معیارهای ارزیابی و نمره دهی رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس

معیارهای ارزیابی و نمره دهی رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس

شاید برای شما هم سوال باشد که معیار ارزیابی و نمره دهی رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس چگونه است. به عبارتی نگارش و صحبت کردن شما در آزمون آیلتس طبق چه معیاری مورد ارزیابی قرار می گیرد تا بتوانید با آمادگی بیشتری در آزمون شرکت کنید.

ما در این مقاله قصد داریم یک دید کلی در مورد معیار ارزیابی و نحوه نمره دهی اسپیکینگ آیلتس و نحوه نمره دهی رایتینگ آیلتس (نحوه نمره دهی آیلتس) را برای شما ایجاد کنیم.

معیارهای ارزیابی رایتینگ و اسپیکینگ در آزمون آیلتس:

برای ارزیابی و نمره دهی رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس معیارهای زیادی بصورت مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد ولی در آزمون آیلتس چهار معیار اصلی برای این ارزیابی و نمره دهی مطرح شده است.

ما در ادامه چهار معیار اصلی آزمون کتبی آیلتس را برای رایتینگ و اسپیکینگ به شما معرفی میکنیم.

• معیارهای ارزیابی رایتینگ آزمون آیلتس – تسک 2

  1. Task Response
  2. Coherence and Cohesion
  3. Lexical Resource
  4. Grammatical Range and Accuracy

• معیارهای ارزیابی رایتینگ آزمون آیلتس – تسک 1

  1. Task Achievement
  2. Coherence and Cohesion
  3. Lexical Resource
  4. Grammatical Range and Accuracy

• معیارهای ارزیابی اسپیکینگ آزمون آیلتس

  1. Fluency and Coherence
  2. Lexical Resource
  3. Grammatical Range and Accuracy
  4. Pronunciation

معیارهای مشترک ارزیابی در رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس:

همانگونه که مشاهده می کنید Lexical resource و Grammatical range and accuracy در رایتینگ و اسپیکینگ مشترک هستند. حال این سوال مطرح می شود که علت این اشتراک چیست؟ یا به عبارتی چرا Lexical resource و Grammatical range and accuracy برای رایتینگ و اسپیکینگ آزمون آیلتس بصورت مشترک وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را پیدا کنیم.

1-  Lexical Resource (منابع واژگانی)

ابتدا لازم است با مفهوم Lexical resource آشنا شوید و بفهمید که LR یا همان منبع واژگانی چیست؟ در تعریف اینکه lexical resource چیست باید بگوییم که واژه lexis مجموعه ای از کلمات در یک زبان است. واژه resource به محدوده و تنوع اشاره دارد. از این رو، با ترکیب این دو کلمه با هم، می توان فهمید که منبع واژگانی به دامنه واژگانی و لغات اشاره دارد که باید هنگام نوشتن و صحبت کردن به زبان انگلیسی استفاده کنید.

کاربرد LR در رایتینگ و اسپیکینگ آزمون آیلتس:

حال به این سوال می رسیم که چرا منابع واژگانی (LR) در نمره دهی رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس مشترک و البته مهم هستند؟ شما به عنوان شخصی که متقاضی شرکت در آزمون آیلتس می باشید باید این نکته را در نظر داشته باشید که منبع واژگانی یکی از چهار معیاری می باشد که بر اساس آن به شما نمره داده می شود که به آن پاسخ لغوی (lexical response) نیز گفته می شود. در واقع LR به بیست و پنج درصد از نمره کل شما در رایتینگ و نمره اسپیکینگ آیلتس کمک می کند.

  • کاربرد LR در رایتینگ آزمون آیلتس:

lexical resourse در رایتینگ آزمون آیلتس

در رایتینگ آزمون آیلتس شما باید بتوانید از طیف وسیعی از واژگان استفاده کنید. به طور کلی، ما از بسیاری از کلمات به عنوان بخشی از مکالمات روزمره استفاده می کنیم. توصیه می شود برخی از کلمات غیر معمول که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند را در آزمون به کار ببرید، زیرا آیلتس در درجه اول یک آزمون مهارت می باشد. شما باید ثابت کنید که توانایی استفاده از یک کلمه را در زمینه مناسب دارید. به همین دلیل است که این LR جزء بسیار ضروری آزمون می باشد.

  • کاربرد LR در اسپیکینگ آزمون آیلتس:

lexical resourse در اسپیکینگ آزمون آیلتس

 

در مورد استفاده از lexical resource در اسپیکینگ آزمون آیلتس درست مانند رایتینگ، باید بتوانید روان و شیوا صحبت کنید و مهارت و توانایی خود را در استفاده از کلمات بدون تامل و مکث نشان دهید. فردی که مهارت های ارتباطی ضعیفی دارد و نمی تواند جمله را طولانی کند و حرف بزند قطعا در آزمون اصلی با مشکل مواجه می شود. بنابراین باید به یادگیری کلمات جدید توجه زیادی داشته باشید. نه فقط کلمات را یاد بگیرید، بلکه باید بدانید چه زمانی و چگونه از آن ها استفاده کنید.

روشهای رایج یادگیری واژگان جدید زبان انگلیسی:

منابع و روش های مختلفی برای یادگیری زبان وجود دارد. در ادامه به برخی از این روش ها اشاره می کنیم:

  1. برای یادگیری زبان می توانید به برخی از کانال های رادیویی و تلویزیونی مانند کانال بی بی سی یا صدای آمریکا گوش دهید. در حین انجام این کار، می توانید کلمات جدیدی را که با آنها آشنا نیستید را یادداشت کنید و معانی و مترادف آنها را بیاموزید.
  2. برای یادگیری واژگان می توانید چند رمان و مجله خوب بخوانید. از این طریق می توانید معنای آنها را خیلی بهتر درک کنید. هر کلمه جدیدی را که یاد گرفتید از آن کلمه در حین صحبت با دوستان خود یا هر کسی که می تواند به نحوه صحبت شما گوش دهد استفاده کنید تا عملکرد شما را ارزیابی کند، این روش را زیاد تمرین کنید.
  3. با رشد سریع فناوری، افراد اکنون می توانند به راحتی یک کلمه را به صورت آنلاین جستجو کنند. در واقع به دیکشنری های آنلاین زیادی برای این منظور دسترسی دارند. با این حال، باید به این نکته توجه داشته باشید که پیدا کردن مترادف های مناسب بسیار مهم است. فقط جایگزین کردن کلمه با یک مترادف در همه شرایط نمی تواند پاسخگوی نیاز شما باشد.
  4. یکی دیگر از راههای یادگیری کلمات جدید اینست که شما بتوانید کاربرد کلمات را در جمله یاد بگیرید. با این کار، شما خواهید فهمید که چگونه می توان از این کلمات استفاده کرد. برای این کار می توانید به جای استفاده از فرهنگ لغت، از thesaurus ها برای پیدا کردن مترادف کلمات استفاده کنید.

2- Grammatical range and accuracy

یکی دیگر از معیارهای سنجش و نمره دهی رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس Grammatical range and accuracy می باشد که منظور استفاده از گرامر صحیح و مناسب می باشد که برای گرفتن نمره بالا باید در نظر داشته باشید.

Grammatical range and accuracy - استفاده از گرامر صحیح و مناسب

1- Grammatical accuracy:

منظور از Grammatical accuracy گرامر صحیح و دقیق می باشد که باید در هنگام استفاده، از ساختار صحیح با دقت بالا استفاده شود. دقت به این معناست که جملاتی که تشکیل می شود باید مناسب و به خوبی نوشته شوند. جملات هرچه دقیق تر باشند، امتیاز بهتری کسب خواهید کرد.

نکته قابل توجه اینکه اگر بتوانید مقالات را با استفاده از جملات پیچیده (complex sentences) بنویسید، و بیش از یک ایده مرتبط را با هم ترکیب کنید می تواند به شما کمک کند تا نمره بالاتری را برای Grammatical accuracy به دست آورید. هیچ محدودیتی برای نوشتن جملات پیچیده وجود ندارد. با این حال شما باید حداقل 5 جمله با subbordinating clauses بنویسید. برخی از نمونه‌های این جملات عبارتند از although، even though، even if، because، in order that و غیره. برای تشکیل یک جمله مرکب پیچیده، نباید فقط از جملات فرعی استفاده کرد، بلکه باید از coordinating conjunctions نیز استفاده نمایید.

2- Grammatical range:

منظور از Grammatical range گرامر متنوع و دقیق می باشد که باید با توجه به موضوعی که در موردش صحبت می کنید بتوانید به درستی و با دقت از افعال، زمان ها و انواع جملات (جملات ساده، جملات مرکب، جملات پیچیده، جملات شرطی، جملات مجهول و غیره) استفاده کنید.

ما به طور کلی فرض می کنیم که اگر یک ایده در قالب جملات ساده بیان شود، می توان آن ایده را بسیار واضح توضیح داد. اگر چه این برای یک مقاله انگلیسی معمولی، مانند مقالاتی که به عنوان بخشی از مطالب دانشگاه ها نوشته شده اند، قابل قبول است، اما در مورد مقالات رایتینگ آزمون آیلتس مناسب نمی باشد. در اینجا، شما باید توانایی خود را در استفاده مؤثر از دستور زبان بدون خطا نشان دهید.

حال در پاسخ به این سوال که آیا Lexical Resource و Grammatical range and accuracy برای اسپیکینگ و رایتینگ آزمون آیلتس مشابه هستند باید عرض کرد که در مجموع Lexical Resource و Grammatical range and accuracy برای هر دو تست رایتینگ و اسپیکینگ مشابه هستند و عملکرد کلی شما تحت تأثیر آنها قرار می گیرند. از این رو تمرین کنید تا در این معیارها توانمند باشید.

ما در ایران اروپا بهترین موسسه آیلتس در تهران با برگزاری دوره های آیلتس بصورت تخصصی به شما کمک میکنیم که بتوانید مهارت های رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس را به بهترین شکل فرا گرفته و در بکارگیری آنها در زمان آزمون دچار استرس نشوید.

 

 

نگارنده: مهشاد مرادی

4.2/5 - (62 امتیاز)
30 پاسخ
  1. مانی رضوانی
    مانی رضوانی گفته:

    بخش Lexical Resource به خوبی توضیح داده شد، اما اگر لطف کنید به منابع وسیع تری اشاره کنید ممنون میشم. با ارزوی موفقیت

    پاسخ
  2. رویا علوی
    رویا علوی گفته:

    پادکست های انگلیسی در ساندکلود و کتاب های داستانی کوتا لول بندی شده در تقویت Reading و listening کمک میکنه

    پاسخ
  3. مژگان سیف الهی
    مژگان سیف الهی گفته:

    سلام وقت بخیر
    برای اینکه در زمینه رایتینگ و اسپیکینگ مهارتهای لازم را به دست بیاوریم چه بازه زمانی طول میکشد ؟

    پاسخ
    • moradi
      moradi گفته:

      کسب مهارت لازم در رایتینگ و اسپیکینگ تماما بستگی به مدت زمانی دارد که به آن اختصاص می دهید و تمرین می کنید.

      پاسخ
  4. ابوالفضل نعمتی
    ابوالفضل نعمتی گفته:

    سلام
    بسیار ممنونم بابت روشهای رایج واژگان زبان انگلیسی که در این سایت گذاشته شده بسیار کاربردی و تاثیر گذار است

    پاسخ
  5. ژیلا افروخته
    ژیلا افروخته گفته:

    سلام
    به نظر من موسسه ایران اروپا بهترین موسسه آیلتس در تهران است که با برگزاری دوره های آیلتس به ما کمک میکند که بیشترین مهارت را در رایتینگ و اسپیکینگ پیدا کنیم

    پاسخ
  6. پروانه
    پروانه گفته:

    مقالات و مطالبی که در مورد ارزیابی و نمره دهی رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس مطرح کردید خیلی مفیده ممنونم از شما

    پاسخ
  7. امیر محمد
    امیر محمد گفته:

    من واقعا نمیدونستم معیار ارزیابی و نمره دهی در آزمون آیلتس به چه صورت است خیلی ممنونم از مطالب خوبتون

    پاسخ
  8. ناهید تقی پور
    ناهید تقی پور گفته:

    استفاده از thesaurus برای پیدا کردن معنی کلمات خیلی بهتر و بیشتر از فرهنگ لغات کاربرد دارد

    پاسخ
  9. معصومه محمدیخواه
    معصومه محمدیخواه گفته:

    با دیدن سایت شما و مطالب شما در زمینه آموزش زبان انگلیسی متوجه شدم که چقدر در زمینه آموزش زبان پیشرفت صورت گرفته یاد خودم افتادم که دهه ۶۰ کلاس زبان میرفتم با امکانات محدود

    پاسخ
  10. مرجان ادهمی
    مرجان ادهمی گفته:

    به نظر من گوش دادن به پادکستهای انگلیسی خیلی به تقویت Readingو
    listening کمک میکنه

    پاسخ
  11. نازنین عمادی
    نازنین عمادی گفته:

    ببهترین روش برای یادگیری زبان انگلیسی گوش دادن به اخبار انگلیسی bbc یا صدای آمریکاست و یا پادکست انگلیسی گوش بدیم

    پاسخ
  12. آرین عسکری
    آرین عسکری گفته:

    آیا برای گسترش دامنه‌ی lexical resource، خواندن کتابهای آموزش لغت (مثلا کتاب essential words for the ielts) رو توصیه میکنید؟ آیا این کتابها در آزمون آیلتس میتونن موثر باشن؟

    پاسخ
    • moradi
      moradi گفته:

      بله کتابهای زیادی برای گسترش دامنه لغت وجود دارن از جمله کتاب essential words for the ielts. برای آزمون آیلتس هم می توانید از آنها استفاده کنید.

      پاسخ
  13. زیبا امامی فر
    زیبا امامی فر گفته:

    معیارهای بسیاری در زمینه ارزیابی و نمره دهی رایتینگ و اسپیکینگ وجودداره که معیارهایی که در این سایت مطرح شده بسیار کاربردی و کارشناسی شده است

    پاسخ
  14. حجت عظیمی
    حجت عظیمی گفته:

    با تشکر از اساتید مجرب موسسه زبان تمام موارد گرامری که برای ارزیابی ونمره دهی مد نظر گرفته میشود بسیار مفید و کاربردی است که اگر تمام این موارد رعایت شود به کسب نمره خوب می انجامد

    پاسخ
  15. افشین ذوقی
    افشین ذوقی گفته:

    مهمترین معیار در آزمون آیلتس استفاده کاربردی از LR است که درصد زیادی در معیار نمره دهی در این آزمون دارد و باید خوب فرا گرفته شود

    پاسخ
  16. بیاتی
    بیاتی گفته:

    به نظرم یادگیری زبان خیلی مهمه و اسپیکینگ خیلی مهمه که بتونیم درست صحبت کنیم

    پاسخ
  17. انیس قلی زاده
    انیس قلی زاده گفته:

    سلام طبق تجربه ای که من دارم و در مطالب شما هم عنوان شده اگر هنگام دیدن فیلم به زبان انگلیسی و مطالعه مطالب انگلیسی از کلماتی که استفاده شده ما هم در محاوراتمون استفاده کنیم خیلی کمک میکنه

    پاسخ
  18. پدرام نوری
    پدرام نوری گفته:

    دمتون گرم اینترنت رو کلی گشتم ولی هیچ وبسایتی مثل شما اینقدر جامع و کاربردی نیست همگی خسته نباشید 👏👏👏👏

    پاسخ
  19. شقایق پوراکبر
    شقایق پوراکبر گفته:

    استفاده ی صحیح از Grammatical accuracy میتونه به بالابردن نمره کمک کنه

    پاسخ
  20. محبوبه
    محبوبه گفته:

    برای مهاجرت از ایران حداقل نمره ای که باید در آزمون آیلتس بگیریم چقدر هست؟

    پاسخ
    • moradi
      moradi گفته:

      نمره آیلتس بستگی به مقصد و هدف شما از مهاجرت دارد. شما می توانید با موسسه تماس گرفته تا مشاوران ما شما را راهنمایی نمایند.
      02149109000

      پاسخ
  21. Mahtab
    Mahtab گفته:

    برای همه ی عزیزانی که آزمون آیلتس رو در پیش دارن آروزی موفقیت میکنم

    پاسخ
  22. سارا
    سارا گفته:

    با این‌جمله موافقم ک برای یادگیری کلمات جدید باید کاربرد کلمات رو یاد گرفت

    پاسخ
  23. نورا
    نورا گفته:

    سلام خیلی نیاز داشتم به این معیار ها برای ارزیابی خودم و تقویتشون

    پاسخ
  24. طلا
    طلا گفته:

    سلام برای برای افزایش مهارت میشه شبکه های انگلیسی زبان رو دنبال کرد

    پاسخ
  25. کیانا
    کیانا گفته:

    گرامر صحیح خیلی مهمه و حتما مورد توجه قرار میگیره باید تقویتش کرد

    پاسخ
  26. شیوا
    شیوا گفته:

    من خیلی دوست دارم کانال های رادیویی رو واسه اینکه زبانم تقویت بشه گوش بدم ولی یکم گوش میدم حوصلم سر میره و قطعش میکنم

    پاسخ
  27. سامیه
    سامیه گفته:

    اگه بخوام اطلاعات بیشتر و کامل تری رو در خصوص این آزمون مهم بدست بیارم میشه با کارشناسان این کلاس آنلاین زبان هم تماس بگیریم.؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *