اسم های مرکب در زبان انگلیسی

انواع اسم های مرکب در زبان انگلیسی

یکی از مشکلاتی که برخی از زبان آموزان با آن برخورد می کنند، اسم های مرکب در زبان انگلیسی هستند. گاهی اوقات عدم شناخت کافی و نداشتن اطلاعات در مورد این اسم های مرکب، می تواند باعث کاهش نمره در آزمون آیلتس شود. بنابراین اگر فردی قصد دارد نمره خوب و کاملی در این آزمون به دست آورد باید در این حوزه دانش خود را افزایش دهد. برای آنکه ما نیز قدمی برای بالا بردن میزان اطلاعات شما در مورد اسم های مرکب برداشته باشیم، این مقاله را آماده کرده و سعی می کنیم تا به مانند یک موسسه زبان معتبر، نکات خوبی را به شما ارائه دهیم. پس اگر برای فراگرفتن درس آمادگی دارید، ادامه این متن را مطالعه کنید.

اسم مرکب چیست؟

اسم های مرکب، اسامی هستند که در آنها دو کلمه به هم چسبانده شده و یک کلمه جدید ایجاد می شود. هر یک از دو کلمه ای که در اسامی مرکب وجود دارند اگر به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرند، دارای معنای مستقلی هستند. موضوع مهمی که اینجا باید ذکر شود این است که معنی که در نهایت یک کلمه مرکب دارد با معانی که دو کلمه به وجود آورنده کلمه مرکب به صورت جداگانه دارند، متفاوت است و خوب است زمانی که در آزمون آزمایشی آیلتس شرکت می کنید به این موضوع توجه داشته باشید.

اسم مرکب و کاربردهای آن

برای اینکه مفهوم این اسامی برای شما واضح تر باشند، یک مثال می آوریم. کلمه greenhouse را در نظر بگیرید. این کلمه، یک کلمه مرکب است و از دو کلمه house (به معنی خانه) و green (به معنی رنگ سبز) برای ساخت آن استفاده شده است. حال اگر بخواهیم یک ترجمه تحت لفظی و کلمه به کلمه از این عبارت داشته باشیم، معنی عبارت greenhouse، خانه سبز خواهد بود. خانه سبز در فارسی معنا و مفهوم خاصی ندارد و به همین دلیل نباید اسم مرکب کلمه به کلمه ترجمه شود و در واقع این کلمه در فارسی به معنای گلخانه است. معمولا زمانی که اسم های مرکب به صورت کلمه به کلمه معنی می شوند، نمی توانند مفهومی درست و صحیح را در فارسی انتقال دهند و این موضوع مهمی است که به هنگام فراگیری زبان انگلیسی باید به آن توجه کرد.

یک نکته مهم در مورد اسم های مرکب

اسم های مرکب، تنها به شکلی که در بالا اشاره کردیم، وجود ندارند و ممکن است به چندین صورت مختلف، این اسامی را در زبان انگلیسی ببینید. اگر در کلاس های آنلاین زبان انگلیسی شرکت کرده باشید حتما می دانید که گاهی دو کلمه تشکیل دهنده یک کلمه مرکب، بدون فاصله در کنار هم قرار داده می شوند و معمولا اسم دوم، اسم اول را توصیف می کند که از آن جمله می توان به girlfriend و یا policeman اشاره کرد. در این دو کلمه شما با مشاهده نام دوم، اطلاعات مختصری را در مورد نام اول به دست خواهید آورد.

شکل دیگری از اسم های مرکب که آن نیز بسیار رواج دارد، اسم هایی هستند که یک کلمه ای بوده و به کلمات closed و یا solid compound nouns معروف هستند. به این مثال ها توجه کنید: makeup ،softball ،bathroom، haircut. با رفتن به سراغ فرهنگ لغات و نگاه کردن به آن می توانید تعداد زیادی از این مثال ها را پیدا کنید.

برخی اوقات اجزایی که در اسم مرکب وجود دارند، به وسیله یک خط تیره از هم جدا می شوند مانند این کلمات: fire-engine، six-pack، letter-box، thunder-storm و غیره.

برخی اسامی مرکب که در دوره های مکالمه موسسه زبان به شما آموزش داده می شود، کلماتی هستند که دو کلمه به صورت کامل از هم جدا شده اند و هیچ علامتی بین آن ها وجود ندارد. از جمله این اسامی نیز می توان این موارد را مثال زد: fountain pen ،tea spoon ،Christmas tree ،swimming pool و غیره. به این نوع اسم های مرکب open و یا spaced compound nouns گفته می شود.

نحوه ساختن اسم های مرکب:

برای ساختن اسم های مرکب، روش های مختلفی وجود دارد و ما قصد داریم در ادامه در مورد این روش ها با شما صحبت کنیم. سعی کنید این قسمت را با دقت مطالعه کنید تا اگر در آزمون آیلتس، آزمون ماک آیلتس و یا مواردی از این دست برخورد کردید، به خوبی متوجه معنایی که در پس این کلمه مرکب قرار گرفته است، آشنا باشید.

انواع اسم مرکب

1- اسم مرکب تشکیل شده از دو اسم در کنار هم (noun + noun)

در این روش، دو اسم در کنار هم قرار داده می شود و یک اسم مرکب ایجاد می گردد. برای مثال police و man هر دو اسم هستند و وقتی بدون فاصله در کنار هم قرار داده می شوند، یک کلمه جدید به نام policeman خلق می کنند. اسم مرکب football را نیز در نظر بگیرید. این کلمه، یک کلمه مرکب است و از دو اسم foot و ball ساخته شده است. از دیگر کلمات مرکبی که با این قاعده ساخته می شوند می توان مثال های زیر را عنوان کرد:

  • Classroom
  • bus stop
  • ice cream
  • shopkeeper
  • bedroom
  • post office
  • football

1. Shall we play football today 12 bus?

2. Is this the bus stop for the number 12 bus

3. In the tropics you can see fire-flies at nigh

2- اسم مرکب تشکیل شده از فعل و اسم (verb(-ing) + noun)

یکی دیگر از روش هایی که می توان برای داشتن یک اسم مرکب استفاده کرد، قرار دادن فعل و اسم در کنار هم است ( اول فعل می آید و سپس اسم) مانند breakfast. معنای این کلمه در فارسی، “صبحانه” می باشد و از فعل break و اسم fast تشکیل شده است. هر دو این ها، معانی متفاوتی دارند و معنی ترجمه تحت اللفظی آن با “صبحانه”، تفاوت بسیار زیادی دارد. باید به این موضوع دقت کنید که موفقیت در آیلتس مرهون این است که شما با این موراد جزئی آشنایی داشته باشید. از دیگر مثال های این روش، می توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • breakwater
  • cycling club
  • washing machine
  • breakfast
  • swiming pool

1. we always eat breakfast at 7am.

2. put the clothes in the red washing machine.

3. what a beautiful swimming pool.

3- اسم های مرکب با اسم و فعل ((ing-)noun + verb)

اسم های مرکبی که اول با اسم و سپس با فعل خلق می شوند با اسم هایی که در روش فوق اشاره کردیم، تفاوت دارد. در روش بالا، اول فعل می آید و بعد اسم اما در این روش، اول اسم می آید و بعد فعل. از جمله اسم های مرکبی که با کمک اسم و فعل ساخته شده و مثال های زیادی از آن را در بهترین آموزشگاه زبان به شما آموزش داده می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • pickpocket
  • rainfall
  • sunrise
  • train-spotting
  • haircut

1. I like to get up at sunrise.

2. You need a haircut.

3. His hobby is train-spotting.

4- اسم های مرکب اسم و حرف اضافه ( noun + preposition)

در این روش، برای خلق یک اسم مرکب، هم اسم به کار برده می شود و هم حرف اضافه. از جمله کلماتی مرکبی که به این شکل ساخته شده اند می توانیم مثال های زیر را عنوان کنیم:

  • Hanger-on
  • Runner-up
  • Passer-by
  • mother-in-law

My mother-in-law lives with us.

5- اسم های مرکب خلق شده با کمک فعل و حرف اضافه ( verb + preposition)

اگر قصد دارید ثبت نام آزمون آیلتس و یا تافل را داشته و می خواهید در این آزمون ها نتیجه مطلوبی کسب نمایید، باید بدانید که گاهی اوقات یک فعل و یک حرف اضافه نیز می توانند یک اسم مرکب ایجاد کنند. به مثال های زیر که از همین روش برای خلق اسم مرکب استفاده شده، توجه کنید.

  • Check out
  • Lookout
  • Drawback
  • Takeout

Please remember that check-out is at 12 noon.

6- اسم های مرکب خلق شده با حرف اضافه و اسم ( preposition + noun)

از دیگر روش هایی که می تواند اسم مرکب خلق کند، استفاده از حرف اضافه و اسم است. به اسم های مرکب زیر که در تمامی آن ها یک حرف اضافه و یک اسم دیده می شود، با دقت توجه کنید:

  • Underground
  • Bystander
  • Underworld

Do you think the police accept money from the underworld?

7- اسم مرکب با ترکیب کردن صفت و فعل ( adjective + verb(ing) )

از دیگر روش هایی که می تواند یک اسم مرکب در اختیار قرار دهد، ترکیب کردن صفعت و فعل است. به مثال هایی که در ادامه ذکر خواهیم کرد توجه کنید؛ در این مثال از یک صفت به همراه یک فعل استفاده شده و توصیه می کنیم افرادی که قصد ثبت نام آزمون ماک آیلتس را دارند به خوبی با این مثال ها آشنایی داشته باشند:

  • dry-cleaning
  • public speaking
  • wet sanding

8- اسم های مرکب ترکیب شده از صفت و اسم (adjective + noun)

برای خلق اسم های مرکب، می توان از ترکیب صفت و اسم نیز استفاده کرد. به مثال هایی که در ادامه عنوان می کنیم توجه کرده و سعی کنید به خوبی آن ها را در ذهن تثبیت نمایید؛ مثال هایی شبیه به این در زبان انگلیسی زیاد است و می تواند به شما کمک کند تا این زبان را به خوبی آموزش ببینید:

  • whiteboard
  • gold ring
  • redhead
  • full moon

I always feel crazy at full moon.

9- اسم های مرکب ترکیب شده با حرف اضافه و فعل (verb + preposition)

از دیگر اسامی مرکب، اسامی هستند که در آن یک حرف اضافه و یک فعل در کنار هم قرار داده می شوند و یک اسم مرکب حاصل می شود. برای آشنایی با این موضوع به مثال هایی که در زیر بیان می کنیم، توجه کنید:

  • Output
  • Overlook
  • Input
  • checkout

.Please remember that check-out is at 12 noon

10- اسامی مرکب ترکیب شده با اسم و صفت ( noun + adjective)

اگر یک اسم و یک صفت در کنار هم قرار گیرند نیز می توانند یک اسم مرکب با معنا خلق کنند. به این مثال توجه کنید Truckload. این کلمه به معنای کامیون است و از ترکیب شدن یک اسم و صفت ایجاد شده است.

.We need 10 truckfuls of bricks

سخن آخر

ثبت نام در آموزشگاه هایی مانند آموزشگاه زبان ایران اروپا که در حوزه آموزش آنلاین زبان انگلیسی تخصص و مهارت زیادی دارند، جای هیچ نگرانی برای فراگیران زبان انگلیسی در حوزه اسامی مرکب باقی نخواهند گذاشت. در این دوره ها، تمام مباحث و تمام نکاتی که یک فرد باید بداند، به او آموزش داده شده و سعی می شود هیچ نکته مهمی فراموش نگردد.

3.7/5 - (19 امتیاز)
19 پاسخ
  1. شاهین
    شاهین گفته:

    توضیحاتی که در مورد نحوه ساختن اسمهای مرکب دادین خیلی آموزنده بود. ممنون

    پاسخ
  2. نهال
    نهال گفته:

    چقدر جالب! اتفاقا من تو تشخیص اسم مرکب مشکل داشتم این مفاله خیلی بهم کمک کرد. ممنون از موسسه ایران اروپا

    پاسخ
  3. Lida.N
    Lida.N گفته:

    مطالبی که در مورد انواع اسامی مرکب بیان داشتین خیلی خوب بود. با سپاس بیشمار از موسسه ایران اروپا

    پاسخ
  4. نوید
    نوید گفته:

    توضیحاتی که در این مقاله در مورد اسامی مرکب دادین فوق العاده مفید بود. ممنون از موسسه خوبتون

    پاسخ
  5. Alireza
    Alireza گفته:

    سلام وقت بخیر تمام توضیحات شما در مورد اسامی مرکب خیلی مفید و مکفی بود ممنونم از موسسه شما 🙏

    پاسخ
  6. رضا ساجیان
    رضا ساجیان گفته:

    بچه های ایران اروپا دمتون خیلی خیلی گرم
    خداقوت👏👏👏🙏

    پاسخ
  7. زهرا یگانه
    زهرا یگانه گفته:

    مثال هایی ک برای اسم های مرکب زدین خیلی خوب بودن مخصوصا ترکیب اسم و فعل

    پاسخ
  8. فرح نافذ
    فرح نافذ گفته:

    ممنون بابت اموزشای حرفه ای اساتید حرفه ای تر و مدیریت درجه یک 👏

    پاسخ
  9. حسام
    حسام گفته:

    سلام واقعا از مطالب خوبتون تشکر میکنم گاهی وقت ها اگر ایرادی در گرامر داشته باشم اول یه سر به وبلاگ سایت میزنم تا ببینم مقاله ای در اون مورد منتشر کردید یا نه

    پاسخ
  10. هانیه
    هانیه گفته:

    از مدیریت خوب ایران اروپا کمال تشکر و قدردانی را دارم بابت مسئولیت پذیری در مدیریت یک کادر بسیار خوب اموزشی

    پاسخ
  11. قاسمی نژاد
    قاسمی نژاد گفته:

    از دوران دبیرستان یادمه با این اسم های مرکب مشکل داشتمممم اصلا کلا گرامر رو ندوست 😂😭🤦🏻‍♂️

    پاسخ
  12. ثریا قاطع
    ثریا قاطع گفته:

    با سپاس از توضیحات کامل و خلاصه وار از کادر خوب ایران اروپا به خصوص مدیریت محترمشون سپاسگزاریم

    پاسخ
  13. مینا بزرگمهر
    مینا بزرگمهر گفته:

    مثال های متنوعی در رابطه با موضوع اسم های مرکب زده بودید خیلی مفید بود ممنونم

    پاسخ
  14. وحید فلاح
    وحید فلاح گفته:

    توضیحات و مطالب ارائه شده کاملا حرفه ای و مسلط هستن مچکر لز لطفتون

    پاسخ
  15. شمسی
    شمسی گفته:

    اسم مرکب یکی از سوالاتی هستش که همیشه تو این آزمون میاد. من تقریبا با خواندن این مطلب سوالاتی که در خصوص اسم مرکب تو دهنم بود رو پیدا کردم.

    پاسخ
  16. احمدرضا
    احمدرضا گفته:

    تو امتحان های مختلف سوالاتی که در زمینه اسم مرکب میومد رو همش با تردید و شک انجام میدادم الان فهمیدم اشتباه کارم کجاست .

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *