟؟ اها راستی من تازه میخوام برم اول دبیرستان کلا نمیدونم چی کار کنم

      پاسخ
      • علیرضا بلوری
        علیرضا بلوری گفته:

        سلام.
        اگر قصد تدریس زبان انگلیسی رو دارید هر کدوم از این گرایش ها می‌تونن شما رو به سمت این هدف ببرند. مهم دانش واقعی شماست و پشتکارتون برای یادگیری بهتر تکنیک های تدریس.

        پاسخ
      • زهرا
        زهرا گفته:

        سلام.برای قبولی تو کنکور ارشد رشته اموزش در تهران چه رتبه ای لازمه؟

        پاسخ
        • Mohammadreza Fallah
          Mohammadreza Fallah گفته:

          سلام بر شما، برای روزانه رتبه ی زیر 400 باید داشته باشید و برای شبانه زیر 700

          پاسخ
    • Maede
      Maede گفته:

      سلام با رتبه11000زبان خارجه
      من میتونم اموزش زبان یا ادبیات زبان دولتی قبول شم?
      منطقه3هستم از گلستان
      اگ قبول میشم کدوم شهرارو بزنم??

      پاسخ
      • علیرضا بلوری
        علیرضا بلوری گفته:

        پیشنهاد می‌کنیم از شهرهای اطراف خودتون شروع کنید و طبق علاقه تون انتخاب کنید… با این رتبه برای قبول شدن در دانشگاه های شهرهای بزرگ احتمالا شانس زیادی ندارید.

        پاسخ
  8. مریم
    مریم گفته:

    سلام من امسال کنکور زبان دادم و طبق تخمین رتبه ای که زدم حدود رتبه ام 700 یا کمتر میشه….درصدام هم همه بالاست زبان عمومی 92 درصد زدم اما زبان تخصصی
    حدود 50 درصد دین و زندگی حدود 98 درصد و عربی 70 درصد و فارسی 70 درصد
    با این اوصاف آیا امکان تحصیل من که منطقه 2 هستم در رشته ادبیات و زبان انگلیسی در دانشگاه شهید بهستی تهران هست؟

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. با این حدود رتبه احتمالا شبانه شانس قبولی دارید.

      پاسخ
  9. الی
    الی گفته:

    سلام خسته نباشید میخواستم ببینم کسی با رتبه 1000یا2000 میتونه ادبیات زبان انگلیسی یا آموزش از دانشگاه تبریز سراسریش دربیاد یا نه؟

    پاسخ
  10. ایزدی
    ایزدی گفته:

    سلام
    من کارشناسی رشته مهندسی نرم افزار خوندم و میخوام برای ارشد زبان و ادبیات انگلیسی بخونم،چون کارشناسی رشتم متفاوت بوده میتونم بخونم یا دچار مشکل میشم ؟ ممنون

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام، نه دچار مشکل خاصی نخواهید شد فقط باید در ابتدا تعدادی واحد پیش نیاز بگذرونید.

      پاسخ
  11. ارین
    ارین گفته:

    سلام. بنده علاقمند به تحصیل در رشته زبان و گرایش مترجمی یا ادبیات هستم و با تحقیقی که انجام دادم گویا فرق های زیادی بین این دو گرایش وجود نداره و توانایی خود ادم هست که حرف اخر رو میزنه. من فقط یه سوال درباره رتبم دارم. در کنکور امسال رتبه تخمینی من حدود 1000 در منطقه 1 خواهد شد. میتونم با این رتبه در ادبیات دانشگاه گیلان قبول بشم؟ ممنون از شما

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام.
      البته از نظر آن چیزی که در دانشگاه به شما تدریس میشه تفاوت کم نیست اما با این رتبه شانس بالایی برای قبولی دارید.

      پاسخ
  12. Nika
    Nika گفته:

    سلام! من امسال کنکور دادم و میخوام ادبیات بخونم. ازونجایی که خیلی رشته محبوبی نیست میخوام بدونم با رتبه بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ منطقه ۱ در شهر تهران میتونم شبانه دانشگاه دولتی ای قبول شم؟ اگه نه آزاد چطور؟
    سوال دوم: شنیدم رشته ادبیات انگلیسی رو اگه توی دانشگاه آزاد بخونم بهتره نظر شما چیه؟!

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      با این رتبه احتمالا در دانشگاه دولتی شانس چندانی ندارید اما در دانشگاه آزاد چرا. در ضمن دانشگاه آزاد تهران شمال هم در این رشته اعتبار بسیار بالایی داره.

      پاسخ
  13. اذر
    اذر گفته:

    سلام کنکوری 98 ام
    رتبم تو زیر گروه 1 شده 198 میخواستم بدونم احتمالش هست شهید بهشتی یا علامه بیام ؟
    منطقه 3 / 187شدم و بومی مازندرانم

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. احتمالا به صورت شبانه شانس قبولی در این دانشگاه ها رو دارید.

      پاسخ
      • سحر مرتضوی
        سحر مرتضوی گفته:

        سلام،خسته نباشید
        میخواستم بدونم برای دانشگاه های گیلان تا چه رتبه ایی برای رشته ادبیات انگلیسی قبول میشن؟ درضمن برای شرکت کننده های منطقه 2
        بازم ممنون از پاسخگوییتون?

        پاسخ
  14. عرفااان
    عرفااان گفته:

    سلام. من امسال کنکور انسانی داشتم ولی برای زبان شرکت نکردم آیا باز هم میتونم برای دانشگاه رشته های مرتبط با زبان رو انتخاب کنم؟

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. خیر، بایستی حتما در کنکور زبان شرکت می‌کردید…

      پاسخ
    • Sepide
      Sepide گفته:

      سلام خسته نباشید میخواستم ببینم بازارکار دبیری زبان آموزش وپرورش چطوره

      پاسخ
      • علیرضا بلوری
        علیرضا بلوری گفته:

        سلام. معمولا بازار کار آموزش زبان انگلیسی خارج از مدارس بهتر هست.

        پاسخ
    • totia
      totia گفته:

      سلام خسته نباشین
      من کنکور زبانم دادم رتبم شده ۴هزار، میخواستم بدونم کدوم دانشگاه ها رو بزنم شانس قبولی دارم؟ روزانهمیخوام قلول شم

      پاسخ
      • محمد جهان فر
        محمد جهان فر گفته:

        سلام ، لطفا با آموزشگاه تماس حاصل فرمایید تاکارنشاسان مربوط راهنمایی کامل را خدمت شما بدهند

        پاسخ
  15. رها
    رها گفته:

    سلام. میخواستم ببیم با توجه به اینکه گفتید تفاوت چندانی تو سه تا گرایش وجود نداره از ادبیات انگلیسی میتونم مترجمی و تدریس هم داشته باشم ؟ یا باید به صورت تخصصی بخونم ؟ یا مثلا برعکس از مترجمی میتونم دبیر شم ؟

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. اتفاقا بین محتوای سه گرایش تفاوت وجود داره اما در نهایت چه بخواهید تدریس کنید و چه ترجمه، مهم ترین موضوع دانش واقعی شما در زبان انگلیسی هستش که اون رو باید با تلاش و وقت گذاشتن به دست بیارید.

      پاسخ
      • A
        A گفته:

        سلام من رشته زبان و ادبیات انگلیسی رو قبول شدم ولی میخواستم مترجمی بخونم‌،با توجه به اطلاعاتی که ذکر کردید پس من میتونم تو همین رشته تحصیل کنم ؟گرایش مترجمی رو؟

        پاسخ
        • علیرضا بلوری
          علیرضا بلوری گفته:

          سلام. ترجیحا به سراغ ادبیات یا آموزش برید و مترجمی رو بگذارید در اولویت آخرتون.

          پاسخ
    • مینا
      مینا گفته:

      سلام.ببخشید با خوندن رشته زبان و ادبیات انگلیسی میشه دبیر اموزش پرورش شد؟

      پاسخ
        • Negin
          Negin گفته:

          سلام؛ میشه لطفا توضیح بدید که چطور این امکان وجود داره؟ یعنی مثلاً من می‌تونم برای کارشناسی در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل کنم و ارشد وارد آموزش و پروش بشم یا روش دیگه‌ای هم وجود داره؟

          پاسخ
  16. .
    . گفته:

    سلام خسته نباشید بنظر خود شما رشته ادبیات انگلیسی اینده بهتری داره یا مترجمی؟

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. اگر قصد دارید تبدیل به یک زبان شناس حرفه ای بشید با گرفتن نمره های بالا در گرایش ادبیات می‌تونید به هدفتون برسید. البته که در گرایش مترجمی هم اگه دانش واقعی شما در زبان انگلیسی در سطح بالایی باشه فرصت های فراوانی پیش روی شما خواهند بود.

      پاسخ
  17. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم با رتبه ی 17هزار میتونم دانشگاه های روزانه یا شبانه شهرهای اطراف خودم یعنی رشت قبول شم؟؟؟یا هر شهری؟؟
    و اگر نه از اونجایی که دوست دارم فقط دبیر زبان شم و به ادبیات هم علاقه دارم نه مترجمی و میشه با گرفتن مدرکTTCهم اینکارو انجام داد بنظرتون باز هم دانشگاه ازاد رشته ی ادبیات انگلیسی رو انتخاب کنم یا یک رشته مثل روانشناسی؟؟و اینکه شما بین دانشگاه آزاد و پیام نور کدوم رو پیشنهادمیکنین؟؟با درنظرگرفتن اپلای در اروپا کدوم مدرک شانس بیشتری برای اکسپت داره؟؟ممنون میشم پاسخ بدید

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. خیر شانس زیادی ندارید، پیشنهاد ما به شما جستجو در بین دانشگاه های بدون کنکور هستش که با مراجعه به سایت دانشگاه آزاد می‌تونید در این باره اطلاعات بیشتری به دست بیارید.
      اگر می‌خواهید استاد زبان بشید به شرط کافی بودن دانش زبان انگلیسی تون می‌تونید با گذروندن دوره های TTC هم این کار رو شروع کنید.

      پاسخ
  18. M
    M گفته:

    سلام خسته نباشید من خیلی به ادبیات زبان انگلیسی علاقه دارم و در سطح بالایی هم قرار دارم به نظر شما فرصت شغلی خوب برای این رشته در خارج از کشور با مدرک فوق لیسانس وجود داره؟ و اینکه بهتره داخل ایران برم دانشگاه یا کشور های دیگه؟

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      برای مهاجرت علاوه بر داشتن مدرک دانشگاهی انگلیسی، خوبه که مدرکی بین المللی مثل CELTA هم داشته باشید که می‌تونید در کشورهای اطراف در دوره های اونها شرکت کنید.

      پاسخ
  19. روژین
    روژین گفته:

    سلام میخواستم ببینم با رتبه ی 23000 رشته زبان میتونم دانشگاه های آزاد تهران یا کرج،رشته مترجمی یا آموزش زبان رو قبول بشم؟!

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. خیر شانس زیادی ندارید، پیشنهاد ما به شما جستجو در بین دانشگاه های بدون کنکور هستش که با مراجعه به سایت دانشگاه آزاد می‌تونید در این باره اطلاعات بیشتری به دست بیارید.

      پاسخ
  20. aban
    aban گفته:

    سلام..من رتبه 17 هزار دانشگاه ازاد اوردم..میخواستم بدونم شانسی برای قبولی تو دانشگاه ازاد قزوین رشته ی اموزش زبان انگلیسی یا ادبیات انگلیسی دارم یا نه(خودمم بومی منطقه یک هستم)..
    البته با سوابق تحصیلی هم ثبت نام کردم

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. خیر شانس زیادی ندارید، پیشنهاد ما به شما جستجو در بین دانشگاه های بدون کنکور هستش که با مراجعه به سایت دانشگاه آزاد می‌تونید در این باره اطلاعات بیشتری به دست بیارید.

      پاسخ
  21. Kimiaaa
    Kimiaaa گفته:

    رشته زبان و ادبیات انگلیسی از نظر مهاجرت پذیری چطوره؟ من قصدم مهاجرته میخوام بدونم با این رشته شرایط سخت میشه؟ اگر توی دانشگاه های دولتی تهران یا مشهد تحصیل کنم

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      برای مهاجرت علاوه بر داشتن مدرک دانشگاهی انگلیسی، خوبه که مدرکی بین المللی مثل CELTA هم داشته باشید که می‌تونید در کشورهای اطراف در دوره های اونها شرکت کنید.

      پاسخ
  22. Bahar
    Bahar گفته:

    سلام. من قصد تحصیل در رشته ادبیات زبان رو دارم. میخواستم از آینده شغلیش در خارج از کشور مطلع بشم و این چه شغل هایی رو میشه با ادبیات زبان خوندن بدست آورد.

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی می‌تونه بسیار برای شما عالی باشه به شرط اونکه دانش زبان انگلیسی شما به شکل واقعی بالا بوده و یکی از مدارک بین المللی آموزش زبان انگلیسی مثل CELTA رو هم داشته باشید.

      پاسخ
  23. عرفان
    عرفان گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من 27 سالمه و لیسانس مدیریت صنعتی دارم. ازون جایی که همیشه به زبان انگلیسی علاقه داشتم طی چندین سال جمعا حدود بیست ترم در آموزشگاه های مختلف اراک و به خصوص کانون زبان ایران شرکت کردم و پس از گذراندن مقطع ADVANCED 3 از کانون زبان فارغ التحصیل شدم و به دلیل قوی بودن پایه زبانی همواره جزو شاگردان ممتاز زبان در مدرسه و دانشگاه و آموزشگاه ها بودم و به تدریس زبان هم علاقه مندم. حالا قصد ادامه تحصیل دارم ولی نمیخوام مدیریت صنعتی رو ادامه بدم چون زیاد بهش علاقه ندارم و در کنکور 89 هم به دلیل اصرار خانواده و آشنایان این رشته رو انتخاب کردم. من دچار سردرگمی هستم و نمیدونم برای ادامه تحصیل در رشته زبان چکار کنم. پیشنهاد شما جهت شرکت در کنکور ارشد زبان انگلیسی چیه؟ و میشه بگید قبولی در این مقطع تا چه حد دشوار یا آسان هست؟ ضمنا من به گرایش ادبیات هم علاقه ای ندارم. اگه ممکنه منو راهنمایی کنید با تشکر.

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. اگه علاقه تون صرفا به تحصیل در دانشگاه هست می‌تونید بسته به علاقه تون در رشته های مترجمی یا تدریس زبان انگلیسی ادامه تحصیل بدید اما قبولی در این رشته ها مخصوصا در دانشگاه های معتبر چندان آسون نخواهد بود. اگه به تدریس علاقه دارید می‌تونید در دوره های TTC شرکت کرده یا در سطح بین المللی به دنبال مدرک CELTA باشید.

      پاسخ
  24. مریم توکلی
    مریم توکلی گفته:

    سلام
    با رتبه 850منطقه3 شانس قبولی دانشگاه های تهران مثلا بهشتی یا علامه(روزانه یا شبانه) یا ازاد تهران هست؟

    پاسخ
    • سما
      سما گفته:

      به نظر شما رشته ی زبان وادبیات انگلیسی بازکار خوبی داره یا شیمی؟

      پاسخ
      • moradi
        moradi گفته:

        با سلام و وقت بخیر
        شما برای انتخاب رشته و مشاوره آکادمیک باید با یک مشاوره تحصیلی صحبت کنید.

        پاسخ
  25. هاجر
    هاجر گفته:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من امسال برای تحصیل تو رشته زبان و ادبیات انگلیسی وارد دانشگاه میشم ولی قصد دارم در اینده بورسیه بگیرم و برای ادامه تحصیل به کشور دیگه ای مهاجرت کنم، ولی چیزی که خیلی ذهنمو درگیر کرده اینه که بهترین فعالیت هایی که میتونم در طول تحصیل انجام بدم که بتونم یه رزومه عالی داشته باشم چه فعالیت هایی هستن، مثلا فعالیت های اکادمیک و نوشتن مقاله یا فعالیت به عنوان مترجم تو سایت ها و ترجمه مقاله هاشون میتونه کمکی بکنه؟

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      بله هر گونه فعالیت مرتبط با زبان انگلیسی از جمله تدریس یا ترجمه می‌تونه مفید باشه به شرطی که بتونید در خارج از کشور مدرکی هم ارائه بدید که واقعا این کارها رو انجام داده اید.

      پاسخ
  26. الهام
    الهام گفته:

    سلام خیلی ممنون بابت متن مفیدتون
    من رتبه 1900زبان منطقه 3هستم .به نظرتون دانشگاه تبریز یا ارومیه قبول میشم ؟

    پاسخ
  27. sara
    sara گفته:

    سلام ، میخواستم بدونم کسی که در دبیرستان رشته ی انسانی رو انتخاب کرده ، برای دانشگاه میتونه زبان و ادبیات انگلیسی بخونه ؟

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. بله امکانش هست منتها کنکور زبان جدا هستش از کنکور انسانی، یعنی اینکه باید در دو آزمون شرکت کنید.

      پاسخ
  28. ایدا
    ایدا گفته:

    سلام خسته نباشید
    من رشتم تجربیه
    میتونم توی دفترچه انتخاب رشته ادبیات انگلیسی و بزنم؟

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. بله می‌تونید به شرطی که کنکور زبان شرکت کنید نه کنکور تجربی.

      پاسخ
  29. Sara
    Sara گفته:

    سلام ممنون از اطلاعاتتون
    میشه بیشتر درباره ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات انگلیسی و کار در خارج از کشور توضیح بدین؟
    اینکه چطور با این رشته میشه رفت خارج و چه کارهایی میشه انجام داد؟
    ممنون

    پاسخ
  30. رامین
    رامین گفته:

    سلام.خسته نباشین.من زبانم خوب نیست.ولی خیلی علاقه دارم.به گفته بعضی دوستام رشته ادبیات زبان رشته سختیه.قبل از ورود توانایی انگلیسیم تا چه حد باید باشه؟؟؟واینکه چند سال طول میکشه تموم شه؟؟

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. رشته ادبیات قطعا سختی های خودش رو داره اما با تلاش کافی می‌تونید به اهدافتون برسید. رشته ادبیات هم مثل رشته های دیگه در مقطع لیسانس 4 سال و در فوق لیسانس 2 سال طول می‌کشه.

      پاسخ
  31. Sara
    Sara گفته:

    سلام ممنون از متنتون و راهنمایی هاتون
    میشه لطفا بگید با تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی و با فرض داشتن مدرکی مثل CELTA چطور میشه در خارج از کشور تحصیل یا کار کرد؟مثلا چ کارهایی میشه کرد؟♡

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. با داشتن این مدارک و تجربه کافی فرصت های زیادی برای تدریس زبان انگلیسی در خارج از کشور وجود داره که با اندکی جستجو می‌تونید اونها رو پیدا کنید.

      پاسخ
  32. ayeh
    ayeh گفته:

    سلام با توجه به خاص بودن این رشته مثله مترجمی یا ادبیات انگلیسی درامد خوبی در اینده کاریش داره؟

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. در صورتی که درستون رو به خوبی بخونید و مدارک بین المللی زبان انگلیس مثل آیلتس یا سلتا رو هم بگیرید، قطعا آینده کاری خوبی می‌تونید داشته باشید.

      پاسخ
      • Neda
        Neda گفته:

        سلام میخواستم بدونم حدودا با چه رتبه ای میتونم دانشگاه دولتی بوشهر رشته زبان وادبیات انگلیسی قبول بشم؟

        پاسخ
  33. نیلوفر
    نیلوفر گفته:

    سلام من رشته مترجمی قبول شدم میخواستم ببینم اگه ارشد بگیرم برای دکترا بورسیه میتونم بشم کشور دیگه یا اگه به درد نمیخوره نرم این رشترو به جاش برم روانشناسی

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      با رشته مترجمی برای بورسیه شدن معمولا امکان زیادی وجود نداره.

      پاسخ
  34. Neda
    Neda گفته:

    واینکه آموزش زبان انگلیسی رتبه بالاتری میخواد یا زبان وادبیات انگلیسی؟ ممنون میشم از پاسختون

    پاسخ
  35. M.sein
    M.sein گفته:

    سلام برای عضو هیئت علمی شدن کدوم رشته رو بین ادبیات زبان و مترجمی پیشنهاد میکنید و اینکه به نسبت کدوم رشته ی ساده تریه

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. رشته مترجمی ساده تره و برای عضو هیئت علمی شدن با گرایش ادبیات و اندکی تجربه کاری نتیجه بهتری خواهید گرفت.

      پاسخ
  36. ساره
    ساره گفته:

    سلام من اهل تهرانم زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه صنعتی شاهرود قبول شدم
    ازاونورم مدیریت صنعتی پیام نور ملارد قبول شدم
    خودم به زبان علاقه دارم حاضرم هستم تا شاهرود برم ولی موندم مه بین این دو تا رشته بازار کار کدوم بهتره؟
    بعد اینکه کدوم دانشگاه بهتره

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. پیشنهاد ما در حال حاضر همون رشته ادبیات هستش.

      پاسخ
  37. شکوفه
    شکوفه گفته:

    سلام
    میخواستم بپرسم اگه لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی بگیرم میتونم واسه ارشد مترجمی بخونم؟؟!

    پاسخ
      • متین
        متین گفته:

        سلام، خسته نباشید
        من میخوام از ترم بعد رشته ی ادبیات انگلیسی رو دانشگاه آزاد بخونم – بخاطرش چیزی که قبول شدنم و نخوندم ولی بازم خیلی میترسم که سطح بقیه دانشجو های این رشته بالا باشه – سطحم اپر اینترمدیت هست و ذوق خیلی زیادی برای یادگیری زبان دارم – میشه راهنماییم کنید
        از نظرتون با این سطحم، این رشته برام مناسبه؟

        پاسخ
        • علیرضا بلوری
          علیرضا بلوری گفته:

          سلام. باید توجه داشته باشید که این رشته نسبتا سنگین هستش و برای موفقیت در اون به دانش و تلاش بالایی نیاز دارید. توصیه می‌کنیم حتما برای سنجیدن سطحتون با مشاوران آموزشی ما صحبت کنید.

          پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. بله می‌تونید اما پیشنهاد ما اینه که مترجمی رو در اولویت آخرتون قرار بدید.

      پاسخ
  38. Farzin
    Farzin گفته:

    با سلام و عرض خسته نباشید.من دانشجوی ترم ۷ ادبیات انگلیسی ام،دانشگاه دولتی.میخواستم بدونم بنظرتون واسه ادامه ی تحصیل کنکور ارشد ادبیات بدم یا اموزش زبان؟به نظرتون کدوم یکی بهتره؟
    بحث علاقه و اینا هم واس من مطرح نیس
    در مورد اموزش میگن کار واسش بهتر پیدا میشه،استخدامی اموزش پرورش و اموزش زبان میگیرن،ولی میگن همه میرن اموزش و اشباع شده. در مورد ادبیات کنکورش میگن خیلی سخته،کار نسبتا کمتر میتونه فعالیت کنه ولی اگر به مدرک فوق و دکترا برسیم شاید استاد دانشگاه شدن نسبت به اموزش واسش راحتر باشه.اگه نظرتونو بگین ممنون میشم.
    در کشور های دیگه کدوم بدرد بخورتره؟

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. پیشنهاد ما هم گرایش آموزش هست چون بازار کار بسیار گسترده تری داره.

      پاسخ
  39. Asa
    Asa گفته:

    سلام
    من امسال کنکور هنر و زبان قراره بدم و نمیدونم واقعا انرژی ام رو روی خوندن برای کدوم یک از این کنکور ها بگذارم … با لیسانس ادبیات انگلیسی از دانشگاه دولتی و یک مدرک بین المللی میشه بورسیه برای کانادا یا امریکا گرفت ؟؟؟؟
    و اینکه از نظر اینده شغلی یا بورس شدن…. رشته ادبیات زبان بهتره یا رشته گرافیک یا سینما ؟؟
    برای تدریس زبان در دانشگاه دولتی ایران یا دانشگاه های خارج از کشور مدرک ttc …celta کافیه ؟؟؟ یا حتما باید رشته ادبیات زبان بوده باشیم ؟؟؟؟؟

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. قطعا رشته زبان رو پیشنهاد می‌کنیم مخصوصا اگه به فکر آینده شغلی تون هستید.

      پاسخ
  40. Assa
    Assa گفته:

    سلام
    من امسال قراره کنکور هنر و زبان بدم و واقعا نمیدونم انرژی ام رو روی خوندن برای کدوم یک از این. کنکور ها بذارم … بین رشته ادبیات زبان و رشته سینما (کارگردانی و تدوین …) موندم و شک دارم که کدوم رو برم
    از نظر اینده شغلی و به خصوص بورس شدن برای دانشگاه های خارج از کشور رشته ادبیات زبان بهتره یا رشته سینما (یا گرافیک) ؟
    برای تدریس زبان به عنوان استاد دانشگاه (هم در ایران و هم خارج) مدرک ttc و celta کافیه یا باید حتما رشته ادبیات زبان بوده باشیم ؟؟؟
    در ضمن من ترم اخر کانون زبان رو پاس کردم (advance 3 ) و از کانون زبان ایران فارغ التحصیل شدم با مدرک کانون میتونم تدریس کنم ؟؟؟

    پاسخ
  41. Ahgase
    Ahgase گفته:

    سلام ببخشید من رشتم کار و دانش هستش. برای کنکور رشته گرافیک رو زدم ‌و امتحان اون رو دادم،ولی بعد باهام تماس گرفتن و گفتن که حتی اگه در کنکور گرافیک هم قبول شده باشین دانشگاه پذیرشتون نمیکنن چون رشته شما کامپیوتر بوده و گرافیک زیرشاخه هنره…حالا برای سال دیگه اگه بخوام کنکور زبان رو بدم بازم دچار مشکل میشم و حتی با قبولی در زبان هم نمیتونم دانشگاه شرکت کنم؟!
    و اینکه اگه مشکلی نیست،باید هم کنکور فنی و زبان رو بدم؟!

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. شما باید در مقطع پیش دانشگاهی یکی از شاخه های نظری رو بگذرونید تا اجازه شرکت در کنکور زبان رو داشته باشید.

      پاسخ
    • زهرا
      زهرا گفته:

      سلام ببخشید من دانش اموز تجربی ام و ۱۸ سالمه هدف من از زبان اینه ک بتونم مترجم شفاهی یا تور لیدر بشم آیا این امکان از هر سه گرایش وجود داره؟
      و سوال بعدیمم اینه ک میتونم اول ادبیات بخونم بعد به مترجمی واس ارشدم بخونم؟

      پاسخ
      • محمدرضا مسیبی مسیبی
        محمدرضا مسیبی مسیبی گفته:

        سلام شما باید با یک مشاور تحصیلی صحبت کنید

        پاسخ
  42. Zeinab
    Zeinab گفته:

    سلام ممنون از اطلاعاتتون
    من امسال‌ کنکور دارم و می خواستم بدونم برای ورود به رشته ی ادبیات دانشگاه بهشتی یا علامه تا سقف چه رتبه ای ممکنه بیارم؟
    و اینکه برای ورود به این رشته باید به انگلیسی مسلط باشم؟
    اگر در سطح متوسط باشم به مشکل می خورم؟

    پاسخ
  43. مریم
    مریم گفته:

    سلام با تشکر از متن خوبتون. یه سوال داشتم الان من ترم اول رشته ادبیات انگلیسی هستم ولی باتوجه به درس های سنگین ترم بعد حس میکنم از پسش برنمیام میخام تغییر رشته به اموزش زبان بدم نظر شما چیه ؟! البته به نویسندگی به زبان فارسی خیلی علاقه دارم

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. این که تصور کنید با تغییر گرایش درس هاتون آسون می‌شند چندان درست نیست چون دو گرایش درس های مشترک بسیار زیادی دارند.

      پاسخ
    • نسیم
      نسیم گفته:

      سلام.وقت بخیر.من تصمیم گرفتم رشته ی ادبیات انگلیسی بخونم ولی پیش زمینه ی زبانم در حد دبیرستان هست‌.ذوق و استعدادی در زمینه ی نویسندگی دارم و می نویسم.زبان انگلیسی رو دوست دارم، نویسندگی رو هم همینطور.پیشنهاد شما چی هست؟آیا توی نویسندگی زبان انگلیسی میتونه کمکی بهم کنه؟؟

      پاسخ
      • محمدرضا مسیبی مسیبی
        محمدرضا مسیبی مسیبی گفته:

        سلام تماس حاصل فرمایید و با اساتید صحبت کنید تا راهنماییتون کنن

        پاسخ
  44. مریم
    مریم گفته:

    سلام من کارشناسی شیمی خوندم و الان میخوام کنکور ارشد ادبیات انگلیسی شرکت کنم، برای کنکور از چه منابعی باید استفاده کنم؟

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. کتاب های A GLOSSARY OF LITERARY TERMS، The Norton Anthology of English Literature و کتاب های Laurence Perrine رو مطالعه کنید.

      پاسخ
  45. مریم
    مریم گفته:

    و البته اینکه قصد مهاجرت دارم ولی خیلی علاقه‌ی زیادی به کار آزمایشگاهیه رشته‌ی خودم ندارم، حالا اگه ارشد زبان بخونم و طبق‌گفته های شما اون مدرکای‌مورد نیازم‌بگیرم شرایط‌مهاجرت برای ادبیات انگلیسی چطوریه؟ کدوم کشورا پذیرش دارن؟ توی یه کشوری (مثل کانادا )که انگلیسی خیلی رواج داره چه کاری میشه با رشته‌ی ادبیات انگلیسی انجام داد؟

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. رشته های زبان انگلیسی معمولا بیشتر به درد تدریس می‌خورند تا مهاجرت. اون هم به شرطی که یک مدرک بین المللی تدریس مثل Celta داشته باشید.

      پاسخ
  46. کوثر کیا
    کوثر کیا گفته:

    سلام وقت بخیر ببخشید یه سوال
    من رشتم تجربیه اما عاشق زبانم و میخوام برای کنکور زبان آماده بشم
    میخوام رشته ادبیات زبان انگلیسی در بهترین دانشگاه قبول بشم
    اما نمیدونم برای زبان تخصصی چه کتابی بخونم؟
    کتاب پیشنهادی زیاد دارم
    اما دوس دارم یه منبع خوب داشته باشم و چندین بار بخونم
    برای زبان عمومی از دی وی دی دکتر اناری استفاده میکنم
    میشه یه کتاب خوب معرفی کنید؟

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. کتاب های A GLOSSARY OF LITERARY TERMS، The Norton Anthology of English Literature و کتاب های Laurence Perrine رو مطالعه کنید.

      پاسخ
  47. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام میخاستم بدونم در رشته مترجمی ویا ادبیات انگلیسی اگر رتبه ام چه رقمی بشه میتونم تهران دانشگاه علامه قبول بشم؟؟؟؟؟؟؟؟ البته ساکن تهران هستم

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. به صورت روزانه حداقل زیر 100 و شبانه حداقل زیر 500 باید بیارید.

      پاسخ
  48. Amir pierce
    Amir pierce گفته:

    با سلام خیلی ممنون از مقاله بسیار مفید بود من چنتا سوال برام پیش اومده
    برای این رشته یا رشته های مرتبط با زبان انگلیسی اگر رتبه کنکور یا هرچیز دیگه ی عالی باشه میشه توسط کشورای خارجی بورس بشه؟
    و اینکه راجب کپی رایتینگ و تبلیغات اگه بخوایم صادق باشیم چند درصد امکان موفقیت رو داره؟
    ممنون میشم جواب بدید

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. امکانش خیلی زیاد نیست به صورت کلی. در مورد مشاغل مرتبط با تبلیغات هم معمولا یک مدرک مرتبط با همین مهارت می‌تونه مفید باشه به اضافه نمونه کارهایی که بتونید در این زمینه ارائه بدید.

      پاسخ
  49. پیرس
    پیرس گفته:

    سوال مهم دیگ اینکه این رشته مث رشته ی دبیری معافیت سربازی رو به همراه داره یا خیر؟
    و اینکه در انتخاب دانشگاه شبانه و روزی درمورد سربازی با هم فرق میکنن یعنی دانشگاه شبانه بری سربازی هم باید بری؟
    خیلی ممنون میشم پاسخ بدید

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      به صورت کلی شما با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل می‌تونید معافیت موقت سربازی بگیرید و این موضوع به رشته یا روزانه یا شبانه بودن هم ارتباطی نداره.

      پاسخ
  50. مهشاد
    مهشاد گفته:

    سلام. خسته نباشید. من کارشناسی گرافیک خواندم، ولی همیشه به ادبیات انگلیسی علاقمند بودم. میخواستم بدونم اگر برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته ادبیات انگلیسی قبول بشم باتوجه به اینکه سطح زبانم upper intermediate هست خیلی به مشکل بر میخورم یا خیر. ممنونم از شما.

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. با توجه به صحبتتون اگه سطح شما Upper Intermediate واقعی باشه مشکل خاصی برای ادامه تحصیل نخواهید داشت اما باید حتما به به صورت مستمر مطالعه جانبی هم داشته باشید.

      پاسخ
      • Morteza
        Morteza گفته:

        سلام خسته نباشید
        من کارشناسی مکانیک خوندم
        دوست دارم مترجمی زبان بخونم برای علاقه و یادگیری کامل زبان
        نه برای کار
        همیشه دوست داشتم مترجمی زبان بخونم .سطح
        زبانم متوسط روبه پایین میباشد
        بنظر شما میتونم کنکور قبول بشم
        و در دانشگاه به مشکل نمیخورم

        پاسخ
        • علیرضا بلوری
          علیرضا بلوری گفته:

          سلام. اگر صرفا به یادگیری زبان علاقه دارید، پیشنهاد ما شرکت در کلاس در یک موسسه معتبر زبان هستش. به هر حال با سطح زبان متوسط به پایین شاید نتونید در این رشته قبول بشید.

          پاسخ
          • Morteza
            Morteza گفته:

            ممنون از راهنمایی و پاسختون
            من چطور میتونم با شما صحبت کنم

  51. عسل
    عسل گفته:

    سلام.خسته نباشید
    من داوطلب کنکور زبان 99ام. و میخوام وارد فرهنگیان بشم(اموزش زبان). سوالم این هستش که تا چه رتبه ای میتونم بصورت دولتی قبول بشم؟

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      برای پذیرفته شدن در رشته دبیری با رتبه 4000 هم می‌تونید جواب بگیرید اما توجه داشته باشید که بعد از اتمام تحصیلات ممکنه که لازم باشه مدتی در مناطق محروم و دورافتاده تر کار کنید.

      پاسخ
  52. fatemeh
    fatemeh گفته:

    سلام من تا دهم طراحی و دوخت خوندم و الان میخوام تغییر رشته بدم به رشته زبان انگلیسی چون متاهلم شرایط تحصیل در مدرسه رو ندارم . میخواستم بدونم چطور میتونم دیپلمم رو سریع بگیرم و انگلیسی رو ادامه بدم و چه کتاب هایی رو باید بخونم . ممنون .

    پاسخ
    • علیرضا بلوری
      علیرضا بلوری گفته:

      سلام. شما بهتره که حتما سال یازدهم رو هم تموم کنید، پیش دانشگاهی رو هم بگذرونید و از اونجا وارد رشته های زبان انگلیسی بشید.

      پاسخ
      • M.E
        M.E گفته:

        سلام من کنکور ۱۴۰۰ رو میخوام زبان شرکت کنم با انتخاب رشته ی ادبیات انگلیسی و کسب مدرک معتبر و ارتقای دانشم شرایط مهاجرت چطور هست ؟ میتونم مهاجرت کنم ؟ و حداقل باید چند سال بخونم تا بتونم مهاجرت کنم ؟

        پاسخ
        • Mohammadreza Fallah
          Mohammadreza Fallah گفته:

          متاسفانه انتخاب رشته زبان به مهاجرت شما کمکی نخوهد کرد و شما باید به غیر از مهارت ارتباطی که دارید ( دانش زبان ) تخصص دیگری نیز داشته باشید.

          پاسخ
      • M.E
        M.E گفته:

        سلام من کنکور ۱۴۰۰ رو میخوام زبان شرکت کنم با انتخاب رشته ی ادبیات انگلیسی و کسب مدرک معتبر و ارتقای دانشم شرایط مهاجرت چطور هست ؟ میتونم مهاجرت کنم ؟ و حداقل باید چند سال بخونم تا بتونم مهاجرت کنم ؟

        پاسخ
  53. Mahsa
    Mahsa گفته:

    سلام من هنرآموز هستم علاوه بر کنکور هنر زبان هم شرکت کردم میخواستم بدونم اگ رتبه خوبی نیارم بازم میتونم با همون رتبه یا سابقه تحصیلی ادبیان زبان انگلیسی واحد ازاد تهران شمال شرکت کنم؟

    پاسخ
  54. بابک
    بابک گفته:

    با سلام و عرض ادب
    من به زبان انگلیسی علاقه دارم ولی نمی خوام به دانشگاه برم و بیشتر Reading مدنظرمه و کتاب Essential Words For The TOEFL را تموم کردم ولی هنوز از “ریدینگم” راضی نیستم لطفا منو راهنمایی بفرمایید چه کتاب هایی در ادامه بهترین هستند؟
    و کدوم موسسه زبان را برای آمادگی آزمون تافل توصیه میکنید؟ ممنون

    پاسخ
  55. Fatemeh tavana
    Fatemeh tavana گفته:

    سلام من امسال کنکور دارم و کنکور زبان میدم ؛ میخواستم بدونم قبولی از دانشگاه سرارسری تبریز روزانه برای منطقه ی ۲ چه رتبه ای لازمه؟

    پاسخ
  56. Fatemeh tavana
    Fatemeh tavana گفته:

    سلام من امسال کنکور دارم و کنکور منحصرا زبان میدم ، رشته ادبیات زبان انگلیسی میخوام توی دانشگاه سراسری تبریز میخواستم بدونم رتبه لازمه برای قبولی چقدره ؟ برای منطقه ی ۲

    پاسخ
    • Mohammadreza Fallah
      Mohammadreza Fallah گفته:

      رتبه آخرین فرد قبول شده 1541 بوده در منتطقه 2 که با توجه به این شما باید رتبه ای کمتر از 1500 کسب کنید که در دانشگاه تبریز در رشته زبان و ادبیات انگلیسی محصول تحصیل بشوید.

      پاسخ
  57. Fatemeh tavana
    Fatemeh tavana گفته:

    سلام ببخشید قبولی از رشته ادبیات انگلیسی از دانشگاه تبریز سراسری روزانه برای منطقه ی ۱ چطوره؟؟ خودشم بنده از تبریز هستم

    پاسخ
    • سهیلا
      سهیلا گفته:

      سلام. من رشته ادبیات انگلیسی مشهد رو آوردم ولی نرفتم?‍♀️… و رشته تجربی ک قبل اون اوردم رفتم.. امکان انتقال و تغییر رشته وجود داره؟

      پاسخ
  58. Fatemeh tavana
    Fatemeh tavana گفته:

    سلام ببخشید قبولی از رشته ادبیات انگلیسی از دانشگاه تبریز سراسری روزانه برای منطقه ی ۱ چه رتبه ای میخواد؟؟ خودشم بنده از تبریز هستم

    پاسخ
  59. ahz
    ahz گفته:

    سلام
    من رشته ام ریاضی هست آیا می توانم برای سال آینده هم کنکور ریاضی شرکت کنم هم کنکور زبان؟
    علاقه زیادبه به زبان دارم انگلیسی را از 6 سالگی تا الان در آموزشگاه زبان ایرانمهر خواندم کتب آموزشی زیادی هم خواندم الان هم زبان آموز پیشرفته هستم
    دارم کتاب امریکن انگلیش فایل 5 رو می خونم
    آیا احتمال قبولی در کنکور زبان دانشگاه سراسریخوب در تهران رادارم؟
    ممنون از شما مقاله خوبتان

    پاسخ
    • Mohammadreza Fallah
      Mohammadreza Fallah گفته:

      به احتمال خیلی زیاد و شاید 100 % احتمال قبولی برای شما هست و در عین حال پیشنهاد ما به شما این است که منابع تکمیلی سازمان سنجش را هم حتما مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  60. abo.x
    abo.x گفته:

    سلام
    برای اینکه بخواهیم هم دانش زبانی بالا داشته باشیم و مکالمه راحت بکنیم و لهجه ی خبی هم داشته باشیم پیشنهاد شما چیست و کدام گرایش است؟

    آیا گرایش زبان و ادبیات انگلیسی به مکالمه و تکنیک های آن می پردازد یا صرفا بحث های ادبی میشه؟مترجمی چی؟؟؟

    سپاس

    پاسخ
    • Mohammadreza Fallah
      Mohammadreza Fallah گفته:

      پیشنهاد ما به شما گرایش ادبیات است که در آن هم دانش زبان خوبی بدست می‌آورید و هم رو لحجه ی شما کار میشود.

      پاسخ
  61. Aydin
    Aydin گفته:

    با سلام
    من دانش آموز کلاس هشتم هستم و اطلاعات زیادی در مورد انتخاب رشته برای دبیرستان و دانشگاه و مراحل بالاتر دارم، می خواستم در زمینه انتخاب رشته دبیرستان به من کمک کنید من در مدرسه تیز هوشان درس میخونم و اهداف بزرگی رو در ذهنم برای آینده ام دارم من در المپیاد ها به خصوص المپیاد ریاضی رتبه های بالایی کسب کردم و دیوانه رشته ریاضی هستم و در مدرسه هم استاد یار معلم هستم و مطمئنم در رشته ای که قرار است توش تحصیل کنم رتبه دو رقمی یا تک رقمی می آورم اما در کنار این ها من به رشته انسانی یعنی رشته ای که بعدا مرتبط با نویسندگی و شاعری و ادبیات هم علاقه زیادی دارم و این را میدانم که در حوضه نویسندگی فردی بسیار با استعداد هستم و اطرافیانم هم از قدرت نویسندگی من تعجب می کنند چون در سطح بالایی از فهم و شعور است من در خانواده پنج نفره زندگی میکنم که تحصیلات بالایی دارند من دو خواهر هم دارم که یکی از آنها دانشجو است که در دبیرستان نمونه دولتی بوده و خواهر دومم در مقطع دبیرستان دوره دوم در دبیرستان نمونه دولتی است، اولین خواهرم رشته ریاضی را خوانده است و خواهر دومم رشته تجربی و هر دو در نمونه دولتی بوده اند.
    خواهر اولم دانشجو رشته مهندسی شیمی ترم چهارم است و رتبه 83 کنکور ریاضی بوده
    الان من بین این دو رشته مونده ام و نمی دانم کدام را بروم من به هر دو رشته علاقه بسیار زیادی دارم لطفا اگر در این زمینه تجربه ای دارید و یا میتوانید به من کمک به من بگویید باتشکر.

    پاسخ
  62. mnu
    mnu گفته:

    سلام من سال بعد کنکور دارم میخواستم ببینم تا چه رتبه ای میتونم دانشگاه دولتی در تهران و دانشگاه آزاد تهران برای رشته ادبیات انگلیسی قبول شم
    و اینکه کتاب برای کنکور زبان از کجا تهیه کنم

    پاسخ
  63. راحیل
    راحیل گفته:

    سلام ، خسته نباشید و ممنون بابت مقاله ی خوبتون . ببخشید ی سوالی داشتم . شما مقاله ای در رابطه با هیئت علمی هم دارید (شرایطش و اینکه چطور میتونیم وارد هیئت علمی بشیم) چطور میتونم استادی توی رشته ی ادبیات انگلیسی رو توی برنامم قرار بدم و چ کارهایی لازمه برای رسیدن بهش ؟؟
    ممنون

    پاسخ
    • محمد جهان فر
      محمد جهان فر گفته:

      سلام ، لطفا با موسسه 49109000 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان به صورت دقیق شما را راهنمایی کنند

      پاسخ
  64. Parya
    Parya گفته:

    سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم با رتبه ۱۳۴۵ منطقه ۳ برای چه دانشگاه هایی توی رشته ادبیات انگلیسی اقدام کنم احتمال قبولیش بیشتره؟!
    و احتمالش بابلسر یا رشت بیارم؟!

    پاسخ
    • moradi
      moradi گفته:

      سوال شما در حیطه تخصصی موسسه نمی باشد لطفا با یک مشاور تحصیلی صحبت کنید

      پاسخ
  65. یونس
    یونس گفته:

    سلام .من 20%زبان رو بلدم ولی یه سوال داره ناراحتم میکنه و اون هم اینه که ایا در دانشگاه از اول زبان را یاد میدهند یا از جای مشخص شده ای.(رشته زبان و ادبیات انگلیسی) با تشکر .

    پاسخ
  66. Baran
    Baran گفته:

    سلام
    ببخشید افرادی ک موسسه زبان تاسیس میکنند چه رشته خوندند؟ادبیات انگلیسی؟یا اموزش؟
    من خودم ادبیات انگلیسی دوست دارم اما امه میگن ک بعد باید وارد اموزش و پرورش بشی تا بتونی یک موسسه تاسیس کنی
    میشه یکم در این مورد توضیح بدین

    پاسخ
  67. شبنم
    شبنم گفته:

    سلام و عرض احترام ، لطفا بفرمایید اکر رشته ادبیات انگلیسی رو بخونم در چه مقطعی می تونم در دانشگاههای خارج ادامه تحصیل بدم بعنوان مثال امکان ادامه در شاخه های آرت هست یا خیر؟

    پاسخ
  68. نغمه
    نغمه گفته:

    با سلام. من فوق لیسانس ادبیات فارسی دارم و عاشق ادبیاتم حتی ادبیات جهان و دوست دارم در کنار دکتری ادبیات فارسی رشته زبان انگلیسی هم بخونم تا بتونم متون ادبی فارسی رو به انگلیسی و متون ادبی انگلیسی رو به فارسی ترجمه کنم، راستش سوال من اینه که رشته مترجمی انگلیسی رو ادامه بدم یا رشته ادبیات انگلیسی رو و کدوم بیشتر به من کمک میکنه تا به هدفم برسم؟ ممنون میشم منو راهنمایی کنید. سپاسگزارم.

    پاسخ
    • moradi
      moradi گفته:

      سوال شما در حیطه تخصصی موسسه نمی باشد لطفا با یک مشاور تحصیلی صحبت کنید

      پاسخ
  69. Mahdi
    Mahdi گفته:

    درود و خسته نباشید
    میشه لطفا بگید برای دانشگاه های زیر توی رشته ادبیات انگلیسی چه رتبه ای باید بیارم امسال؟
    دانشگاه تهران،شهید بهشتی، طباطبائی،
    بومی اردبیل هستم
    سپاس

    پاسخ
    • moradi
      moradi گفته:

      سوال شما در حیطه تخصصی موسسه نمی باشد لطفا با یک مشاور تحصیلی صحبت کنید

      پاسخ
  70. الهه
    الهه گفته:

    سلام بنظرتون خوندن ادبیات انگلیسی توی دانشگاه غیر انتفاعی به اندازه دانشگاه های دولتی بازدهی داره

    پاسخ
  71. zahra
    zahra گفته:

    سلام وقت بخیر من ارشد زیست دارم ولی دوست دارم ارشد زبان هم بگیرم ولیبین گرایش مترجمی و اموزش نمیدونم کدوم بهتره البته قصد دارم دانشگاه ازاد بدون کنکور برم فقط در انتخاب گرایش مردد هستم و نمیدونم انتخاب کدام گرایش اینده بهتری داره؟

    پاسخ
    • moradi
      moradi گفته:

      سوال شما در حیطه تخصصی موسسه نمی باشد لطفا با یک مشاور تحصیلی صحبت کنید

      پاسخ
  72. گرامی
    گرامی گفته:

    سلام خسته نباشید کلا درس خوندن و شاغل شدن تو یه کشور دیگه استرس زائه لطفا راجع به رشته های دیگه ام مطلب بذارید خیلی مفید هستند

    پاسخ
  73. محدثه زالی
    محدثه زالی گفته:

    سلام، من حدود ۹ سال تو آموزشگاه خصوصی زبان انگلیسی خوندم و دو تا مدرک TTC و FCE دارم، میخوام رشته دانشگاهی زبان انتخاب کنم اما بین مترجمی و ادبیات موندم. میخواستم بدونم کدومش برای من مناسبتره؟

    پاسخ
  74. مریم جوادی
    مریم جوادی گفته:

    با توجه و تمرکز به همین خصوصیت به نظرم باید خیلی جدی بگیریم زبان انگلیسی رو:
    زبان انگلیسی یک زبان بین المللی است و از زمانی که با اینترنت دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده است، نیاز به دانستن این زبان افزایش یافته تا انسان‌های مختلف از جوامع مختلف و با زبان‌های گوناگون بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند.
    ممنونم به خاطر مقالات خوبتون

    پاسخ
  75. shakila
    shakila گفته:

    سلام و درود من سال1400کنکور دارم و تصمیم گرفتم زبان بخونم؛لطفا اگر براتون مقدور هست اطلاعاتی مبنی بر اینکه نام منابعی که برای انگلیسی تخصصی نیاز دارم و اینکه چطور باید مطالعه کنم رو در اختیارم قرار بدید-سپاس از شما…

    پاسخ
  76. محمد
    محمد گفته:

    سلام.من دانشجو رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان هستم.در حال یاد گرفتن زبان انگلیسی با موسسه زبان هستم.می خوام بپرسم آیا با توجه رشته من،میتونم کارشناسی ارشد رشته زبان انگلیسی ادامه بدم؟،بل تشکر از پاسخ‌گویی شما

    پاسخ
  77. دانیال
    دانیال گفته:

    سلام
    من از بچگی علاقه به رمان خوندن داشتم و دلم میخواست نویسنده بشم ولی بخاطر اینکه از نثر کهن فارسی گریزون بودم و بیشتر آثار بین الملل رو میخوندم سمت رشته انسانی نرفتم. چون عربیم واقعا ضعیف بود. بگذریم، میخوام از سمت دو رشته ترجمه یا ادبیات انگلیسی با فضای نویسندگی ارتباط داشته باشم و مدرکم بیشتر با هدفم مرتبط باشه. شما ادبیات انگلیسی رو پیشنهاد میدید یا ترجمه رو؟

    پاسخ
    • moradi
      moradi گفته:

      با سلام
      شما بهتر است در این زمینه با یک مشاوره تحصیلی مشورت نمایید.

      پاسخ
  78. فهیمه
    فهیمه گفته:

    سلام خسته نباشید من امسال می خوام برم کلاس دهم رشته انسانی به مترجمی زبان انگلیسی علاقه دارم نمیدونم ادبیات زبان انگلیسی بردارم یا مترجمی زبان انگلیسی و زبان رو در حد مبتدی یاد دارم در دانشگاه زبان رو در چه حدی آموزش می دهند

    پاسخ
  79. رویا جانجان
    رویا جانجان گفته:

    سلام ببخشید من به رشته ادبیات زبان انگلیسی علاقمندم اگر بخام این رشته رو بخونم آیا باید از طریق دانشگاه و کنکور ادامه بدم یا از طریق موسسات آزاد مثل موسسه زبان ایران اروپا هم امکانپذیره؟

    پاسخ
    • moradi
      moradi گفته:

      با سلام
      شما از هر دو طریق می توانید در این رشته تحصیل نمایید. همچنین می توانید از طریق شماره تماس 02149109000 با مشاوران ما در بخش آموزش نیز مشورت نمایید.

      پاسخ
  80. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام ببخشید من می خوام که به دانشگاه غیر انتفاعی برم دوره ی کاردانی ولی در بخش کاردانی زبان و ادبیات انگلیسی نداره فقط مترجمی هست. آیا میشه که در زمان کارشناسی، کارشناسی رو در رشته ی زبان و ادبیات ادامه بدیم؟ و البته می خواستم بدونم که دانشگاه های غیر انتفاعی هم کیفیت تدریس خوبی دارن یا نه.

    پاسخ
  81. sara
    sara گفته:

    سلام من امسال کنکور انسانی دادم ولی بهم میگن برو زبان بخون چون بهتره و آینده داره الان میخوام از طریق سوابق مترجمی و بیشتر میخوام آموزش زبان رو انتخاب کنم ولی زبانم در حد دبیرستانه و اونجا خوب بود زبانم و حتی کلاس هم نرفتم میخوام بدونم با این سطح زبان میتونم برم دانشگاه آموزش زبان بخونم یا ب مشکل برمیخورم و وسطاش نمیکشم و اذیت میشم؟به نظر شما برم زبان یا برم همون رشته های انسانی رو بخونم

    پاسخ
  82. میثم
    میثم گفته:

    سلام،
    ممنون از اطلاعات مفید سایتتون.
    من میخوام بدونم چه دانشگاه های آزادی هستن که این گرایش ادبیات رو دارند و مدارکشان معتبر حساب میشه برای اروپا
    ممنون میشم اگه جواب رو بهم ایمیل کنید

    پاسخ
  83. زینب قربانی
    زینب قربانی گفته:

    سلام
    برای قبول شدن در دانشگاه فردوسی رشته ی ادبیات زبان انگلیسی باید چه رتبه ای اورد‌؟
    و میخاستم بدونم چطوری از طریق این رشته به شغل روزنامه نگاری بپردازیم؟

    پاسخ
    • moradi
      moradi گفته:

      با سلام
      شما باید در این زمینه با یک مشاوره تحصیلی مشورت کنید.

      پاسخ
  84. فاطمه صابرراد
    فاطمه صابرراد گفته:

    سلام من دانشجوی کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی هستم و به متدجمی علاقه دارم
    فکر میکردم ادبیات خیلی گسترده تر و کامل تر از مترجمی هست ولی الان متوجه شدم که متفاوتن باهم
    میتونم ارشدمو مترجمی بخونم؟مشکلی برام پیش نمیاد؟چون واحدای مترجمی رو نگذروندم

    پاسخ
    • moradi
      moradi گفته:

      سوال شما در حیطه تخصصی موسسه نمی باشد لطفا با یک مشاور تحصیلی صحبت کنید

      پاسخ
  85. reyhaneh
    reyhaneh گفته:

    با سلام و خسته نباشید.من امسال سال آخریم و خیلی هم به رشته زبان علاقه دارم و میخوام کنکور زبان بدم اونطور ک فهمیدم برای دبیری زبان و عضو هیئت علمی دانشگاه بودن باید ادبیات و زبان بخونم درسته؟ میخوام دانشگاه سراسری تبریز قبول شم و منطقه 2 هستم رتبه چند بیارم قبول میشم؟؟

    پاسخ
    • moradi
      moradi گفته:

      سوال شما در حیطه تخصصی موسسه نمی باشد لطفا با یک مشاور تحصیلی صحبت کنید

      پاسخ
  86. کیمیا
    کیمیا گفته:

    با سلام و خسته نباشید میخاستم بپرسم رشته زبان با ادبیات انگلیسی تفاوتی داره؟ تو یه سایت راجع کنکور زبان خوندم که اگه مثلا بجز انگلیسی یه زبان دیگه مث ژاپنی رو هم بلد باشی میتونی توی وزارت خونه ها هم پذیرفته شی ولی ادبیات انگلیسی بازار شغلیش فقط تدریس هست:|

    پاسخ
    • moradi
      moradi گفته:

      سوال شما در حیطه تخصصی موسسه نمی باشد لطفا با یک مشاور تحصیلی صحبت کنید

      پاسخ
  87. مریم
    مریم گفته:

    سلام
    اگر مترجمی زبان بخونیم چقدر برای استادی دانشگاه شانس داریم چطوریه شرایطش

    پاسخ
  88. Mohammad
    Mohammad گفته:

    سلام محمد هستم کلاس نهم ام الان چه رشته ای برم که کنکور زبان بدم و رشته ادبیات زبان بخونم

    پاسخ
    • moradi
      moradi گفته:

      با سلام
      شما با هر رشته ای میتوانید در کنکور زبان شرکت کنید. برای کسب اطلاعات دقیق تر می توانید با یک مشاوره تحصیلی مشورت نمایید.

      پاسخ
      • farnaz
        farnaz گفته:

        سلام
        امکانش هست ک لیسانس مترجمی بخونم و ارشد ادبیات؟
        و اینکه اگر این رشترو تو دانشگاه های غیردولتی ادانه بدم امکان ورود به هیئت علمی دانشگاه تا چه حد وجود داره؟

        پاسخ
  89. سارا
    سارا گفته:

    سلام من سطح زبانم در حد اینتر مدیت هست اگر برم رشته آموزش زبان انگلیسی به مشکل بر می خورم ؟
    و سوال دوم اینکه در دانشگاه دروس رو به صورت انگلیسی تدریس می کنن ؟

    پاسخ
  90. reyhaneh
    reyhaneh گفته:

    سلام وقت خوش.من خیلی به زبان انگلیسی علاقه دارم اما من نتونستم کنکور زبانثبت نام کنم آیا امکانش هست من در دانشگاه شبانه تبریز بدون کنکور این رشته رو بخونم؟؟؟

    پاسخ
  91. Amir
    Amir گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    میخواستم ببینم برای رشته ادبیات داخل یکی از سه تا دانشگاه بهشتی علامه یا تهران حداقل رتبه و درصدای مورد نیاز چه عدد هایی هستن
    امکانش هست اینجا سوالمو جوا بدین!

    پاسخ
  92. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام من برای ارشد زبان و ادبیات انگلیسی قبول شدم دانشگاه علوم تحقیقات . این رشته در این دانشگاه خوبه یا ارزش خوندن نداره؟ معلم زبانم کار ترجمه ام میکنم به بهتر شدن سطحم کمک میکنه؟

    پاسخ
  93. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام با مدرک لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی میشه موسسه زبان زد یا نه ؟ کلا از این رشته میشه یا فقط اموزش زبان انگلیسی؟

    پاسخ
  94. نرجس
    نرجس گفته:

    سلام خسته نباشید. میخواستم بپرسم بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته آموزش زبان کدوم‌ها هستن؟ و این که با در نظر گرفتن منطقه۳، حداکثر چه رتبه‌ای برای قبولی در این دانشگاه‌ها نیازه؟

    پاسخ
  95. بهناز
    بهناز گفته:

    سلام
    خسته نباشید
    میخواستم بدونم برای قبولی رشته ادبیات انگلیسی دانشگاه سمنان حداقل رتبه و تراز چقدر باید باشه؟

    پاسخ
  96. Alial
    Alial گفته:

    سلام من در حال گرفتن لیسانس آموزش زبان توی دانشگاه فرهنگیان هستم و علاقه زیادی دارم که ارشدمو توی رشته ادبیات انگلیسی بگیرم. امکانش هست به مشکل بخورم؟ با توجه به اینکه دروس لیسانس این رشته رو پاس نکردم

    پاسخ
  97. mehdi
    mehdi گفته:

    سلام و خسته نباشید .
    می خواستم بدون تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی در مقطع کارشناسی توی دانشگاه ازاد به اندازه ایی معتبر هست که برای ارشد
    بتونم برای یه دانشگاه خارجی اپلی کنم؟
    قصدام اینه برم خارجه کشور MASTER ام رو بگیرم به نظرت.ن می شه؟
    مرسی ( ^ _ ^ )

    پاسخ
  98. mahjabin
    mahjabin گفته:

    با سلام و خسته نباشید.
    من کارشناسی اموزش زبان دارم میخواستم ببدونم ایا میتونم برای ارشد ادبیات انگلیسی بخونم؟

    پاسخ
  99. امیر
    امیر گفته:

    سلام و عرض ادب من در رشته طراح صنعتی آموزش میبینم و سال بعد کنکور دارم میخواستم بدونم میتونم تو دانشگاه ادبیات زبان بخونم یا کنکور زبان بدم؟

    پاسخ
  100. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام من کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی دارم میخواستم بپرسم واسه ارشد آموزش زبان بخونم بهتره یا مدیریت بازرگانی؟

    پاسخ
  101. ن.
    ن. گفته:

    سلام ببخشید یه سوال داشتم.اینکه با ورود به رشته زبان و ادبیات انگلیسی دیگه تضمین شغلی نداریم درسته؟منم میخواستم مهاجرت کنم. به چه صورت هستش با این رشته؟به طور کلی دبیری زبان فرهنگیان بهتره یا این رشته؟دانشگاهش مختلطه؟یا بومی سازی شده؟ممنون میشم جواب بدین. و هممینطور یه مقایسه نسبی راجب حقوق کسی که زبان و ادبیات انگلیسی خونده با کسی که دبیر مستخدم اموزش و پرورشه.

    پاسخ
  102. صادق
    صادق گفته:

    من خیلی دوست دارم تا دکتری زبان انگلیسی رو هم بگیرم. برای موفقیت تا این مرحله چه کلاس های رو بهتره شرکت کنم؟

    پاسخ
  103. R.sh
    R.sh گفته:

    سلام خسته نباشید
    من امسال کنکور زبان میخوام بدم ولی زبانم درحد دبیرستان هست و قصد تحصیل در رشته زبان و ادبیات انگلیسی رو دارم میخواستم ببینم در دانشگاه بخاطر سطح بالا نبودن زبانم به مشکل برمیخورم ؟
    یعنی جوری هست که بعضی از درس هارو متوجه نشم ؟!
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *